آگاهان با استقبال از اعدام شش عضو گروه طالبان: فرمـاندهان زنــدانی طالبــان اعـدام شـوند

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ دوشنبه 20 ثور 1395 - ۱۹ ثور ۱۳۹۵

دولت افغانستان شش عضو گروه‌ طالبان را دیروز (۱۹ ثور/ اربهشت) در زندان پلچرخی کابل اعدام کرد.
این افراد در حملات تروریستی در کابل و ترور شماری از شخصیت‌های سیاسی و نظامی کشور از جمله استاد رهان‌الدین ربانی رهبر جها و داکتر عبدالله لغمانی دست داشته اند.
مسوولان امنیتی اسامی این افراد را نیز منتشر کرده است.
mandegar-3محمد عثمان، محمد خان، حجت الله، اکمل حضرت الله، خان آقا و حمدالله که در حملات تروریستی و ترور برخی از شخصیت‌ها دست داشتند، اخیراً حکم اعدام‌شان از طرف رییس جمهور محمد اشرف غنی توشیح شده و در زندان پلچرخی کابل اعدام شدند.
ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌یی گفته است که محمد اشرف غنی رییس جمهور اسلامی افغانستان در مطابقت با احکام قانون اساسی، قوانین جزا و دساتیر دین مبین اسلام و سایر الزامات دولت جمهوری اسلامی افغانستان، با در نظرداشت تقاضای مکرر خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی، حکم اعدام شش تن از مرتکبین جرایم سنگین و جنایت علیه افراد ملکی و امنیت عامه را به عنوان عاملان شش قضیۀ جداگانه توشیح کرده است.
در این اعلامیه آمده است که توشیح این حکم بعد از بررسی دقیق، تکمیل شدن روند منصفانه و عادلانه بودن محاکم با در نظرداشت ‌الزامات حقوق بشری افغانستان صورت گرفته بود. این حکم امروز توسط مراجع عدلی و قضایی در مطابقت با قوانین کشور اجرا شد.
اعلامیه افزوده که دولت جمهوری اسلامی افغانستان و شخص رییس جمهور با در نظرداشت تطبیق روند شفاف، دقیق و عادلانۀ نهادهای عدلی و قضایی، متعهد به تأمین عدالت و به کیفر رساندن مجرمینی می باشد که به اعمال تروریستی و جنایی دست زده و مردم بی‌گناه را به قتل رسانده، امنیت و مصونیت عامه را به مخاطره مواجه کرده اند.
این اقدام رییس جمهور در حالی صورت گرفت که چندی پیش در یک حملۀ گروهی از مهاجمان طالب در ریاست دهم امنیت ملی ( ریاست حفاظت از رجال برجسته) بیش از ۴۰۰ تن کشته و زخمی شدند. یک روز پس از آن رییس جمهور در شورای ملی دستور از بین بردن طالبان را به نیروهای امنیتی کشور داد.
اعدام این ششتن با استقبال گسردۀ مردم در رسانه‌های اجتماعی مواجه شده است.
از سویی هم، برخی از نماینده‌گان مجلس از این اقدام رییس جمهور استقبال کرده و تأکید می‌کنند که سران طالبانی زندانی باید به دار آویخته شوند.
عارف رحمانی، عضو مجلس نماینده‌گان در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: افراد و گروه‌هایی که دست‌شان به خون مردم آلوده است، باید اعدام شوند و رهبران دولت وحدت ملی این قضیه را جدی بگیرند.
آقای رحمانی با بیان این‌که حکم اعدام سردسته‌های گروه‌ طالبان باید عملی شود، می‌گوید: افرادی که در جریان جنگ از گروه‌های تروریستی بازداشت می‌شوند، باید به شکل علنی اعدام شوند.
او خاطر نشان کرد: اگر آقایان عبدالله و غنی می‌خواهند که دولت سقوط نکند و پشتیبانی مردم، وکلا و سایر افراد جامعه را با خود داشته باشند، بناً در برابر طالبان و گروه‌های تروریستی از اقدامات جدی کار بگیرند.
او گفت: اعدام کردن تروریستان می‌تواند نتیجۀ مثبت بالای روحیه نیروهای امنیتی داشته باشد و از عملی‌‎شدن قانون بالای دشمن‌شان به‌ آن‌ها اطمنان دهد.
هم‌چنان، تیمورشاه حکیمیار فعال جامعه مدنی می‌گوید: افرادی که به خون مردم افغانستان دست‌شان رنگین شده و همه مردم را در سوگ فرزندان‌ جوان، خورد و کلان، پیر این وطن نشانده‌اند، باید به دار آوریخته شوند.
او با تمجید از کار اخیر رییس جمهور محمد اشرف غنی به عملی کردن حکم اعدام شش‌تن از تروریستان، افزود: عملی شدن حکم اعدام این شش تروریست می‌تواند در تأمین قانون و امنیت شهروندان مفید تمام شود.
آقای حکمیار تصریح کرد: وقتی نیروهای امنیتی کشور با زحمات و چالش‌های زیاد شب و روز در مقابل تروریستان می‌رزمند و در جریان جنگ افراد دشمن را بازداشت می‌کنند، می‌توانند در همانجا دست به ماشه تفنگ برده او را از بین ببرند؛ ولی چنین کار را نمی‌کنند.
او افزود: نیروهای امنیتی تمام بازداشت‌شده‌گان را به دولت و ارگان‌های عدلی و قضایی تسلیم می‌کنند تا قانون اجرایی شود، اگر دولت در برابر این بازداشت شده‌گان دشمن بی‌توجهی و قانون را بالای شان عملی نکند هر وقت که رها شوند، دوباره در صف دشمنان قرار گرفته و در برابر نیروهای امنیتی کشور می‌جنگند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.