استرالیا فرستادن نیروی بیشتر به افغانستان را بررسی می‌کند

- ۲۳ ثور ۱۳۹۶

نخست‌وزیر استرالیا دیروز، جمعه گفته است که در حال بررسی در خواست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای فرستادن نظامیان بیشتر به افغانستان است.
به گزارش یک رسانۀ استرالیایی به‌نام «اس.بی.اس» مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا گفته است که امسال در سفرش به کابل، ناتو و وزیر دفاع امریکا از او خواسته‌اند تا نظامیان بیشتری را به افغانستان بفرستند.
18387066_1795912027403795_279083258_nنخست‌وزیر استرالیا  اواخر ماه اپریل امسال در یک سفر از پیش اعلام‌ناشده در آستانۀ روز «آنزاک» به هدف دیدار با نیروهای نظامی این کشور در افغانستان، به کابل آمد.
این گفته‌ها در حالی بیان می‌شوند که دن کوتس، رییس ادارۀ اطلاعات ملی امریکا روز گذشته در یک نشست علنی کمیتۀ اطلاعاتی سنای این کشور گفته است که با وجود افزایش کمک‌های نظامی واشنگتن و متحدانش، اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان کم‌وبیش به گونۀ قطع در سال ۲۰۱۸ میلادی بدتر خواهد شد.
او افزوده است که گروه طالبان به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد که نفوذش را در بخش‌های روستایی گسترش دهد و پیش‌بینی کرده که «وضعیت وخیم اقتصادی» می‌تواند دولت افغانستان را ناتوان کند.
در حال حاضر حدود ۲۷۰ سرباز استرالیایی در افغانستان مستقر اند و در زمینۀ آموزش و مشوره‌دهی با نیروهای امنیتی همکاری می‌کنند.
بیش از ۲۰ هزار نیروی نظامی استرالیا در سال ۲۰۰۱ در چهارچوب ناتو وارد جنگ افغانستان شد که تا سال ۲۰۱۴ میلادی، ۴۲ سرباز این کشور کشته و بیش از ۲۵۰ سرباز دیگرش زخمی شدند.
مخالفت آلمان
همزمان با این، صدراعظم آلمان در دیدار با دبیرکل ناتو گفت: آلمان به همکاری‌های خود با ناتو در ارتباط با افغانستان ادامه می‌دهد، اما قصد افزایش حضور نظامیان آلمانی در این کشور را ندارد.
ینس‌ استولنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو پس از سفرش به انگلیس، برای افزایش نیروهای این سازمان در افغانستان روز گذشته با مقامات آلمانی دیدار کرد.
دبیرکل ناتو پس از گفت‌وگو با مقامات آلمانی، در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که سازمان ناتو در حال بررسی مأموریت آموزشی خود در افغانستان است و تا چند هفتۀ آینده در مورد تعداد نیروهای مورد نیاز ناتو در افغانستان تصمیم می‌گیرد.
صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد: در نظر ندارد تا حضور نظامی آلمان را در افغانستان گسترش دهد، اما او تأکید کرد که آلمان هم‌چنان با اعضای ناتو در افغانستان به همکاری‌های خود ادامه خواهد داد.
او افزود: نیروهای آلمانی به پیشبرد مأموریت آموزشی خود در شمال افغانستان ادامه خواهند داد.
از سویی هم، در کمتر از دو هفتۀ آینده قرار است نشست سران ناتو در بروکسل برگزار شود و این سازمان در مورد اعزام سربازان بیشتر به افغانستان نیز تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.
دبیرکل ناتو پس از دیدارش با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده بود که در صورت افزایش احتمالی نیروهای سازمان ناتو در افغانستان، نیروهای رزمی این سازمان به افغانستان اعزام نخواهند شد، بلکه این نیروها بر مأموریت آموزشی ناتو در این کشور تمرکز می‌کنند.
در حال حاضر بیش از هزار نیروی آلمانی در شمال افغانستان مستقر هستند که به نیروهای امنیتی افغانستان آموزش می‌دهند.
این در حالی است که طرح افزایش نظامیان امریکایی در افغانستان به دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا برای تایید نهایی پیشنهاد شده است.
طرح جدیدی که از سوی مقامات نظامی امریکا پیشنهاد شده است، بر افزایش نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان تأکید دارد.
برخی از کارشناسان معتقد هستند، هر چند که ترامپ تصمیم نهایی خود در این مورد را اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد که این طرح از سوی رییس‌جمهور امریکا مورد تایید قرار گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.