جمعیت به حکمتیار: از ادبیات کنایه‌آمیز فاصله بگیرید

- ۱۷ ثور ۱۳۹۶

ماندگار: شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان با پخش اعلامیه‌یی از پیوستن حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به پروسۀ صلح استقبال کرده، اما از آقای حکمتیار می‌خواهد که دست از ادبیات کنایه‌آمیز به نشانی جمعیت اسلامی، دست بردارد.
در اعلامیه حزب جمعیت اسلامی که دیروز در اختیار روزنامۀ ماندگار قرار گرفت، آمده است: ادبیات فضای سیاسی کنونی با ادبیات دورۀ جنگ‌های تحمیلی تفاوت بنیادین MANDEGARدارد و جمعیت اسلامی در این فضای جدید زنده‌گی می‌کند. از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز می‌خواهد تا از کاربرد ادبیات کنایه‌آمیز به آدرس جمعیت اسلامی و مقاومت ملی که مخالف روح جمعی فضای سیاسی کشور است، فاصله گرفته شود.
شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی به این باور است که به اگر پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان، خودخواهی‌ها و تن دادن به خواست بیگانه‌گان سبب جنگ تحمیلی نمی‌شد، شاهد لانه‌گیری تروریسم و ویرانی بیشتر کشور نمی‌بودیم و ده‌ها هزار انسان این سرزمین، به شمول شخصیت‌ها و رهبران نام‌دار احزاب و اقوام مختلف و هزاران تن از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به شهادت نمی‌رسیدند.
از سوی دیگر، جمعیت اسلامی از حکومت وحدت ملی خواسته تا در کنار پیشبرد پروسه صلح، خلع سلاح همه گروه‌هایی را که به این پروسه می‌پیوندند، به گونۀ جدی در نظر داشته باشد.
در بخش دیگر بیانیه جمعیت اسلامی افغانستان گفته شده است که تأمین صلح یکی از اهداف اصلی جمعیت اسلامی بوده و همواره بر آن تأکید دارد، از سایر مخالفین مسلح می‌خواهد تا با الهام از پیوستن حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به روند صلح، دست از کشتار مردم و ویرانی کشور بردارند و با قطع روابط با گروه‌های تروریستی و دست نگه‌داشتن از ارتکاب اعمال جنایت‌کارانه، تعهد خود را به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی افغانستان اعلام بدارند.
به گفته شورای رهبری این حزب، مخالفان مسلح افغانستان اگر غیر از کشتار و ویرانی، آجندای دیگری دارند، باید برنامه‌های خود را از مجرای مسالمت‌آمیز دنبال کنند.
در این اعلامیه هم‌چنان آمده است: جمعیت اسلامی افغانستان باور دارد که با توجه به واقعیت‌ها و ساختار اجتماعی کشور، با توزیع افقی قدرت و مشارکت همه‌گانی، ثبات و توسعه پایدار عینیت می‌یابد و به همین دلیل نظام پارلمانی را یگانه راه حل برای جلوگیری استبداد و انحصارگرایی می‌داند.
گلبدین حکمتیار بعد از امضای تفاهم‌نامۀ صلح با حکومت افغانستان و در چندین نوبت از سخنرانی‌هایش به شدت از ساختار موجود حکومت انتقاد کرده و گفته است که تنها نظام متمرکز جواب‌ده چالش‌های کشور خواهد بود.
در این حال، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان به اظهارات گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در نشست عمومی دیروز این مجلس، واکنش نشان دادند.
ظهیر سعادت عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید که صلح در افغانستان به‌خاطر این تأمین نمی‌شود که ما تعریفی از منافع ملی نداریم، از همین رو، سیاسیون ما به گونۀ سلیقه‌یی و گرایشی عمل می‌کنند.
آقای سعادت در واکنش به تاکید حکمتیار مبنی بر تفکیک طالبان به خوب و بد، گفت: «شورای عالی صلح هشت سال می‌شود ایجاد شده، در این مدت، طالبان خوب چرا نتوانستند به حکومت بپیوندند، اگر این برادران خوب در مدت هشت سال به صلح نپیوستند پس از این نیز نخواهند پیوست».
این عضو مجلس با مطرح کردن این پرسش که «مسوول کشتار نظامیان کشور در حوادث تروریستی طالبان خوب است یا بد؟»، گفت: اگر ما میان طالبان، خوب و بد تفکیک قایل شویم، در حقیقت در حق سربازانی که در راه دفاع از کشور و ملت جان خود را از دست داده اند، جفا کرده‌ایم.
گلبدین حکمتیار در تازه‌ترین سخنرانی‌اش گفت: آنانی که میان طالب خوب و بد تفکیک قایل نیستند و آنان را برادر نمی‌دانند، بدانند که این کار شان، شعار ادامه جنگ در افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.