هشدار رییس کمیسیون انتخابات: اگر امنیت تأمین نشود انتخابات همه‌شمول برگزار نخواهد شد!

- ۳۰ دلو ۱۳۹۱

رییس کمیسیون مستقل انتخابات از نهادهای امنیتی خواست که با تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی، برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه، آماده‌گی جدی بگیرند.
فضل احمد معنوی روز گذشته در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که نبود امنیت، عمده‌ترین چالش در راه برگزاری سالم انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری می‌باشد.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات تأکید کرد که تا یک هفتۀ دیگر لیست مراکز رأی‌دهی را با نیروهای امنیتی به‌خاطر تأمین امنیت شریک می‌سازند.
فضل‌احمد معنوی هشدار می‌دهد که اگر امنیت مراکز رای‌دهی تأمین نشود، آن‌ها نخواهند توانست یک انتخابات همه‌شمول را برگزار کنند.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «من اگر مسوولیت کمیسیون انتخابات را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ داشته باشم، در جایی ‌که امنیتش تأمین نباشد، صندوق رأی‌گیری نمی‌گذارم؛ نیروهای امنیتی مکلف‌اند امنیت مراکز رأی‌دهی، محلات رای‌دهی، کارمندان کمیسیون، مواد انتخاباتی، ناظرین، رای‌دهنده‌گان و امنیت کاندیدها را تأمین کنند. در صورتی‌ که امنیت این همه تأمین نشود، انتظار نداشته باشید که کمیسیون معجزه کرده و انتخابات را برگزار ‌کند.»
در این حال، کمیسیون انتخابات از در اختیار قرار گرفتن بودجۀ انتخابات توسط وزارت مالیه، انتقاد می‌کند.
رییس کمیسیون انتخابات معتقد است، هرگاه بودجۀ انتخابات به تنهایی از سوی وزارت مالیه به مصرف برسد، این مسأله مانع پیشرفت برنامه‌های این کمیسیون برای برگزاری انتخابات در زمان تعیین‌شدۀ آن خواهد شد.
آقای معنوی گفت: «فرمان ۴۵ ریاست‌جمهوری افغانستان، وزارت مالیه را مکلف می‌سازد که بودجۀ انتخابات باید از طریق وزارت مالیه به مصرف برسد که ما این مسأله را به چالش کشیدیم؛ دید ما این است که هرگاه مطابق معیارهای وزارت مالیه مصرف کنیم، شاید نتوانیم کارهای انتخابات را انجام بدهیم، بناً ما هم شرط‌های خود را داریم که برخی از شرط‌های ما را باید حکومت استثنائاً بپذیرد.»
اما آقای معنوی ابراز خوش‌بینی می‌کند که با در میان گذاشتنِ این مسأله به حکومت، در کلیات پیشنهادهای این کمیسیون پذیرفته شده است ولی در جزییات هنوز هم بحث‌ها ادامه دارد. بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری حدود یک‌صد و پنجاه میلیون دالر هزینه می‌بردارد که بخش بزرگی از این مبلغ از سوی جامعۀ جهانی پرداخته می‌شود.
در این حال، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، برنامه‌هایی را روی دست دارند تا بتوانند در سال ۲۰۱۴ انتخابات شفاف را برگزار و سطح تقلب را محدود سازند.
تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی از عمده‌ترین مشکل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی دوره‌های گذشته نیز بوده است.
در مناطقی که امنیت به درستی تأمین نگردیده بود و مردم نتوانسته بودند به مراکز رأی‌دهی حضور به هم برسانند، صندوق‎ها به نفع نامزدان مشخص پر شد و به مرکز فرستاده شد.
اما حالا حکومت اطمینان داده است که با روی دست‌گرفتن تدابیر امنیتی، زمینه را برای برگزاری انتخابات مهیا می‌سازد.
آیساف نیز گفته است که نیروهای خارجی در صورت ضرورت، در این زمینه حاضر به همکاری با نیروهای امنیتی افغان‌اند.
قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی در ۱۶ حمل سال ۱۳۹۳ برگزار گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.