دادگاه عاملان سقوط کابل بانک برپا شد

- ۲۸ عقرب ۱۳۹۱

دولت افغانستان محکمه ۲۲ تن از کارمندان و افراد مرتبط با دوسیه «کابل بانک» را آغاز کرده است. فساد گسترده در کابل بانک، این بانک خصوصی کشور را تا سر حد ورشکستگی کشاند.
۲۲ نفر به شمول بنیانگذار و رییس کابل بانک، شیر خان فرنود و خیر الله فیروزی متهم به سرقت صدها میلیون دالر از طریق قرضه‌های این بانک هستند.
یک دادگاه ویژه که به دستور رییس‌جمهور کرزی اوایل سال روان میلادی ایجاد شد، وظیفه بررسی این دوسیه را دارد. به نظر می‌رسد که چه‌گونگی رسیده‌گی به رسوایی مالی «کابل بانک» محکی برای دولت افغانستان در روند مبارزه با فساد است.
رسوایی مالی کابل بانک که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ افشا شد، باعث گردید تا صندوق بین‌المللی پول صدها میلیون دالر از کمک‌های بین‌المللی به افغانستان را به حالت تعلیق درآورد.
پس از آن که ۹۰۰ میلیون دالر از کابل بانک ناپدید شد، این بانک خصوصی تا آستانه سقوط پیش رفت و سرانجام به حکومت افغانستان واگذار گردید. پس از آن که ۹۰۰ میلیون دالر از کابل بانک ناپدید شد، این بانک خصوصی تا آستانه سقوط پیش رفت و سرانجام به حکومت افغانستان واگذار گردید.
کابل بانک پس از آن که به ورطه ورشکستگی به خاطر برداشت ۹۰۰ میلیون دالر توسط صاحبان آن رسید، به حکومت افغانستان واگذار شد.
فرنود و فیروزی برای نخستین بار روز چهارشنبه هفته گذشته پیش از برپایی دادگاه ظاهر شدند و افراد دیگری را متهم کردند و مسوول دانستند.
روز یکشنبه، ۱۰ کارمند این بانک و بانک مرکزی متهم به اغفال و نارسایی در گزارش این تقلب مالی شدند. این افراد اتهامات را رد کردند و یکی از آنها گفت که «تجربه» برای شناخت تقلب نداشته است؛ اما یکی از سه قاضی درجواب گفت که «این مساله دلیل شده نمی‌تواند».
عبدالقدیر فطرت، رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان نیز متهم به دست داشتن در رسوایی مالی کابل بانک است. او که در حال حاضر در ایالات متحده امریکا زنده‌گی می‌کند، از طریق یک دادستان اتهامات خود را رد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.