نگرانی‌ نسبت به هدف قرار دادن کودکان افغان توسط خارجی‌ها

- ۲۰ قوس ۱۳۹۱

پس از آنکه یک افسر بلندپایه ارتش امریکا مدعی شد سربازان امریکایی در افغانستان به منظور هدف قرار دادن «کودکان دارای نیات خصمانه» به دیده‌بانی پرداخته‌اند، سیاست‌های نظامیان امریکایی درخصوص تعیین اهداف در افغانستان زیر سوال رفته‌ است.
به گزارش روزنامه گاردین، ماریون کارینگتون، در مصاحبه‌یی به یک مجله امریکایی تصریح کرده کودکان و مردان دارای سن مشمولیت به عنوان تهدیدات بالقوه در افغانستان شناسایی شده‌اند زیرا برخی از آن‌ها توسط طالبان در حملات علیه نیروهای ائتلاف و افغان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کارینگتون در این خصوص گفت: نظامیان امریکایی علاوه بر هدف قرار دادن مردان دارای سن مشمولیت به دیده‌بانی برای شناسایی کودکان دارای نیات خصمانه بالقوه نیز می‌پردازند.
وی در مطلبی که به قلم خود نوشته به موردی در اوایل سال جاری میلادی اشاره کرده که پولیس ملی افغانستان در ولایت قندهار کودکانی را یافته که به طالبان از طریق حمل بطری‌های آب معدنی مملو از پتاسیم کلورات یاری می‌رسانده‌اند.
در این مطلب به گفته‌های یک مقام تفنگداران دریایی امریکا اشاره شده که بی‌گناهی کودکان کشته شده افغان از جمله سه کودکی را در ماه اکتبر در یک حمله موشکی امریکا کشته شدند، زیر سوال برده است.
به گفته این سرباز امریکایی که نامش فاش نشده سه کودک کشته شده طی حمله موشکی ماه اکتبر در ولایت هلمند توسط طالبان برای کار گذاشتن بمب‌های کنار جاده‌ای به کار گرفته شده و پیش از حمله مشغول حفر چاله در کنار جاده بودند.
سال گذشته میلادی سازمان دیده‌بان حقوق بشر از افزایش چشمگیر به کار گرفته شدن کودکان توسط طالبان در بمب‌گذاری‌های انتحاری خبر داد که سن برخی از آنها به هفت سال می‌رسیده است.
اما گسترش سیاست مناقشه برانگیز تعیین اهداف در ارتش امریکا نیز موجب نگرانی مدافعان حقوق بشر شده است.
آموس گویورا، استاد حقوق دانشگاه یوتا گفت: صحبت‌های کارینگتون بازتاب تغییر تعاریف اهداف مشروع نظامی در دولت باراک اوباما است.
وی که زمانی در ارتش اسراییل به عنوان مشاور حقوقی فعالیت می‌کرده، افزود: من احترام زیادی برای افرادی که جان خود را به خطر می‌اندازند قائلم و کارینگتون احتمالا انسان بزرگی است اما صحبت‌های او بیان یک سیاست شدیدا نگران کننده است که توسط دولت اوباما اتخاذ شده است.
پردیس کبریایی، وکیل مرکز حقوق اساسی امریکا نیز اظهار داشت که به خاطر آنچه که به نظر می‌رسد تلاش برای توجیه کشتار کودکان باشد، نگران است.
کبریایی گفت: این نقل قول‌های یک مقام است. من نمی‌دانم آیا آنها چنین استانداردی را استفاده می‌کنند یا خیر اما این استاندارد به خودی خود نگران کننده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.