قدیر غفوری: به دلیل نپـذیرفتن سانسور، لـت‌وکوب و توقیف شـدم

گزارشگر:شنبه 20 جوزا 1396 - ۱۹ جوزا ۱۳۹۶

mandegar-3عبدالقدیر غفوری، خبرنگار رادیو آزادی و مسوول اتحادیه ژورنالیستان افغانستان در ولایت غور از سوی امنیت ملی بازداشت شده بود.
عبدالقدیر غفوری دیروز در یک نشست خبری ، جزئیات بازداشتش از سوی امنیت ملی را فاش کرد.
غفوری در یک تماس با اتحایدهٔ ملی ژورنالیستان افغانستان، گفته است که به تازه‌گی از سوی رییس امنیت ملی غور تهدید شده که از نشر اخبار در مورد روابط این ریاست با شماری از فرماندهان طالبان خود داری کند.
برخی از خبرنگاران در غور می‌گویند که امنیت ملی از آنها خواسته است تا از نشر گزارشات در مورادی چون، سنگسار رخشانه، قتل چند تن از ماموران امنیتی و کشتار جمعی افراد ملکی در شمال فیروز کوه، خود داری کنند.
غفوری در مورد حادثهٔ شب گذشته گفته است: « یک فرد که لباس ملکی به تن داشت، خواست موترم را توقف بدهد.من در اول اعتنا نکردم ؛اما کمی دور تر توقف کردم تا بدانم چی می خواهد و همین که دروزاهٔ موترم را باز کردم، اول به فحش گفتن پرداخت و تا هویتش را پرسیدم با مشت و لگد به جانم افتاد.»
پس از آن غفوری را به یکی از دفاتر امنیت ملی غور برده اند. مسؤولان ریاست امنیت ملی در کابل گفته اند که غفوری به آنجا انتقال داده شد تا تسلیم یکی از اعضای خانواده اش شود، در حالی که رییس امنیت ملی، علت بازداشت غفوری را استفاده از مشروبات الکولی گفته است.
فهیم دشتی رییس اتحادیهٔ ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید:« وقتی یکی از همکاران ، خبر از توقیف غفوری داد، برایش زنگ زدم و او توضیح داد که چگونه لت و کوب و بازداشت شده است. شمارهٔ رییس امنیت ملی غور را از غفوری گرفتم و با وی به تماس شدم.»
دشتی می‌ افزاید: « برخورد رییس امنیت ملی غور، بسیار کوچه- بازاری و توهین آمیز بود و می‌گفت که غفوری مشروبات الکولی مصرف کرده و به همین دلیل بازداشت شده. وقتی گفتم که من با غفوری صحبت کردم و اثری از استفاده از مشروبات الکوی در صحبتش نبود، بار دیگر با لحن توهین آمیزی گفت- تو در هر کار دوکتورا داری- و تیلیفون را قطع کرد.»
اتحادیهٔ ملی ژورنالیستان افغانستان در اعلامیه ای که در هیمن رابطه انتشار داده ، تأکید کرده است که قضیهٔ لت و کوب و بازداشت غفوری و برخورد توهین آمیز رییس امنیت ملی غور با رییس این اتحادیه را به گونهٔ رسمی، پیگیری خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.