حکمتیار: غنی یا عبدالله کنار برود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۱ ثور ۱۳۹۶

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی دیروز در یک مراسم رسمی حکومتی در ولایت ننگرهار، از سویی مقامات حکومتی مورد استقبال قرار گرفت.
آقای حکمتیار در این مراسم از دکتر غنی و دکتر عبدالله خواست که اگر در کنار یک‌دیگر کار کرده نمی‌توانند، یکی‌شان به نفع دیگری از قدرت کنار برود.
رهبر حزب اسلامی با تأکید بر این‌که خواهان حکومت ایتلافی در افغانستان نیست و از پیش‌شرط‌هایش نیز نبوده، بیان داشت که حکومت باید به اساس آرای تمام MANDEGARشهروندان به وجود آید تا قابل ‌قبول برای همه مردم باشد.
به نظر تحلیل گران، آقای حکمتیار در این سخنرانی نشان داده است که مخالف حضور عبدالله در دولت است .
حکومت قوی مرکزی- فقط دو یا سه حزب فعال باشد
گلبدین حکمتیار در این مراسم گفت: افغانستان در شرایط فعلی نیازمند یک حکومت قوی مرکزی می‌باشد. افغانستان باید دارای نظامی باشد که براساس آن، عدالت برای تمام اقوام تأمین شود.
او با تأکید بر افغانستان‌ شمول بودن نهادهای دولتیِ کشور افزود: اگر جایی در رأس یک نهاد پشتون باشد، تمام اعضای آن نیز پشتون است، اگر تاجیک، هزاره، ازبک و یا از یک قوم دیگر باشد نیز وضعیت چنین است.
رهبر حزب اسلامی بیان داشت که تقسیم قدرت بین افراد، احزاب و یا جریان‌ها برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. ایجاد حکومت ایتلافی نه شرط ما است و نه خواست ما، انتقال قدرت باید با تصمیم ملت افغانستان صورت بگیرد.
گلبدین حکمتیار از مسوولان حکومت وحدت ملی خواست که اگر در کنار یک‌دیگر کار کرده نمی‌توانند یکی‌شان از قدرت کنار بروند. او هم‌چنان خواهان لغو احزاب کوچک در کشور شد و اظهار داشت که باید تنها دو یا سه حزب بزرگ در افغانستان فعالیت داشته باشد.
او با ابراز تأسف از تعدد جریان‌های سیاسی در کشور، تصریح کرد که امریکا با داشتن ۵۲ ایالت که هر کدام آن‌ها از افغانستان بزرگ‌تر هستند، دو حزب فراگیر دارد، اما در افغانستان با جمعیت و وسعت کم، با احزاب گوناگون مواجه هستیم.
آقای حکمتیار تأکید کرد که باید گروه‌ها و جریان‌های مختلف در دو یا سه حزب ملت شمول در سراسر افغانستان شامل شوند.
طالبان، بی‌عقل و بی‌هنر
گلبدین حکمتیار در قسمتی از سخنانش از طالبان خواست تا با پروسۀ صلح افغانستان یکجا شوند. او هم‌چنان جنگ طالبان را ناروا و جنگ‌جویان این گروه را غلامان بیگانه‌گان خواند.
رهبر حزب اسلامی اظهار داشت: از این پس همه برادروار زنده‌گی می‌کنیم. اگر ضرورت جهاد پیش آمد، از همه پیش‌تر سنگر خواهیم ساخت. ما تفاهم کردیم که تمام نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند، اما تا حال در این زمینه نه مذاکره کرده‌ایم و نه کدام معاهده امضا کرده‌ایم.
آقای حکمتیار خطاب به طالبان گفت: شما سبب شدید امریکاییان به افغانستان وارد شوند و در کشور باقی بمانند. شما مجاهدان و ملت افغانستان را در برابر امریکاییان خلع سلاح کردید.
رهبر حزب اسلامی بر این باور است که سقوط کندز بزرگ‌ترین اشتباه گروه طالبان بود و به همین دلیل آنان بیش از سه روز این ولایت را نتوانستند به تصرف خود نگه بدارند و مجبور به عقب‌نشینی و فرار شدند. او گفت: “شما به خداوند چه جواب خواهید داد، که در مسجد نمازگذارانِ در حال سجده را تیرباران کردید؟ همین هنر جنگ است؟ این عقل است که در سه روز از محل فرار کردید مردم را کشتید و خانه‌ها را ویران کردید؟ به لحاظ جنگی، حملۀ شما به کندز یک اشتباه بسیار بزرگ بود و در تاریخ ثبت خواهد شد».
این درحالی است که ملا عبدالمنان نیازی، معاون شاخۀ انشعابی گروه طالبانِ افغانستان، در تازه‌ترین نوار تصویریی که از او به نشر رسیده است، می‌گوید: گلبدین حکمتیار به هدایت اسلام‌آباد با حکومت افغانستان توافق کرده است.
آقای نیازی هم‌چنان ضمن  انتقاد تند از چندگانه‌گی پاکستان در برخورد با گفتگوهای صلح افغانستان می‌گوید، پاکستان از گفتگوهای صلح به نفع خود استفادۀ سوء می‌کند.
این در حالی است که گزارش‌هایی از سوی برخی از منابع از حضور نمایندۀ ملا رسول در کابل برای مذاکره انتشار یافته است. اما آقای منان نیازی این گزارش‌ها را رد کرده می‌گوید که هیچ یک از نماینده‌گان ملا رسول برای مذاکره در کابل حضور نیافته است.
انتقاد از رسانه‌ها
گلبدین حکمتیار در سخانش از رسانه ها انتقاد کرد و خواهان بسته شدن «رسانه های شرور» شد. آقای حکمتیار هم‌چنان برنامۀ «ستارۀ افغان» در یکی از تلویزیون‌های کشور را به باد انتقاد گرفت و آن را خلاف ارزش‌های افغانی و اسلامی خواند و گفت که خواهان الگوبرداری از زنان صدر اسلام می‌باشد و دین اسلام به زنان ارزش داده است. او در اولین سخنرانی اش هم، نحوه برنامه‌های برخی رسانه ها، را تهاجم زبانی و فرهنگی خوانده و گفته است که باید رسانه ها ترمینالوژی ملی را در نظر بگیرند.
او گفت که مدافع حقوق زنان خواهد بود و از این‌که زنان در مراسم امروز (دیروز) در کنار مردان برای استقبالش حضور نیافته بودند، اظهار تأسف کرد.
رهبر حزب اسلامی گفت: این حزب به حقوق اسلامی و انسانی زنان احترام دارد و از این حقوق دفاع می‌کند.
در عین حال، محمد سرور دانش، معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی که به استقبال آقای حکمتیار رفته بود گفت که به نماینده‌گی از محمداشرف  غنی، آمدن حکمتیار را به کشور خوش آمدید می‌گوید و از سخنرانی حکمتیار در لغمان استقبال می‌کند.
آقای دانش گفت که حزب اسلامی از انتخابات و حاکمیت ملی و عدالت اجتماعی حمایت می‌کند و این‌ها آرمان‌های مشترکی است که حکومت وحدت ملی نیز به آن متعهد است.
به گفتۀ معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی، در گذشته نیز حزب اسلامی، برگزاری انتخابات را راه‌حل مسایل کشور می‌دانست و کارشیوه‌یی را برای برگزاری آن ساخته بود و حکومت افغانستان نیز به انتخابات ارزش می‌دهد و امسال نیز برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی متعهد می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :