در سیمینار علمی «مسعود و تفکر ملی در افغانستان» : نـهاد پژوهـشی مسـعودشـناسی ایجـاد شود!

- ۲۱ سنبله ۱۳۹۳

سیمینار علمی و پژوهشی «مسعود و تفکر ملی در افغانستان» روز دوشنبه با حضور صدهاتن از استادان دانشگاه، نویسنده‎گان، تحلیلگران سیاسی و نظامی، شخصیت‎های سیاسی و نماینده‎گان شورای ملی در کابل برگزار شد.
در این سیمینار علمی که به‌‎مناسبت سیزدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان برگزار شده بود، سخنرانان ضمن خوانش مقالات پژوهشی و تحقیقاتی‌شان، پیرامون ابعاد سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی شخصیت احمدشاه مسعود بحث و گفت‌وگو کردند. mnandegar-3
احمد ولی مسعود، محمد ناطقی، جنرال امین‌الله امرخیل، سیدحسین اشراق حسینی، عبدالحفیظ منصور، دکتر عبدالله خاموش هروی، قدریه یزدان‌پرست، حسام‌الدین تالقانی، داکتر خلیل‌الله حنانی مقالات‌شان را پیرامون ابعاد شخصیت قهرمان ملی افغانستان ارایه کردند و به پرسش‌های اشتراک کننده‌گان پاسخ گفتند.
سخرانان در این نشست گفتند که شهید مسعود، یک شخصیت ملی و فراقومی بود و برای کل افغانستان می‌اندیشید آن‎ها تأکید کردند که مبارزۀ مسعود برای قوم و منطقۀ خاص نبود؛ بل او برای آزادی، عزت و سربلندی افغانستان مبارزه می‎کرد و در همین راه به شهادت رسید.
تحلیلگران سیاسی، مسعود را یک سیاست‌مدار زیرک و کارکشته خواندند و آگاهان نظامی، از او به حیث یک فرماندۀ بی‎بدیل در تاریخ مبارزات سیاسی افغانستان نام بردند.
همچنان، پژوهشگران در این نشست مسعود را یک مرد پارسا و مؤمن عنوان کردند و گفتند که اخلاق در محور برنامه‎ها و رفتارهای مسعود قرار داشت.
سخنرانان در این نشست، خواستار ایجاد یک نهاد پژوهشی پیرامون شخصیت احمدشاه مسعود شدند.
آنان تأکید کردند که برای شناسایی بهتر شخصیت مسعود به نسل جدید و نسل‌های آینده، ایجاد چنین مرکزی می‎تواند موثر و سازنده واقع شود.
در این نشست از دو کتاب استاد عبدالاحد هادف و دکتر عبدالله خاموش هروی رونمایی صورت گرفت.
تا اکنون دربارۀ مبارزات سیاسی و نظامی احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان صدها کتاب در داخل و بیرون کشور نگاشته شده است.
متن مقالات و سخنرانی سخرانان این نشست علمی، در روزهای آینده از روزنامۀ ماندگار به نشر می‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.