ورزشکار باید الگوی اخلاقی برای جامعه باشد

گزارشگر:ننگیالی عثمانی/ شنبه 26 سرطان 1395 - ۲۵ سرطان ۱۳۹۵

mandegar-3محمد اشرف حیدری متولد ولایت کابل است. او قهرمان وزن خود در وزن ۶۴ کیلوگرام در رشتۀ تکواندو است. آقای حیدری فعلاً در کشور جرمنی زنده‌گی می‌کند.
آقای حیدری در بارۀ دست‌آوردهای ورزشی‌تان بگوید، تا به حالا چه دست‌آوردهایی داشته‌اید؟
در سال ۲۰۰۱ تحت نظر استاد نور احمد دلسوز ورزش تکواندو را آغاز کردم و در سال ۲۰۰۳ عضویت تیم ملی کشور را کسب کردم. در وزن خود مقام‌های اول، دوم و سوم را تا به حال به دست آورده‌ام. ۱۳ مدال طلا، سه برنز و ۸ نقره شامل دست‌آوردهای داخلی‌ام می‌شوند. در سال ۲۰۰۴ در مسابقات بین‌المللی کشور تاجکستان اشتراک کردم که به دعا هم‌وطنان عزیز خود مدال برنز را نصیب شدم. در سال ۲۰۰۳ یک سفر ورزشی به کشور دُبی داشتم که در آن مسابقات نیز مدال برنز را نصیب خود و کشورم کردم. در مسابقات دهۀ فجر که در کشور ایران راه‌اندازی شده بود نیز اشتراک کردم که دست‌آوردی نداشتم، اما از تجربۀ خوبی برخوردار شدم. فعلاً تمریناتم در کشور جرمنی در رشته تکواندو ادامه دارد. یک ماه قبل در مسابقه‌یی که در کشور جرمنی راه‌اندازی شده بود، در وزن خود قهرمان شدم و مدال طلا را کسب کردم و در میان ۲۵۰ بازیکن، بهترین ورزشکار شناخته شدم، حریفانم از کشورهای ایران، ترکیه و ناروی بود و آخرین حریف من از کشور جرمنی بود که به میدان برای مسابقه حاضر نشد. درحال‌حاضر مربی یک باشگاه در کشور جرمنی هستم که افغانستانی‌های مقیم این کشور را در آن تمرین می‌دهم.
تشویق و استقبال هم‌وطنان مقیم اروپا در قبال ورزشکاران کشور چگونه است؟
‌‌اتحاد وحدت و هم‌دلی افغانستانی‌های مقیم اروپا در همه ابعات به‌ویژه در قسمت ورزشکاران عالی و غیرقابل وصف است. برای من در اکثر موارد قوت قلب و جسم بوده است. واقعاً هم‌وطنان مقیم اروپا ورزشکاران افغانستان را بسیار تشویق و حمایت و همیشه در مسابقات ورزشکاران اشتراک می‌کنند. بودن با هم‌وطنان و هم‌کیشان انگیزۀ مثبت و وطن‌دوستی ایجاد می‌کند.
چرا خواستید پناهنده شوید؟
زمانی‌که در افغانستان بودم، فدراسیون ورزشی تکواندو و در کُل کمیتۀ ملی المپیک کشور با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد، دوست داشتم در مسابقات خارجی اشتراک کنم، اما همیشه سفرهای من لغو می‌شد و تنها اشخاصی که قدرت داشتند مستحق سفرهای خارجی می‌شدند. به همین دلیل خواستم مهاجرت کنم اما در کشور جرمنی هم مسابقاتم به نفع کشور است.
راز موفقعیت یک ورزشکار را در چه می‌بینید؟
ورزشکار باید نگرش مثبت داشته باشد و این نگرش را در خود قوت ببخشد، مرتب و منظم در تمرینات خود را به پیش ببرد. ورزشکار باید آرامش دایمی خود را حفظ کند و از اخلاق نیک در امور اجتماعی برخوردار و برای دیگران الگوی مناسب باشد. صبر، تحمل و توکل به خداوند در برابر مشکلات و اعتماد به نفس از ویژه‌گی‌ها و راز موفقیت یک ورزشکار خوب است.
اخلاق ورزشی از دید شما چیست؟
اخلاق در نگان دانشمندان خوشبختی و جاویدانه‌گی معرفی شده است. پیامبر دین مبین اسلام نیز در حدیث مبارکی فرموده‌اند: «کسی‌که اخلاق خوب داشته باشد نیک‌بختی دنیا و سعادت آخرت را از آن خود کرده است.» ورزشکار باید اخلاق نیک و پسندیده داشته باشد و تلاش کند تا الکو اخلاقی در جامعۀ خود باشد.
ورزش چه نقش را در جامعه دارد؟
ورزش عاملی است که می‌تواند جلو بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی را بگیرد. ورزش می‌تواند تأثیر به‌سزایی در شادابی و نشاط افراد داشته باشد. ورزش نقش اساسی در صلح و توسعۀ جامعه دارد و جامعه هم به افراد دارای ویژه‌گی‌های خوب و سالمی که در بالا ذکر کردیم نیاز دارد.
خواست شما از کمیتۀ ملی المپیک چیست؟
کمیتۀ ملی المپیک در قسمت تشویق و فرستادن ورزشکاران به سفرهای خارجی باید مسوولانه برخورد کند و در فراهم‌کردن امکانات ورزشی برای‌شان از هیچ نوع سعی و تلاشی دریغ نورزند. از تجار و در کُل دولت افغانستان تقاضا دارم تا بالای ورزشکاران و کسانی که می‌خواهند از این طریق داخل خدمت برای کشور شوند، سرمایه‌گذاری کنند.
پیام‌تان برای جوانان کشور چیست؟
جوانان ستون فقرات یک کشور به حساب می‌آیند، آنان بایذ احساس مسوولیت در مقابل کشور خود داشته باشند و در زنده‌گی خود اهدف مشخصی و با برنامه‌ریزی را دنبال کنند. قسمی که در بالا نیز ذکر کردیم، جامعۀ سالم نیاز به افراد سالم دارند و ورزش یکی از را‌ه‌های سالم‌بودن است، تلاش کنید تا مفید و سالم باشید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.