«ملا برادر احتمالاً کشته شده است»

گزارشگر:ماندگار - ۱۴ قوس ۱۳۹۱

ملا عبدالغنی برادر معاون ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان، احتمال می‌رود از سوی پاکستان کشته شده باشد و اگر زنده هم باشد، پاکستان او را خواهد کشت.
در حالی‌که حکومت افغانستان به شدت در تلاش رهایی «ملا برادر»، از چنگ پاکستان است، یک آگاه سیاسی می‌گوید که احتمال می‌رود ملا برادر کشته شده باشد.
در این حال، روز یک‌شنبه سخنگوی وزارت خارجۀ کشور گفت که مقام‌های افغانستان همواره در دیدارهایی‌که با مقامات پاکستانی داشته‌اند، خواستار رهایی ملا عبدالغنی برادر گردیده‌اند؛ اما پاکستان به این خواست هیچ پاسخی نمی‌دهد.
پیشتر هیأت بلندپایۀ شورای عالی صلح در سفری به پاکستان خواستار رهایی زندانیان طالبان به شمول ملا عبدالغنی برادر از زندان‌های پاکستان شده بودند که پاکستان در پاسخ به این درخواست‌ها ۹ تن از زندانیان طالبان را آزاد کرد که در میان آن‌ها معاون ملا عمر حضور نداشت.
از سوی دیگر، وحید مژده آگاه سیاسی در مصاحبه با روزنامه ماندگار گفت که از چهار ماه بدین‌سو هیچ گزارشی از ملا عبدالغنی برادر معاون ملا عمر رهبر طالبان در دست‌ نیست.
این آگاه سیاسی گفت، هنگامی که ملا برادر در سال ۲۰۱۰ از سوی پاکستان بازداشت شد، در سال ۲۰۱۱ برخی افراد با او در زندان ملاقات کرده‌اند و معاون ملاعمر از وضعیت خود در زندان پاکستان شاکی بوده و گفته است که تحت فشار روحی و روانی قرار دارد.
وحید مژده افزود: چندی پیش یک دیپلومات پاکستانی هم گفته بود که این کشور هنگامی ملا برادر را به حکومت افغانستان تسلیم کرده می‌تواند که او دوباره زنده شود؛ اما به گفتۀ مژده، نماینده‌گان طالبان در قطر گفته‌اند که چهار ماه پیش هم از ملا برادر خبری در دسترس بوده است.
به گفتۀ این تحلیلگر سیاسی، ملا برادر که یکی از افراد کلیدی طالبان محسوب می‌شود، رازهای زیادی را با خود دارد و پاکستان هرگز نمی‌خواهد که این رازها فاش شود؛ بنابراین ملا برادر را به حکومت افغانستان تسلیم نخواهد کرد.
آقای مژده افزود: «ملا برادر در میان اعضای گروه طالبان از جایگاه بلندی برخوردار بوده و نفوذ قابل ملاحظه‌یی دارد؛ او طالبان را از چنگ پاکستان خارج ساخت و آن‌ها را وارد پروسۀ سیاسی و مذاکرات قطر کرد، به همین دلیل پاکستان بالای او خشمگین است.»
او اضافه کرد، پاکستان به ایالات متحدۀ امریکا هم اجازۀ تحقیقات از ملا برادر را نداده است؛ زیرا او یکی از مخالفان سرسخت پاکستان می‌باشد و رهایی وی برای پاکستان خطرناک تمام می‌شود.
اما عطا الله لودین معاون شورای عالی صلح به روزنامۀ ماندگار گفت که از زنده و مردن‌بودن ملا برادر آگاهی ندارند.
آقای لودین افزود: از هنگامی که ملا برادر زندانی شده است، هیچ خبری از او در دست نیست.
این عضو ارشد شورای عالی صلح به نقش ملا عبدالغنی برادر در گفت‌وگوهای صلح تأکید کرد و گفت که ملا برادر یک عضو بلند پایۀ طالبان است و نفود قابل توجهی در میان این گروه دارد.
به باور معاون شورای عالی صلح، تاهنگامی که پاکستان به اهداف خود نرسد، ملا برادر را از زندان آزاد نخواهد کرد؛ هم اکنون در خصوص اهداف پاکستان، منازعۀ کلان جریان دارد.
عطاالله لودین گفت:  «جرم ملا برادر نزد پاکستان این است که او می‌خواهد در زمینۀ صلح و آشتی با شورای عالی صلح و حکومت افغانستان وارد گفت‌وگو شود؛ پاکستان هم به ارزش ملا برادر در این روند پی برده و به همین دلیل او را از بند آزاد نمی‌کند.»
پیش‌شرط پاکستان به آزادی ملا برادر
در این حال، براساس گزارش رسانه‌های پاکستان، اسلام‌آباد برای آزاد کردن زندانیان ارشد طالبان، از جمله ملا برادر مرد شماره دوم سابق طالبان که به اعتقاد مقامات افغانستان و امریکا می‌تواند روند صلح در افغانستان را از بن‌بست خارج کند، پیش‌شرط‌هایی وضع کرده است.
پایگاه خبری اکسپرس تریبون پاکستان به نقل از یک مقام آگاه نوشت که پاکستان فقط زمانی اعضای ارشد طالبان را آزاد می‌کند که همه بازیگران اصلی، از جمله امریکا، با آن موافق باشند.
وی که با توجه به حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، افزود: در حال حاضر امریکا موضع روشنی درباره این موضوع اتخاذ نکرده است و بنابراین ما نمی‌توانیم در این باره  ریسک کنیم.
به گفته این منبع، به نظر می‌رسد که امریکا برای آزاد کردن ملا برادر شروطی داشته باشد و اگرچه در گذشته، واشنگتن خواستار استرداد ملا برادر شده بود اما مقامات پاکستانی این درخواست را رد کرده بودند.
به نظر می‌رسد در مذاکرات رده بالا بین پاکستان و افغانستان هر دو طرف تصمیم گرفتند موضوع را با امریکا مطرح کنند.
این مقام پاکستانی اضافه کرد: اگر ما طالبان را آزاد کردیم و مذاکرات به نتیجه نرسید، چه؟ امکان آن وجود دارد که پاکستان را مسوول آن بدانند. ما می‌خواهیم از این سناریو جلوگیری کنیم. به همین دلیل است که ما هم از افغانستان و هم از امریکا یک خط مشی روشن می‌خواهیم.
این مقام پاکستانی گفت: موضع وی از زمان دستگیری تاکنون تغییر زیادی نکرده و به نظر می‌رسد که ملا برادر همچنان به طالبان وفادار است.
ملا برادر در سال ۲۰۱۰ و در حالی که مشغول انجام مذاکرات صلح با امریکا و دولت افغانستان بود، در شهر کراچی پاکستان دستگیر شد و هم اکنون نیز در اختیار دولت اسلام‌آباد قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.