سرپرست وزارت دفاع: کمر داعش را شکستیم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 28 جوزا 1396 - ۲۷ جوزا ۱۳۹۶

مسوولان در وزارت دفاع ملی می‌گویند، از آغاز فعالیتِ گروه داعش در کشور تاکنون، ۲۵۰۰ تن از افراد آنان از سوی نیروهای امنیتی در ولایت‌های مختلف کشته و بیش از ۸۰۰ تن دیگرشان زخمی شده‌اند.
طارق‌شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع ملی که دیروز (شنبه، ۲۷ جوزا) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، بیان داشت که نیروهای mandegar-3امنیتی عملیاتی را که در ماه گذشته در ولایت ننگرهار انجام دادند، به گروه طالبان و داعش ضربات سنگین وارد کردند.
آقای بهرامی افزود: گروه داعش فعالیت خود را در ولایات هلمند، فراه، ننگرهار آغاز کرد و تلاش می‌کرد تا پایگاه مرکزی خود در ولایت ننگرهار ایجاد کنند، اما با راه‌اندازی عملیات هوایی و زمینی، فرماندها‌ن ارشد این گروه به شمول حافظ سعید و شیح حسیب کشته شده‌اند.
آقای بهرامی افزود که در عملیات اخیر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور که در ولسوالی پچیراگامِ ولایت ننگرهار، ۲۳ تن از فرماندهان ارشد گروه داعش کشته و ۸ تن دگرشان مجروح شدند که در میان مجروحان، ابوسعید یکی از فرماندهان ارشد این گروه نیز شامل است.
آقای بهرامی افزود: نیروهای کماندو و امنیتی وزارت کشور افغانستان اکنون در دامنه کوه‌‌های توره بوره مستقر هستند و این منطقه را به طور کامل در تصرف خود دارند.
بهرامی افزود که اکنون حضور داعش در ولایت ننگرهار قابل نگرانی نیست، اما تأکید کرد که باید عملیات‎ برای محو کامل این گروه از این ولایت، انجام شود.
سرپرست وزارت دفاع ملی در ادامه با اشاره به فرستادن نظامیان تازه‌نفس امریکا به افغانستان گفت که نظامیان تازه‌نفس امریکا در مشوره با حکومت افغانستان وارد کشور می‌شوند که وظیفۀ مشوره‌دهی و آموزش نظامیان افغانستان را عهده‌دار خواهند بود.
پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا تعداد و نحوۀ اعزام نیرو نظامی به افغانستان را برعهدۀ وزارت دفاع این کشور گذاشت، پنتاگون اعلام کرد چهارهزار نیروی جدید به افغانستان اعزام خواهد کرد.
افزایش تهدیدات داعش و طالبان، کمک به ثبات افغانستان و نیز آموزش نیروهای افغانستان در مقابله با تروریستان از دلایل اعزام این نیروهای تازه‌نفس به افغانستان است.
سرپرست وزارت دفاع ملس گفت که کمک‌های بین‌المللی به نیروهای امنیتی افغانستان مشروط مبارزه با فساد اداری در نهادهای امنیتی و ایجاد رهبری سالم در این نهادها است که وزارت دفاع به این تعهدها پایند است.
او گفت که به‌خاطر بررسی حادثه قول اردوی ۲۰۹ شاهین، کمیسیون تعین شده ۲۸ تن به اتهام غفلت‌ وظیفه‌یی به دادستانی معرفی کرده است.
درهمین حال، نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام کردند که در یک حملۀ هوایی این نیروها دو هفته پیش در شرق افغانستان، مسوول ارشد رسانه‌‌یی “خراسان” داعش کشته شده‌است.
گروه موسوم به داعش، افغانستان را بخشی از ولایت “خراسان” خلافت خودخواندۀ خود می‌دانند.
نیروهای آمریکایی در افغانستان با نشر خبرنامه‌یی گفته‌اند که در این حملۀ هوایی که به تاریخ ۳ جون سال جاری در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار در افغانستان انجام شده بود، «جواد خان» که از مسوولان ارشد رسانه‌یی داعش کشته شد.
جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان گفته که مرگ این عضو ارشد رسانه‌یی داعش، شبکۀ داعش و روند جذب نیرو به این شبکه را مختل خواهد کرد و در نتیجه مانع عملیات‌‌های بین‌المللی این نیروها خواهد شد.
نیروروهای آمریکایی در افغانستان گفته‌اند که براساس اطلاعات آنان، جواد خان به عنوان مسوول ارشد ارتباطات این گروه در ولایت خودخواندۀ خراسان داعش کار می‌کرده است.
از سویی هم، مسوولان امنیتی در ولایت فاریاب می‌گویند که در چند درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی در این ولایت هر دو جانب تلفات بیشتر دیده‌اند.
عبدالکریم یورش، سخنگوی پولیس ولایت فاریاب گفته است که افراد گروه طالبان روز گذشته بالای پاسگا‌ها امنیتی در ولسوالی شیرین تگاب این ولایت حمله کردند که در نتیجۀ درگیری میان دو طرف، دو سرباز امنیتی کشته و ۵ تن دیگرشان زخم برداشته‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.