عثمانی: با ۱.۳ میلیارد دالر پول برق وارداتی می‌شد برق داخلی تولید کرد

- ۱۷ ثور ۱۳۹۶

وزیر انرژی و آب گفته که افغانستان با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالری که در ۱۴ سال گذشته صرف خرید برق وارداتی کرده، می‌شد صدها مگاوات برق در داخل افغانستان تولید کرد.
علی‌احمد عثمانی، می‌گوید که در حالی که افغانستان منابع کافی برای تولید انرژی برق دارد، از کشورهای همسایه برق وارد می‌کند.
MANDEGARوزیر انرژی افزود که با منابع موجود در افغانستان نه تنها می‌توان نیاز این کشور به انرژی برق را رفع، بلکه می‌توان به کشورهای همسایه نیز برق صادر کرد.
براساس برآورد او، با ۱.۳ میلیارد دلاری که افغانستان از ۲۰۰۳ صرف خرید انرژی برق از کشورهای همسایه کرده، امکان تولید ۶۰۰ تا ۱۳۰۰ مگاوات برق در داخل این کشور وجود داشته است.
به گفته آقای عثمانی، در حال حاضر، هزار و ۵۰۰ مگاوات برق در افغانستان مصرف می‌شود که هزار و ۱۰۰ مگاوات آن وارداتی و بقیه آن از منابع داخلی تأمین می‌شود.
وزیر انرژی افزود که این همه نیاز کشور به نیروی برق نیست، بلکه نیاز کشور در وضعیت موجود چهار هزار مگاوات برق است که تأمین آن به حدود پنج میلیارد دلار نیاز دارد.
در حال حاضر افغانستان شبکه سراسری برق ندارد. ۱۴ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور به شبکه اصلی برق دسترسی ندارد و کمبود برق رشد اقتصادی این کشور را هم با چالش‌های جدی مواجه کرده است.
وزیر انرژی می‌گوید که به منظور تشویق صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کشور، هفته جاری «هفتۀ انرژی پایدار» نامیده شده است.
آقای عثمانی افزود که یکی از اهداف نامگذاری این هفته به این نام، جلب توجه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در عرصه تولید برق از منابع تجدیدپذیر مانند خورشید، باد، منابع آبی کوچک و زباله است.
وزیر انرژی و آب همچنان گفت که نمایشگاهی با نمایش دست‌آوردهای علمی و صنعتی در عرصه انرژی و زمینه‌سازی برای تبادل نظر متخصصان انرژی برگزار می‌شود و در پایان گزارشی به دولت ارائه خواهد شد.
در سال‌های اخیر قیمت برق در افغانستان در حال افزایش بوده که باعث خشم بسیاری از شهروندان شده، اما آقای عثمانی می‌گوید که دلیل این افزایش قیمت برق وارداتی، خرید آن به دلار و فروش آن به افغانی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.