بر ما چه رفت؟ روایتـی بـرای تـاریـخ

گزارشگر:نویسنده: بهار مهر/ دوشنبه 29 جوزا 1396 - ۲۸ جوزا ۱۳۹۶

بخش سوم/
mandegar-3حوالی ساعت ۳ بعد از ظهرِ روز ۱۳ جوزای ۱۳۹۶، شماری از اعضای جنبش رستاخیزِ تغییر آماده می‌شدند تا در تشیع جنازۀ سالم ایزدیار ـ یار و هم‌رزمِ شجاع‌شان که روز گذشته بر اثر شلیک نظامیان حکومت جان داده بود ـ شرکت کنند. فقط یک دیدارِ کوتاه در زیر خیمه با شماری از تحصن‌کننده‌ها سبب شد تا این جمع ناوقت به محل نماز جنازه که در دامنۀ کوه بادام‌باغ تعیین شده بود، برسند و از مرگ حتمی نجات یابند. ‌
وقتی ما داشتیم از جانب شمال تپۀ سرای شمالی به آرامگاه نزدیک می‌شدیم، سه صدای پیهمِ انفجار با تفاوتِ چند ثانیه آرامشِ محل را به هم زد. انفجارها زیاد قوی به نظر نمی‌رسید، اما هم‌زمانی سه انفجار در محل، صدها تن از اشتراک کننده‌گان را که دورتر از محل واقعه قرار داشتند، هراسان نموده بود. هر یک از دیگری می‌پرسید: چه بود؟ چه شده؟
در عرض چند ثانیه، مخابره‌های نیروهای امنیتی در محل به صدا درآمد: «انفجار در محل جنازه، مقامات زخمی اند، داکتر عبدالله نیز در مراسم شرکت کرده بود، صلاح‌الدین و…». همه حیرت‌زده به یکدیگر نگاه می‌کردیم و نمی‌دانستیم واقعاً چه اتفاقی افتاده است.‌
ده دقیقه پس از انفجار معلوم شد که به مقامات ارشد حکومتی، اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان و سران مجاهدین که هدف اصلی انتحارکننده‌گان بودند، آسیبی نرسیده است. اما قریب ۱۰۰ تن کشته و مجروح شدند.
این حمله که به باور آگاهان امور امنیتی، از نادر حملات انتحاری سازمان‌دهی شده در کمترین زمان ممکن بود، هیچ گروهی مسوولیتِ آن را نپذیرفت و طالبان در اعلامیه‌یی رسمی دست داشتن در این حمله را رد کردند.
انگشت انتقاد یک بارِ دیگر متوجه رییس جمهور و رهبری نهادهای امنیتی و افراد نفوذی و مشکوکی شد که ناکامی و ناتوانی آن‌ها در تأمین امنیت، شهروندان افغانستان را دو روز قبل به خیابان‌های کابل کشانده بود.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت، ساعاتی پس از این حادثه در تلویزیون‌ها ظاهر شد و با آرامش منحصر به فرد، ضمن اظهار تسلیت به خانواده‌های قربانیان، گفت: چنین حملاتی عمق جنایات تروریستان را نشان می‌دهد. او افزود: حمله به مظاهره‌کننده‌گان قابل بخشش نیست و با عاملان حادثه و کسانی که غفلت وظیفوی کرده و امر فیر را بر مظاهره‌کننده‌گان داده‌اند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد. او در این نطق افزود، مظاهره‌کننده‌گان حق داشتند از مسوولان و دولت بپرسند و خواستار تحقیقات در خصوص حادثۀ روز چهارشنبه شوند. من به مردم افغانستان اطمینان می‌دهم جایی‌که بحث دفاع از حق و حقوقِ آن‌ها مطرح باشد، در کنارشان خواهیم ایستاد.
صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه و رییس جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش تند به این حمله، در صفحۀ توتیترش نوشت: «موضعم را در برابر تروریست‌های داخل نظام اعلام خواهم کرد». عطا محمد نور والی بلخ و عضو جمعیت اسلامی نیز با الفاظ تند این حمله را محکوم کرد و آن را «حمله‌یی ناجوان‌مردانه و حمله‌یی مستقیم به یک جریان سیاسی مشخص خواند». آقای نور گفت: «این انفجارها گمانه‌ها در مورد دست داشتن حلقاتی در درون نظام در سازماندهی این حملات را بیشتر می‌سازد».
اعضای رستاخیز تغییر که گویی در هر قدم با توطیه و ترور مواجه بودند، پیکر خون‌آلود هم‌رزمان‌شان را از میان دود و خاک بلند کردند و در میان گریه و نالۀ صدها تن به دلِ خاک سپردند.
به نظر می‌رسید که روزهای دشواری در پیش است و باید با تحملِ تلخی و غصۀ مرگِ هم‌نسلان خود، به راه ادامه دهند…

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.