کابل بار دیگر به سوگ نشست «شکار تفرقه‌های مذهبی- فرقه‌یی نخواهیم شد»

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 27 جوزا 1396 - ۲۶ جوزا ۱۳۹۶

پنج‌شنبه شبِ هفتۀ گذشته، دو تن حمله‌کنندۀ انتحاری به مسجد جامع ال‌زهرا در غرب کابل حمله کردند.
حمله کننده‌گان انتحاری زمانی این مسجد را هدف قرار دادند که ده‌ها تن از شهروندان کابل از بهر گرامی‌داشتِ شب‌های قدر آنجا گرد آمده بودند.
mandegar-3به گفتۀ مسوولان در وزارت امور داخله، در این رویداد چهارتن کشته و بیش از ده تن دیگر زخم برداشتند. بربنیاد گزارش‌ها، گروه داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است.
این حمله در دو روز گذشته با موجی از واکنش‌های سیاست‌مداران، نماینده‌گان در پارلمان، احزاب سیاسی و مقام‌های حکومتی روبه‌رو شد.
تنش‌های قومی و سیاسی
به دنبال این رویداد، رییس حکومت وحدت ملی و رییس اجرایی حمله به مسجدالزهرا را محکوم کردند و آن را در راستای تنش‌های قومی و سیاسی دانستند.
ارگ با پخش اعلامیه‌یی گفته است: تروریستان با هدف قرار دادن مسجدها و گردهمایی‌های سیاسی در تلاش اند تا در کنار جنایت، به تنش‌های قومی و سیاسی نیز دامن بزنند.
در اعلامیۀ دفتر رسانه‌های ارگ آمده است: این رفتارها نشان می‌دهد که تروریسم، مرز، قوم، مذهب، زبان و سمت نمی‌شناسد، بلکه با هدف قرار دادن اماکن مقدس و مردم عام، در صدد ایجاد فضای رعب و وحشت‌اند.
ریاست‌جمهوری هم‌چنان گفته است: “تروریستان باید بدانند که مردم افغانستان همواره به حیث ملت متحد و یک‌پارچه در کنار هم قرار دارند و این‌چنین اعمال خصمانه که خلاف همه موازین دینی و ارزشی می‌باشد، نمی‌تواند به‌هیچ عنوان به وحدت اقوام باهم برادر، روندهای سیاسی و مذهبی ملت افغانستان آسیب وارد کند”.
بربنیاد اعلامیۀ ارگ، محمداشرف غنی به مراد علی مراد، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله و معصوم ستانکزی، رییس عمومی امنیت ملی دستور داده است تا تدابیر لازم امنیتی را جهت خاک‌سپاری شهدا و مراسم فاتحه قربانیان این رویداد روی‌دست گیرند.
هم‌زمان بااین، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت این حمله را محکوم کرده و گفته است: “گروهک‌های شیطانی تروریست و دشمنان اسلامیت و انسانیت، بار دیگر با حمله بر نمازگزاران در ماه مبارک رمضان در خانۀ خدا، نقاب از چهرۀ پلید خویش برافگندند و به سلسلۀ جنایت‌های نابخشودنی خود، مرتکب یکی از جنایت‌های هولناک دیگر در تاریخ این سرزمین شدند”.
در اعلامیۀ ریاست اجرایی آمده است: تررویستان، دین و مذهب و قوم ندارند و به هیچ ارزش اسلامی و انسانی پابند نیستند. آنان دشمنان بشریت و انسانیت اند. راه مبارزه با آنان اتحاد تمام انسان‌های آزاده از هر دین و قوم و ملت برای نابودی این پدیده شوم است.
از سویی هم، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور در پیامی حمله به مسجد الزهرا را محکوم کرده و آن را کار دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان خوانده است.
در پیام آقای کرزی آمده است: این حمله مانند سایر حملات تروریستى در کشور، از سوى بیگانه‌گان طرح‌ریزى گردیده که به صورت آشکار براى رسیدن به اهداف شوم‌شان دست به هم‌چو اعمال زشت می‌زنند. بنأ زمان آن فرارسیده تا ما مردم این سرزمین باستان به عمق این دسایس پى ببرند و همه با هم در اتحاد و اتفاق و قوی‌تر از گذشته در مقابل آن ایستاده‌گى کنیم.
در عین حال، محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در واکنش به این حمله گفته است: تروریستان با حمله به اماکن مقدس، می‌خواهند به نفاق و بدبینی در میان پیروان مذاهب اسلامی در کشور دامن بزنند.
به گفتۀ آقای خلیلی، تروریستان با این‌گونه حملات می‌خواهند به نفاق و بدبینی در میان پیروان مذاهب اسلامی در کشور ما دامن بزنند. او از شهروندان کابل خواست تا با روحیۀ وحدت و برادری، در برگزاری مراسم دینی و مذهبی شرکت و آگاهی و بیداری‌شان را حفظ کنند.
محمد سرور دانش، معاون رییس حکومت وحدت ملی نیز با پخش اعلامیه‌یی، تأکید کرده است که “تروریستان خیال خام تفرقه و نفاق بین مردمِ باهم برادر و مسلمان افغانستان را در سر می‌پرورانند”.
آقای دانش هم‌چنان بیان داشته است: “من باور دارم که رویدادهای این چنین تلخ و مصیبت‌بار، مردم افغانستان را که در طول تاریخ با رواداری دینی و مذهبی، برادر گونه در کنار هم زنده‌گی کرده اند، بیش از پیش در برابر توحش و بر بریت صفوف آنان را فشرده‌تر خواهد ساخت و این یکدلی، مشت محکم و جواب دندان‌شکن به همه بدکیشان و بداندیشانی خواهد بود که خیال خام تفرقه و نفاق بین مردمِ باهم برادر و مسلمان افغانستان را در سر می پرورانند”.
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی در پیامی گفته است: گروهک‌هاى تروریستى، در راس گروهک ضالٌه، تکفیرى، وهابى و جنایتکار داعش که مدعى جهاد در راه خدا در مقابل خارجى‌ها نیز هستند، حمله وحشیانه و کور شان را در ماه مبارک رمضان و در شب مبارک قدر علیه مسلمانان ملکى و احیاء گر لیله القدر چگونه توجیه می‌کنند؟

در سویی دیگر، عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی بلخ در پیام واکنشی به حملۀ داعشیان به مسجد الزهرا، این حمله را “جنایتی قبیح” خوانده و گفته است: حمله به مسلمانان در‌ داخل مسجد و‌ در جریان عبادت، در هیچ آیینی جا ندارد و قبیح‌ترین جنایتی است که عوامل آن هنوز دشمن خوانده نمی‌شود.
حاجی رمضان یکی از قربانیان است
در جمع قربانیان حادثه شب قدر در مسجد جامع الزهرا شخصیت مذهبی- سیاسی کشور حاجى رمضان حسین زاده نیز قرار دارد.
محمد محقق گفته که حاجى رمضان حسین زاده از مداحان و منقبت خوانان معروف بود که تمام افتخارش در زندگى، ساختن مسجد و برگزارى محافل و مجالس محرم و عاشوراى حسینی، حمایت از قاریان قرآن کریم و مداحان اهلبیت بود. خدا او را رحمت کند و در جوار غفران خودش پذیرا گردد. اندوه من در مصیبت برادر عزیزم حسین زاده تمام نشدنى است.
مسجد الزهرا در غرب پایتخت، یکی از مساجد بزرگ و مشهور شیعیان به حساب می‌آید که در آن‌جا بسیار از مراسم مذهبی و سیاسی‌شان را برگزار می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.