در یـک رویـداد طبیعـی بخـشی از پنجـشیر را آب بـرد

- ۲۳ سرطان ۱۳۹۷

مسؤولان محلی در ولایت پنجشیر از تخریب شدن شدن یک بند طبیعی در این ولایت خبر می‌دهند که خسارات گستردۀ مالی و جانی را برجا گذاشته‌است.
گفته می‌شود که حوالی ساعت ۱۲ جمعه شب، آب یک بند طبیعی تحت نام” پس‌کندا” در قریۀ درۀ پشغور ولسوال حصه اول این ولایت فروریخته‌است.
mandegar-3مسؤولان در ولایت پنجشیر می‌گویند: در نتیجۀ فروآمدن آب از حوض پس کندا، حدود ده قریه ولسوالی حصه اول نابود گردیده و خسارات گستردۀ مالی برای مردم بر جا گذاشته‌است.
منبع می‌گویند: این حادثه دارایی تلفاتی جانی نیز بوده که در نیتجه، ۶ تن جان باخته و در بین آنان، دو خانم و ۴ مرد شامل‌اند.
دفتر مطبوعاتی والی پنج‌شیر گفته‌است که این آمار و ارقام نهایی نبوده و بررسی‌های در این مورد جریان دارد.
دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه با قربیان این حادثه طبیعی ابراز همدرد کرده و از مسوولان خواسته است تا هرچه زودتر به این حادثه رسیده‌گی کنند. ریاست جمهوری با نشر خبرنامه یی ضمن ابزار همدردی با قربانیان این رویداد از نهادهای مسوول خواسته است که به آسیب دیده‌گان همکاری کنند.
در همین حال داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه می‌گوید که به تمام مسؤولان مشمول وزارت‌خانه‌ها و داره ملی رسیده‌گی به حوادث هدایت داده تا هم‌کاری لازم را به گونۀ فوری انجام دهند.
جنرال عبدال‌رشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری کشور نیز از نهادهای دولتی و موسسه‌های بین‌المللی خواسته تا شهروندان آسیب رسیده در پنج‌شیر کمک نمایند.
کمک به آسیب‌دیده‌گان
پنج و نیم میلیون افغانى و مقداری مواد خوارکه، البسه و غیره براى کمک با این خانواده‌هاى آسیب‌دیده جمع آورى شده است.
به اساس معلومات فرماندهی امنیۀ پنجشیر، در نیمه هاى شب ٢١ سرطان، از اثر لغزش کوه و سرازیرشدن آب یک حوض طبیعى، حدود ٣۶٠ منزل مسکونى، دکان و مسجد در قریه پیشغور ولسوالى حصه اول پنجشیر، تخریب شد و ١۴ تن در این رویداد جان باخته اند.
خانم راحله عطایى معاون شورای ولایتی پنجشیر گفت که ۵٠ خانواده آسیب دیده، خیمه براى شان توزیع شده و متباقى آسیب دیده گان، در خانه هاى دوستان شان در قریه های پوخ، خارو، سفیدچهر، غازو به سر مى برند.
او گفت که چهار و نیم میلیون افغانی را وزارت دولت در امور رسیده گى با حوادث طبیعى و یک میلیون افغانی را ادیب فهیم معاون اول ریاست عمومى امنیت ملی، مساعدت کرده است.
به اساس معلومات منبع، ریاست انکشاف دهات و سره میاشت؛ ۱۵۰ خیمه، ۱۰۵۰ کمپل،۱۵۰بسته ظروف آشپزخانه، ۱۵۰ ترپال، ۱۵۰بشکه آب و ۱۵۰ جوره لباس را براى کمک به آسیب دیده گان مساعدت کرده است.
همچنان وى افزود که وزارت دفاع ملی؛ یک هلیکوپتر، یک عراده تیلر، یک عراده اسکواتور، سه عراده بلدوزر و چهار عراده آمبولانس همراه با تیم صحی و مواد غذایی، براى مساعدت به متضررین به ساحه فرستاده است.
وى گفت که این کمک ها از سوى یک کمتیه موظف تنظیم و توزیع مى شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.