سیگار: دستگاه‌های جلوگیری از قاچاق در افغانستان استفاده نشده است/ وزارت داخله: ۱۹ دستگاه فعال است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 13 قوس 1396 - ۱۲ قوس ۱۳۹۶

وزارت داخلۀ کشور می‌گوید: نیروهای ناتو تنها دو وسیلۀ بررسی وسایطه و وسایل در اختیار وزارت داخله قرار داده‌اند.
نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله، در رابطه به نشر گزارشی از طرف نهاد سرمفتش امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار، در mandegar-3گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نیروهای ناتو دو دستگاه بررسی وسایط و و سایل را در اختیار وزارت داخله قرار داده‌اند که یکی آن در یکی از میدا‌ن‌های هوایی فعالیت دارد، اما یکی دیگر آن پس از ۱۱ سال مشکل تحنیکی پیدا کرده و از فعالیت باز مانده است.
آقای دانش افزود: بدون پنچ دستگاهی که سیگار گزارش داده است، ۲۰ دستگاه بررسی افراد در اختیار این وزارت قرار دارد که شامل گزارش سیگار نیست، اما از این ۲۰ دستگاه‌ بررسی ۱۹ آن فعال است و یکی آن مشکل تخنیکی دارد.
این درحالی است که پیش از این سیگار یا نهاد سرمفتش ویژۀ ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان گزارش داده که بیشتر تجهیزاتی را که قوای امریکایی برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر برای سرحدات افغانستان خریداری کرده بود، مورد استفاده قرار نگرفته است.
سیگار با اشاره به قیمت گزاف این دستگاه‌ها در گزارش خود نوشته است که فرماندهی مرکزی ایالات متحده در سال ۲۰۰۶ میلادی تجهیزاتی را خریداری کرد که از آن باید در گذرگاه‌های سرحدی برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، مواد کیمیایی و سایر مواد غیر قانونی نصب می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت.
این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که مرزهای افغانستان نظر به برخی دلایل امنیتی باز هستند، گروه‌های تروریستی و قاچاقیچان مواد مخدر با استفاده از این فرصت مواد مخدر و سایر مواد کیمیایی را از طریق گذرگاه‌های مرزی به کشورهای بیرونی و از آنجا به داخل انتقال می‌دهند.
سرمفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفته است، این تجهیزات که بین ۵۹ میلیون تا ۶۲.۶ میلیون دالر ارزش دارد که از طرف نیروهای ناتو به رهبری امریکا به حکومت افغانستان داده شده بود تا در گذرگاه‌های این کشور نصب شود و از قاچاق مواد مخدر و مواد کیمیایی جلوگیری کند.
در این گزارش آمده است که از مجموعۀ تجهیزات خریداری شده، تنها یک دستگاه آن در میدان هوایی کابل نصب گردیده و از آن استفاده صورت می‌گیرد. اما بر اساس یافته های سیگار، این تجهیزات پس از آن‌که توسط قوای ایالات متحده در چهار گذرگاه‌های سرحدی نصب گردید و به حکومت افغانستان تحویل داده شد، به زودی از فعالیت باز مانده است.
یافته های سیگار نشان می دهد که آن تجهیزات پس از آنکه مربیان خارجی سرحدات را ترک کردند و تجهیزات به حکومت افغانستان تسلیم داده شد، در بیرون کابل غیر فعال گردیده است.
اکثر مقامات افغانستان گفته‌اند که شیوۀ استفاده از آن تجهیزات را آموخته اند، اما یکی از این مقام‌ها ادعا کرده که آنان برای استفاده و حل مشکلات جزیی آن تجهیزات هیچگونه آموزشی ندیده‌اند.
در گزارش سیگار آمده است که بدون استفاده از چنین تجهیزات، احتمال جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، مواد کیمیایی و سایر مواد غیر قانونی، بی نهایت اندک است.
افغانستان از جمله کشورهای فقر در در جهان است که بیشتر مواد مخدر جهان را تولید می‌کند. تولید مواد مخدر عمدتاَ در ولایت‌های صورت می‌گیرد که ناامن و تحت قلمرو گروه تروریستی طالبان قرار دارد.
در همین حال، برخی آگاهان به این باور هستند که امکان دارد که این تجهیزات از طرف برخی افراد به‌شکل عمدی از فعالیت افتاده باشد. چون بیشتر مسوولان ارشد دولتی با مافیا مواد مخدر همکاری دارند و در امر قاچاق مواد مخدر و سایر موادهای که از گذرگاه‌های مرزی افغانستان به بیرون داخل انتقال داده می‌شود شریک هستند.
به باور آنان هرچند نصب چنین تجهیزاتی می‌تواند، در امر کاهش قاچاق مواد مخدر و مواد‌ کیمیایی موثر تمام شود، اما دست‌های کلانی که در پشت فروش و قاچاق آن وجود دارد هرگز طرف‌دار نصب چنین دستگا‌ه‌های که کار آنان را به چالش مواجه سازد نیستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.