حضور یک تیم بانوان افغانستان در مسابقات پاریس

گزارشگر:چهار شنبه 24 جوزا 1396 - ۲۳ جوزا ۱۳۹۶

mandegar-3یک تیم فوتبال بانوان افغانستان برای نخستین‌بار در رقابت‌های بین‌المللی فوتبال شهر پاریس اشتراک می‌کند.
جام پاریس که هر سال از جانب کمیتۀ ورزشی آن شهر برگزار می‌گردد، تیم‌های فوتبال را از ۳۰ کشور جهان دعوت می‌کند که در آن تیم‌های به سطح ملی، لیگ‌های برتر و باشگاه‌‌ها شرکت می‌ورزند.
در رقابت‌های ۲۰۱۷ این جام که قرار است به تاریخ ۶ جولای در پاریس برگزار شود، تیم بانوان «توانا» در رده‌های سنی ۱۹ و ۱۶ سال حضور خواهد داشت.
هاجر ابوالفضل، مسوول تیم فوتبال بانوان «توانا» به صدای امریکا گفته است که تیم توانا از سه سال به این‌سو ایجاد شده و در رقابت‌های لیگ برتر بانوان شهر کابل همیشه شرکت فعال داشته است.
این تیم در لیگ برتر بانوان شهر کابل بازی می‌کند و نخستین سفر آنان به خارج از افغانستان است.
بانو ابوالفضل که خود عضو تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان نیز هست، گفت: “این نخستین حضور تیم توانا در رقابت‌های بین‌المللی و بیرون مرزی است؛ اما تلاش‌های زیادی به خرج داده‌ام و با تمرینات متداوم که از زمستان به این‌سو جریان دارد، امیدواریم بتوانیم در کنار تجربۀ خوبی از رقابت‌ها، نتیجۀ قناعت‌بخشی هم داشته باشیم.”
به گفتۀ بانو ابوالفضل، در حال حاضر ۹ بازیکن تیم توانا عضویت تیم ملی فوتبال بانوان زیر سن ۱۹ سال و ۱۷ سال را دارا می‌باشند که در رقابت‌های که در جاپان برگزار شده بود، این بازیکنان شرکت کرده بودند.
در «جام پاریس» بر علاوۀ فوتبال در رشته‌های والیبال، هندبال و باسکتبال نیز رقابت‌های برگزار می‌گردد که به در آن از تیم والیبال افغانستان نیز دعوت شده بود، اما فدراسیون والیبال افغانستان از حضور در آن پوزش خواسته است.
مسوول تیم فوتبال بانوان توانا می‌گوید که یکی از مشکلات عمدۀ که در فرا راه این تیم قرار دارد، “مشکلات اقتصادی و نداشتن بودجۀ کافی برای سفر می‌باشد.”
تجارب نشان داده است که فدراسیون فوتبال افغانستان هم در این عرصۀ با تیم‌های مانند «توانا» که یک باشگاه خصوصی است، “هیچ‌گونه کمک مالی” نخواهد کرد.
از جانب دیگر، به گفتۀ هاجر ابوالفضل، انفجار اخیر کابل موجب شده است تا برخی از سفارت‌خانه‌ها کارهای‌شان را برای یک الی دو ماه به تعویق بیاندازند و تمام کارمند‌ان ارشدشان کابل را ترک گویند.
او می‌گوید که مقامات دیپلوماتیک فرانسه در کابل به آنان گفته اند که تا اول ماه جولای انتظار بکشند، لذا “این‌که بتوانند به وقت و زمان ویزۀ فرانسه را به دست آوریم هم دشوار می‌نماید.”
تیم فوتبال بانوان افغانستان در ۲۰۰۴ تشکیل شد و در ۲۰۰۷ رسماْ به فعالیت آغاز کرد.
ناگفته نماند که تاهنوز فوتبال در افغانستان بنیۀ حرفه‌یی به خود نگرفته و بیشتر کلپ‌های فوتبال به ویژه کلپ‌های «مادر» با مشکلات عدیدۀ اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
بانو ابوالفضل به این باور است که هنوز فوتبال به ویژه فوتبال بانوان در افغانستان نهادینه نشده و شرکت‌های تجارتی، نهاد‌های سرمایه‌گذار و اشخاص و افراد در سرمایه‌گذاری و حمایت از فوتبال بانوان “علاقه‌مندی نشان نمی‌دهند.”
این عضو تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان که خود یک پزشک هم هست، می‌گوید که حتا در کشور‌های غربی مانند ایالات متحده، ورزش بانوان از طرفداران چندانی برخوردار نیست، “لذا می‌توان انتظار داشت که ما در همچو یک کشور عقب مانده‌یی از حمایت کافی برخوردار نباشیم.”
بانو ابوالفضل از تمام نهاد‌های که توان‌مندی تمویل تیم‌ها را دارا می‌باشند، خواست تا در عرصۀ رشد فوتبال در میان بانوان توجه ویژه به خرج داده از تمویل و حمایت تیم‌ها دریغ نورزند.
در رقابت‌های «جام پاریس»، پسران و دختران در ۳۰۰ تیم ورزشی از ۳۰ کشور جهان شرکت می‌کنند که ورزشکاران ردۀ سنی ۱۰ تا ۱۹ ساله را شامل می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.