نیروهـای فرانسه‌یی از کاپیسـا خارج شدند

- ۰۱ قوس ۱۳۹۱

نیروهای فرانسوی با خروج از ولایت کاپیسا، به آخرین ماموریت جنگی‌شان در افغانستان پایان دادند. رییس جمهور فرانسه قبلاً به خروج زودهنگام از افغانستان تصمیم گرفته بود.
چهار صد سرباز فرانسوی که در ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا مستقر بودند، حوالی ساعت ده بجه روز سه شنبه بعد از انجام یک مراسم نظامی پایگاه شان را ترک کردند.
مقام‌های فرانسه گفته بودند که نیروهای رزمی این کشور دو سال قبل از تاریخی که ایتلاف بین المللی برای بیرون کشیدن نیروها از
افغانستان تعیین کرده است، در ماه دسمبر سال ۲۰۱۲ (ماه بعد) از افغانستان خارج می‌شوند.
حدود ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی در سال ۲۰۱۳ در افغانستان باقی می‌مانند تا از یک طرف تجهیزات نظامی شان را از این کشور به فرانسه انتقال دهند و از سوی دیگر در آموزش نیروهای ارتش ملی افغانستان سهم بگیرند.
فرانسه در اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی بعد از حمله یازدهم سپتمبر بر ایالات متحده امریکا، به ماموریت تحت رهبری ناتو در افغانستان پیوست. اما پس از ۱۱ سال جنگ، شورشگری طالبان پایان نیافته و نگرانی از قدرت گیری این گروه بعد از خروج نیروهای بین‌المللی هنوز وجود دارد.
فرانسه بعد از ایالات متحده امریکا، بریتانیا، آلمان و ایتالیا، پنجمین کشوری است که بیشترین نیروی نظامی را در ده سال گذشته در افغانستان داشته است. فرانسه در جنگ یازده ساله با طالبان و القاعده، ۸۸ سرباز خود را از دست داده است.
ماموریت نظامی در کاپیسا برای فرانسه خونبارترین ماموریت بوده است و ۶۰ تن از سربازان این کشور در این ولایت کشته شده اند. سربازان فرانسوی در سال ۲۰۰۸ در این ولایت مستقر شدند و بعد از آن درگیری با طالبان نیز افزایش یافت.
فرماندهان نظامی فرانسوی و افغان می‎گویند که حالا ولایت کاپیسا به ثبات رسیده است. جنرال الیور دی باوینچوف، فرمانده نیروهای فرانسوی در افغانستان گفت: «من ندیده ام که محله‌یی در این منطقه دوباره به تصرف شورشیان درآمده باشد».
با این هم، تصور می‌شود که دست‌کم دو ولسوالی از شش ولسوالی ولایت کاپیسا در کنترول شورشیان قرار دارند. حالا مسوولیت‌های امنیتی ولایت کاپیسا به ۴۷۰۰ سرباز و پولیس افغانستان سپرده شده است. همچنان ۲۵۰ سرباز امریکایی از نیروهای افغان در این ولایت حمایت می کنند.
حکومت فرانسه بعد از یک سلسله حملات در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، تصمیم گرفت که نیروهای رزمی خود را زودتر از افغانستان خارج سازد. نیکولا سرکوزی، رییس جمهور پیشین فرانسه اعلام کرده بود که ماموریت نیروهایش را در افغانستان در سال ۲۰۰۱۳ به پایان می رساند، اما فرانسوا اولاند، رییس جمهور کنونی فرانسه گفت که در آخر سال ۲۰۱۲ به ماموریت جنگی نیروهای کشورش خاتمه می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.