رییس امنیت ملی: در مـورد حمـله بر مسجـد الـزهرا معلـومات قبـلی وجـود داشت

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 29 جوزا 1396 - ۲۸ جوزا ۱۳۹۶

مجلس سنا مقام‌های ریاست عمومی امنیت ملی، وزارت امور داخله و گارنیزیون کابل را در پیوند به حملۀ موتربم، تیراندازی بر معترضان در هفته‌های گذشته و حملات انتحاری بر مراسم جنازۀ پسر محمد علم ایزدیار فرا خواند.
معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی، محمد سالم احساس رییس امور پولیس معینیت ارشد امنیتی وزارت داخله و مسوولان گارنیزیون کابل در mandegar-3نشست دیروز (یک‌شنبه ۲۸ جوزا) پاسخگویی در خصوص حوادث اخیر به مجلس سنا حاضر شدند.
سناتوران در مورد چگونگی انفجار تانکر بم در چهارراهی زنبق، تیراندازی بر معترضان و انفجارهای پیهم در مراسم خاکسپاری جنازه محمد سالم ایزدیار پسر معاون اول مجلس سنا، توضیحات خواستند.
معصوم استانکزی رییس امنیت ملی، در مورد انفجار چهارشنبه خونین کابل گفت که در ارتباط به این حمله تا هنوز ۴ فرد مشکوک بازداشت شده‌اند و قضیه تحت بررسی‌ همه‌جانبه قرار دارد.
آقای استانکزی افزود که معلومات قبلی در مورد این حادثه وجود داشت ولی دقیق نبود، به همین خاطر با وجود تقاضای کمک از مراجع امریکایی و آلمانی بازهم موفق به جلوگیری از این انفجار نشدیم.
رییس امنیت ملی در مورد تیراندازی بالای معترضان، گفت: حادثه زیر بررسی قرار دارد و باید منتظر نتایج تحقیقات باشیم.
اما او بیان داشت که تظاهرات با پولیس هماهنگ نشده بود و به همین دلیل روش‌های قانونی از سوی دو طرف، هم نیروهای امنیتی و هم تظاهرات کننده‌گان رعایت نشده است.
معصوم استانکزی در مورد حملات انتحاری در مراسم جنازه محمد سالم ایزدیار گفت که ترتیبات امنیتی درست گرفته نشده بود، بعضی از کارمندان و سربازان ما که برای تامین امنیت به محل تدفین رفته بودند با “سیلی زده شده اند”. اما او مشخص نکرد که چه کسانی مانع تامین امنیت مراسم تشیع جنازه شده‌اند.
آقای استانکزی افزود، حمله بالای مراسم تشیع جنازه سالم ایزدیار از قبل برنامه ریزی نشده بود. اما، دشمنان افغانستان پس از انفجار چهاراهی زنبق زمانی که متوجه شدند وضعیت بحرانی شده با راه اندازی انفجارهای پیهم تلاش کردند تا عمق بحران را در کشور بیشتر سازند.
آقای استانکزی خاطر نشان کرد که تحقیقات و تعقیب درمورد این انفجارها ادامه دارد.
رییس امنیت ملی با اشاره به حمله انتحاری بالای نمازگزاران در مسجد الزهرا، شایعات نشست هلیکوپترها و ستون پنجمی‌ها در نظام، گفت که در مورد حمله بر مسجد الزهرا معلومات قبلی وجود داشت، تدابیر گرفته شده بود و به همین خاطر تا حدی از حمله جلوگیری شد.
آقای استانکزی، نشست هلیکوپترها در مناطق تحت قلمرو طالبان را شایعه و جنگ روانی دشمنان یاد کرد و موجودیت ستون پنجمی‌ها را در نظام نیز رقابت‌های سیاسی افراد عنوان کرد.
اما،معترضان با برپایی چادرهای تحصن در برخی جاده‌ها و چهارا‌راه‌ها خواهان برکناری مسوولان ارشد امنیتی شده‌‌اند و گفتۀاند تا زمانی که این مسوولان کنار نروند چادرها را برنمی‌چینند.
این در حالی است که وظیفۀ فرمانده امنیه کابل و فرمانده گارنیزویون کابل از طرف دادستانی کل به حالت تعلیق در آمده است.
هم‌چنان، محمد سالم احساس رییس پولیس معین ارشد امنیتی وزارت داخله، در مورد چگونگی به خشونت کشیده شدن تظاهرات گفت که پولیس به شکل رسمی از راه اندازی تظاهرات آگاه نشده بود، ولی آماده‌گی داشت.
آقای احساس افزود، در نتیجه خشونت‌ها برعلاوه کشته و زخمی شدن معترضان ۱۷ پولیس نیز در نتیجه برخورد سنگ زخمی شده اند.
در همین حال، فضل‌هادی مسلم یار رییس مجلس سنا، تاکید ورزید که حادثه انفجار تانکر بم برای مردم افغانستان حیاتی است و باید نتایج تحقیقات با مردم شریک شود.
آقای مسلم یار افزود که در مورد این که چه کسانی تظاهرات را به خشونت کشانده و قاتلا اصلی تظاهرات کننده‌گان چه کسانی هستند باید مشخص شوند.
او هم‌چنان، خواستار تحقیقات همه جانبه انفجارها بر مراسم تشیع جنازه سالم ایزدیار و شناسایی افراد دخیل در این قضیه شد.
از سویی هم محمد اعلم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت که در پیوند به حمله خونین روز چهار شنبه هفتۀ گذشته و شلیک بر معترضان و حمله‌های انتحاری و انفجاری در کشور، اگر پاسخ داده نشود، خشم مردم بر افروخته شده و با افزایش خشم مردم وضعیت بدخواهد شد و ما نیز گزینه‌های بعدی را روی دست خواهیم داشت.
پس از آن‌که روز چهار شنبه هفتۀ گذشته، موتر بم در چهاراراهی زنبق ولایت کابل انفجار کرد و نتیجه ۱۰۰ تن کشته و بیش از ۴۰۰ تن مجروح شدند. برخی از شهروندان دست به اعتراض زدند، پولیس به‌روی معترضان شلیک کرد که منجر به کشته شدند شش تن و مجروح شدند بیش از ۱۰ تن معترضان شد. اعضای رهبری معترضان مسوول شلیک بر معترضان روز چهار شنبه خونین کابل را فرمانده گارنیزیون کابل و مخافظان ویژۀ رییس حکومت وحدت ملی می‌دانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.