شهرداری کابل: پایتخت صاحب مترو بس می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 27 جوزا 1396 - ۲۶ جوزا ۱۳۹۶

برای نخستین‌بار در شهر کابل از ساحۀ ده‌افغانان الی سرای شمالی، سامانۀ مترو بس ساخته می‌شود.
مسوولان در شهر داری کابل می‌گویند که با توجه به افزایش جمعیت و گسترده‌گی شهر کابل، برای بهبود و ارتقای وضعیت ترانسپورت شهری و کاهش ازدحام ترافیک به ترانسپورت عمومى شهرى نیاز جدى احساس می‌گردد.
mandegar-3عبدالله حبیب‌زی سرپرست شهرداری کابل می‌گوید که برنامۀ احداث متروبس در شهر کابل، از مسیر ده افغانان الی سرای شمالی به منظور کاهش ازدحام ترافیکی روی دست گرفته شده است.
آقای حبیب‌زی افزوده که مسیر این مترو بس به مساحت ۱۱۱ کیلومتر از ساحۀ ده‌افغانان – سرای شمالی شهر کابل اعمار می‌گردد.
او گفته که مطالعات ابتدایی این روند سال ٢٠١٣ تکمیل گردید بود و در حال حاضر، متخصصان داخلی و خارجی شهرداری کابل تحت رهبری “گیدو براگمن” از کشور هالند، مطالعات امکان‌پذیری سیستم متروبس را در شهر کابل انجام داده‌اند.
به گفتۀ او، به اساس این بررسی‌ها از مسیر سراى شمالى الى بره‌کى تحت کار ساختمان است، تطبیق متروبس دراین مسیر ساده‌تر و کم هزینه بوده و مسیر ده افغانان الی سرای شمالی اولین پروژه متروبس انتخاب گردید و دیزاین ابتدایى آن تکمیل گردیده است.
سرپرست شهرداری کابل گفته که سامانۀ متروبس به تمامی نقاط مزدحم شهر کابل امتداد داده می‌شود. در این سیستم روش‌هایی چون اختصاص دادن خطوط حرکت جداگانه به بس‌ها و اولویت به آن‌ها حین عبور از چهار راه‌ها برای افزایش سرعت بس‌ها استفاده می‌شود.
آقای حبیب‌زی بیان کرده که سیستم متروبس نوعی سیستم حمل و نقل شهری مجهز به فناوری‌های نوین است که ظرفیت آن بیشتر از بس‌هاى معمولى شهرى بوده و کمتر از مترو است و انعطاف پذیری ترانسپورت با استفاده از بس را همزمان دارا می‌باشد.
او افزوده که با توجه به منافع و مزایای آن و نیز کمتر بودن زمان و هزینه بهره برداری نسبت به سایر شیوه‌های ترانسپورت عامه شهری به عنوان یکی از راه‌کارهای مهم جهت توسعه خدمات ترانسپورت عامه در شهر کابل مدنظر گرفته شده است.
به گفتۀ او، با ایجاد مسیرهای مختلف برای تسریع حرکت بس‌های این سیستم مانند ایستگاه‌ها، تعین خطوط حرکت جداگانه و چراغ‌های ترافیکی هوشمند، این بس‌ها را از خطر تصادم محفوظ می‌دارند و می‌توانند از راه‌های عادی نیز استفاده کنند به انعطاف پذیری آن‌ها می‌افزاید.
آقای حبیب‌زی خاطرنشان کرد که سامانۀ متروبس شهر کابل یک روش حمل و نقل سریع انعطاف پذیر با عملکرد بالا است که با تقسیم اوقات منظم، سیستم‌های ترانسپورت هوشمند، به صورت یکپارچه و همسان ترکیب و طراحی شده است.
در همین حال، شهروندان از این کار شهرداری کابل استقبال کرده می‌گویند که ایجاد سیتم مترو بس برای کاهش ازدحام ترافیک موثر است.
شریف بارز، یکی از کابران فیسبوک نگاشته که این کار برای کاهش ازدحام ترافیک موثر است.
آقای بارز، اما ابراز نگرانی کرده که شهرداری مردم را مانند برخی از پروژه‌‌های دیگر فریب ندهد.
اما، سلیم فیضی، یکی از کابران دیگر نگاشته که شهر کابل از اشغال، پر است و مسوولیت پاک‌کاری آن شهرداری دارد که هیچ مسوولان عمل نکرده است.
فیضی نگاشته که متروبس بهتر است، اما نخست باید اشغال‌های شهر را نظیف کرد و بعداَ روی برنامه‌های دیگر کار را شروع کرد.
متروبس یا BRT مخفف (Bus rapid transit) یعنی سیستم بس‌های سریع السیر است که سال‌های زیادی است که در کشورهای مختلف از این روش برای افزایش کیفیت و سرعت خدمات ترانسپورت عامه استفاده می‌شود و سرعت متوسط این بس‌ها در سطح دنیا بین ۱۹ تا ۴۸ کیلومتر در ساعت می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.