اتهامات متقابل بر روسیه و امریکا در جنگ افغانستان

گزارشگر:شنبه 30 ثور 1396 - ۲۹ ثور ۱۳۹۶

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که امریکا در افغانستان دستاوری نداشته زیرا درگیری‌ها ادامه دارد و تولید مواد مخدر نیز افزایش یافته است.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس هفتگی خود گفت: امریکا نیروهای ناتو در افغانستان حضور دارند، اما هیچ دست‌آورد مهمی mandegar-3نداشته‌اند.
زاخارووا تأکید کرد :حضور نظامی امریکا در افغانستان ناامیدکننده بود، زیرا علاوه بر ناامنی و کشت مواد مخدر، معض بیکاری و بهبود اوضاع اقتصادی این کشور حل نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: بحران افغانستان تنها از ابزارهای سیاسی قابل حل است و مسکو با دیگر شرکای خود به برگزاری نشست‌های منطقه‌یی ادامه خواهد داد.
این اظهارات مقام روسی در حالی مطرح می‌شود که وزارت خارجه امریکا هدف روسیه از برگزاری نشست‌های منطقه‌یی درباره افغانستان را مبهم دانسته بود.
مسکو از طالبان حمایت می‌کند
در عین حال، یک رسانه غربی گزارش داد روسیه از تأسیسات نظامی خود در تاجیکستان و در نزدیکی مرز افغانستان، برای حمایت تسلیحاتی و مشاوره نظامی به طالبان استفاده کرده و به این گروه سلاح‌های پیشرفته می‌دهد.
به گزارش فاکس نیوز، گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که بالگردهای ناشناس در مناطق تحت نفوذ طالبان و یا مناطقی که به گونه‌یی از کنترل دولت خارج است، پرواز می‌کنند و فرود می‌آیند.
همچنین برخی مقامات محلی نیز می‌گویند که محموله‌های قاچاقی توسط قایق‌هایکوچکی از رودخانه‌ «پنج»در آن سوی «آمو»، رودخانه‌ای میان افغانستان و تاجیکستان در اختیار طالبان قرار گرفته است.
کارشناسان می‌گویند که توانایی و افزایش حملات طالبان در ولایت‌های شمالی افغانستان نیز نشان از حمایت روسیه از گروه طالبان دارد.
تاجیکستان و افغانستان بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک در شمال افغانستان دارند.
یک مقام افغانستان نیز به فاکس‌نیوز گفته است که روسیه به آسانی می‌تواند بر تمام قبایل و فرماندهان مرزی نفوذ داشته باشد و حتی در زمان کوتاهی بالگردهای این کشور به زمین می‌نشینند و پرواز می‌کنند.
منبع دیگری نیز گفته است که حمایت طالبان از روسیه به قدرت بخشیدن این گروه در شمال افغانستان کمک می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.