جمعیت اسلامی افغانستان شورای موقت رهبری‌اش را معرفی کرد/ ربانـــی: در انتخابات با قدرت ظاهر می‌شویم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 3 جوزا 1396 - ۰۲ جوزا ۱۳۹۶

جمعیت اسلامی افغانستان، دیروز سه‌شنبه، ۲ جوزا، شورای موقت رهبری خود را اعلام کرد تا این شورا، اعضای شورای جدید رهبری و شورای عالی جمعیت را تا برگزاری مجمع عمومی این حزب، انتخاب کند.
در محفلی که به همین مناسبت تحت عنوانِ «توسعۀ شورای رهبری جمعیت اسلام» در کابل برگزار گردیده بود، در آن شمار زیادی از اعضای حزب mandegar-3جمعیت اسلامی و فرماندهان جهادی اشتراک کرده بودند.
شورای رهبری حزب جمعیت در این محفل، مبارزه با افراط‌گرایی و دفاع از مشارکت سیاسی را از مهم‌ترین برنامه‌هایش اعلام کرد.
صلاح‌الدین ربانی، رییس جمعیت اسلامی افغانستان با اشاره به این‌که حزب جمعیت اسلامی افغانستان در شرایط کنونی برنامه‌های روشن برای اداره کردن کشور دارد، گفت: جمعیت اسلامی به عنوان یک سازمان سیاسی-نظامی، رهبری بخش عمدۀ مبارزه برضد کمونیسم، تروریسم و آشوب‌گری‌ها را به عهده گرفته و در این راه، به شمولِ قهرمان ملی کشور، قربانی‌های بی‌شماری داده است.
او افزود که شورای جدید رهبری، به زودی اعضای شورای عالی و اعضای شورای اجرایی جمعیت اسلامی را نیز از میان شخصیت‌های نخبه و با نفوذِ این حزب برگزیده و اعلام می‌کند و هم‌چنان شورای رهبری و شورای عالی جمعیت اسلامی، تا برگزاری مجمع عمومی، مسیر حرکت این حزب را در مسایل کلان ملی مثل انتخابات مجلس نماینده‌گان و انتخابات ریاست‌جمهوری، ترسیم خواهند کرد.
آقای ربانی افزود که این حزب با هرگونه افراط‌گرایی مخالف است و با آن مبارزه می‌کند. او تأکید کرد: “جمعیت اسلامی در عرصۀ سیاسی اعتدال را خط مشی خود انتخاب کرده و برای جلوگیری از انحصار قدرت، مشارکت سیاسی را حق تمامی شهروندان دانسته و بهترین نظام متعدل و مشارکتی را نظام پارلمانی می‌داند.”
به گفتۀ آقای ربانی، جمعیت اسلامی از منافع کلان ملی، تحکیم وحدت، استقلال کشور، تأمین امنیت، صلح پایدار و عادلانه حمایت می‌کند، اما این ارزش‌ها بدون مشارکت سیاسی قابل تحقق نیست.
آقای ربانی جمعیت اسلامی را حزب باورمند به تکثر قومی و سیاسی تعریف کرد و گفت که در دورن این حزب نیز فضای کثرت‌گرایی وجود دارد و همه اعضای آن با وجود تعلق به اقوام مختلف و داشتن دیدگاه‌های متفاوت، کثرت‌گرایی را به رسمیت می‌شناسند.
او گفت: جمعیت اسلامی مشارکت سیاسی در دولت را حق همۀ شهروندان دانسته و انحصارکرایی تحت هر عنوانی را به زیان مردم کشور می‌داند و با استناد به ضرورت ملی، مشارکتی‌ترین نظام نظام پارلمانی است.”
رییس حزب جمعیت اسلامی بیان داشت که جمعیت اسلامی تنها به فکر قدرت سیاسی یا شریک‌شدن در حاکمیت نه، بل فراتر از آن به عنوان یک جریان تأثیرگذار دنبال روند ادارۀ جامعه و کشور است.
آقای ربانی بر این باور است که در شرایط کنونی، وحدت ملی، پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و تأمین صلح و امنیت پایدار و دست‌یابی جامعه به رفاه و توسعه، امر ضروری است. او اظهار داشت: هدف از بازسازی ساختاری این حزب، این است که قدرت وسیع مردمی‌اش را بیش‌تر تقویت کند.
صلاح‌الدین ربانی در نشست دیروز هم‌چنان تأکید کرد که جمعیت اسلامی می‌خواهد تأثیرگذاری مثبت را در عرصۀ سیاسی کشور داشته باشد و همان‌گونه که در انتخابات گذشتۀ ریاست‌جمهوری توانست همسویی گسترده را ایجاد کند، در انتخابات‌های آینده نیز توانایی هماهنگی گسترده را دارد.
در این نشست، رییس جمعیت اسلامی ۶۴ نفر از چهره‌های شناخته شدۀ این حزب را به عنوان اعضای شورای رهبری موقت معرفی کرد. اعضای جدید شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی در پایان محفل مراسم تحلیف را به‌جا آوردند و متعهد شدند که در جهت منافع ملی، خدمت به مردم و رفاه عامه از هیچ تلاش دریغ نورزند. این شورا مسوولیت دارد تا کنگرۀ این حزب را برگزار کند.
گفتنی است که حزب جمعیت اسلامی پس از آن شورای رهبری موقت خود را معرفی می‌کند که هفتۀ گذشته، عطامحمد نور، والی بلخ و رییس اجرایی این حزب از فعالیت‌های پراکندۀ سران جمعیت انتقاد کرد و از آنان خواست که از یک آدرس قوی فعالیت‌های سیاسی‌شان را تنظیم کنند.
تلاش جمعیت اسلامی برای هماهنگی فعالیت سیاسی درحالی صورت می‌گیرد که بعضی از اعضای مطرح این حزب از منتقدان حکومت می‌باشند و تعدادی هم که در مقام‌های بلند دولتی وظیفه داشتند برکنار شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.