معترضان: ارگ بین جنبش و جمعیت اختلاف ایجاد می‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۶ ثور ۱۳۹۶

صدها تن از هواداران حزب جنبش ملی افغانستان در یک همایش اعتراضی در ولایت بلخ به شدت از آنچه که یک‌تازی‌ها و انحصار قدرت در ارگ می‌خوانند، انتقاد کردند.
این همایش اعتراضی دیروز جمعه، ۱۵ ثور در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ برگزار شد و شماری از هواداران و اعضای حزب جنبش ملی از ولایت‌های مختلف شمالی در آن اشتراک کردند.
MANDEGARاشتراک کننده‌گان در این همایش اعتراضی، محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی را متهم به بی‌عدالتی در برابر اقوام ازبیک و ترک‌تباران کردند.
آنان تاکید کردند که آقای غنی پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۳ و رسیدن به مقام ریاست حکومت وحدت ملی به حامیان خود پشت کرده و «حقوق حزب جنبش ملی و اقوام ترک‌تبار کشور» را نادیده گرفته است.
آنان، آقای غنی را متهم به یکه‌تازی و انحصار قدرت کردند و خواستار بازگرداندن اختیارات عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست حکومت وحدت ملی شدند.
معترضان تاکید کردند که ژنرال دوستم خط سرخ آنان است و هرگونه بی‌احترامی در برابر او، بی احترامی به جمعیت چند میلیونی اقوام ازبیک و ترک‌تبار است.
هواداران حزب جنبش هشدار دادند که اگر حکومت به خواست‌های آنان توجه نکند، آنها همایش‌های بیشتر و بزرگ‌تری را در داخل و خارج از کشور سازمان خواهند داد.
خدیجه مرادی یکی از اشتراک کننده‌گان در این همایش گفت که حلقاتی در داخل ارگ درتلاش ترور شخصیت ژنرال عبدالرشید دوستم هستند و از راه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا معاون اول ریاست حکومت وحدت ملی را بیشتر منزوی کنند.
بانو مرادی بیان کرد که اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، سیاست تبعیض را در پیش گرفته که با این سیاست قدرت را انحصار خود قرار داده است.
به گفتۀ او، اعتراضی کنونی برای خواستن حق مردم ازبیک و ترکتبار کشور است تا زمانی که حق خود را به دست نیاورند از تلاش‌های خود دست نمی‌کشند.
گفتنی است که پیش از این نیز هواداران حزب جنبش، یک همایش بزرگ اعتراضی را در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان راه اندازی کرده بودند. در آن همایش نیز هوادران ژنرال دوستم، خواهان بازگرداندن صلاحیت های قانونی او شدند.
این همایش‌های اعتراضی پس از ماه‌ها تنش در روابط اشرف غنی و عبدالرشید دوستم برگزار می‌شود. آقای دوستم در این مدت به دفتر کارش در داخل ارگ نرفته و نسبت به محدود شدن اختیارات خود اعتراض دارد.
این در حالی است که رییس حکومت وحدت ملی از چند به این‌طرف در نشست‌های رسمی حکومتی از ژنرال دوستم به عنوان معاون اول نام نمی‌برد، موافقت با حزب اسلامی و اصلاحات انتخاباتی را از دست آوردهای خود، سرور دانش و رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌داند.
هم‌چنان، صبور محبی رییس جنبش جوانان ولایت بلخ در این همایش گفت: اگر خواست‌های آنان از طرف رییس حکومت وحدت ملی در نظر گرفته نشود، آنان با افراد بیشتر به جاده‌ها خواهند بر آمد.
آقای محبی بیان کرد که بی عدالتی، تبعیض و سیاست‌های قومی که اشرف غنی در برابر مردم گرفته است، قابل تحمل نیست و باید آقای غنی در روش‌های خود تغییر ایجاد کند.
به گفتۀ او، معاونیت اول ریاست حکومت وحدت ملی، حق ازبیک‌تباران و ترکتباران است و تحفۀ کسی نیست که برای دوستم داده باشد و دوباره پس‌گیرد.
آقای صبور اضافه کرد که تمام نهادهای دولتی توسط چند تن از فاشیست‌های که در کنار اشرف غنی هستند اداره می‌شود و حتا در بست‌های خالی نهادهای دولتی افراد توسط آنان گماشته می‌شود.
اقای صبور به سران ولایا شمالی هشدار داد که پروژهای داعش سازی و طالب سازی در ولایات شمالی جریان دارد، اگر در این مورد توجه نشود، امکان سقوط این ولایات نیز وجود دارد.
همایش حامیان حزب جنبش ملی افغانستان همزمان با حضور حکمتیار در کابل در ولایت بلخ راه‌اندازی شد و آنان هر نوع توطیه در برابر ژنرال عبدالرشید دوستم محکوم کردند.
دفتر منطقه‌یی، حامیان ژنرال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان در این گردهم‌آیی در ولایت بلخ اعلام کردند که ارگ برای ایجاد اختلاف بین احزاب جنبش ملی اسلامی و جمعیت اسلامی تلاش می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.