نگاهی به معروف‌‎ترین رمان‌های علمی ـ تخیلی دنیای ادبیات

- ۲۰ قوس ۱۳۹۱

پیشرفت بشریت در عرصه‌های علمی از موضوعاتی است که ذهن منطق‌گرای انسان شاید کم‌تر بتواند آن را با دنیای پرسحر و جادوی ادبیات گره بزند. اما همیشه نویسنده‌گانی بوده‌اند که با تکیه بر قلم‌های توان‌مندشان، پیشگامانه قدم برداشته و چشم‌اندازی نو را به ذهن کتاب‌دوستان هدیه کرده‌اند.
«نیل آرمسترانگ»، اولین انسانی که به ماه قدم گذاشت و با سفر رویایی خود، منبعی برای خلق آثار الهام‌بخش برای نویسنده‌گان شد، چند روز پیش (۹ آذرماه) در سن ۸۲ ساله‌گی درگذشت. به بهانه‌ مرگ این شخصیت برجسته، نگاهی به معروف‌ترین آثار علمی ـ تخیلی دنیای ادبیات می‌اندازیم:
«ماشین زمان» نوشته «اچ.جی. ولز» اولین‌بار در سال ۱۸۹۵ به چاپ رسید و به همین دلیل، یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های ژانر علمی ـ تخیلی لقب گرفته است. «ولز» کتاب معروفش را درباره‌ مخترعی آماتور به نگارش درآورده که موفق می‌شود در زمان سفر کند.
«۲۰۰۱؛ ادیسه فضایی» نوشته «آرتور سی.کلارک» یکی از مطرح‌ترین آثار ادبی است که به سفرهای فضایی پرداخته و به واسطه ساخت فیلم اقتباسی توسط «استنلی کوبریک»، به شهرتی بین‌المللی دست یافت. بعدها سه جلد دیگر به اثر «سی.کلارک» افزوده شد: «۲۰۱۰: اودیسه دو»، «۲۰۶۱: اودیسه سه» و «۳۰۰۱: اودیسه نهایی» که دو قسمت نهایی این چهارگانه هنوز مورد اقتباس تصویری قرار نگرفته‌اند.
«فارنهایت ۴۵۱» نوشته «ری بردبری» که چندماه پیش برای همیشه از دنیای ادبیات خداحافظی کرد، با این کتاب تا ابد در یادها ماندگار خواهد بود. این کتاب که برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۱ به صورت یک داستان بلند به چاپ رسید، بعدها مورد اقتباس سینمایی قرار گرفت.
«سلاخ‌خانه شماره ۵» نوشته «کورت ونه‌گات» یکی از معروف‌ترین آثار این نویسنده امریکایی است که در حوزه علمی ـ تخیلی جزو آثار کلاسیک محسوب می‌شود. بمباران در شهر درسن در دوران جنگ جهانی دوم و نگاه به شرایط وخیم انسانی در زمان جنگ‌های ویرانگر، موضوع اصلی رمان سال ۱۹۶۹ ونه‌گات هستند.
«بازی اندر» نوشته «اورسون اسکات کارد»؛ داستان اندر ۷ ساله‌یی که توسط دشمنان محاصره می‌شود و آخرین امید زمین محسوب می‌شود، دست‌مایه رمان معروف اسکارت کارد است. اثر علمی ـ تخیلی «بازی اندر» بعدها تبدیل به فیلم سینمایی موفق شد.
«۱۹۸۴» نوشته‌ «جورج اورول». نمی‌توان از ژانر علمی ـ تخیلی سخن گفت و به شاهکار جورج اورول اشاره نکرد. «۱۹۸۴» از کتاب‌هایی است که هر کتاب‌دوستی خود را ملزم به خواندنش می‌داند و از شاهکارهایی است که تاثیر آن تا ابد در ذهن خواننده خواهد ماند. تصویر تاریکی که اورول یک سال پیش از مرگ در «۱۹۸۴» خلق می‌کند، به طور کنایه‌آمیزی درباره آینده دهشت‌ناک جهان نوشته شده،‌ اما به طرز خنده‌داری به جوامع امروز بشری شباهت دارد.
«دنیای جدید دلیر»؛ «آلدوس هاکسلی» نیز هم‌چون خالق «مزرعه حیوانات» در رمان خود به تصویر دنیایی ضد آرمانی می‌پردازد که پیشرفت علم و تکنولوژی، لایه‌های ترسناکی را به زنده‌گی بشر افزوده‌اند.
منبع: ایسنا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.