آگاهان سیاسی- نظامی: «ستـون پنجم» انکـارناپـذیر است

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 30 جوزا 1396 - ۲۹ جوزا ۱۳۹۶

بارها شاهد حمایت برخی از مقامات حکومتی از طالبان بودیم و از تجهیز و حمایت طالبان و نفوذ آنان در درون نیروهای امنیتی خبرهایی نشر شده که تمامی این موارد نشان‌گر وجود ستون پنجم در درون نظام است.
برخی از آگاهان سیاسی- نظامی می‌گویند: : متأسفانه ستون پنجم وجود دارد و حکومت نباید از وجود ستون پنجم در درون نظام انکار کند.
mandegar-3اما شماری دیگر از آگاهان نظامی به این باور اند که ستون پنجم در افغانستان درست تعریف نشده است، نام تخریب‌کاران را ستون پنجم گذاشته اند.
آنان می‌گویند: سیاست به معنای تخریب و جنگ نیست؛ اما متاسفانه در افغانستان سیاست به معنای تخریب و جنگ تعریف شده و هرکسی‌که بخواهد حریف را بزند، او را ستون پنجم می‌خواند.
این واکنش‌ها در پی اظهارات معصوم ستانکزی، رییس عمومی امنیت ملی که گفته ستون پنجم در نظام وجود ندارد و این آوازه را جریان‎های سیاسی به راه انداخته اند.
آقای ستانکزی که همراه با شماری دیگر از مسؤولان نهادهای امنیتی روز یک‎شنبه ۲۸ جوزا/خرداد، از بهر پاسخ گویی در بارۀ افزایش ناامنی‎ها و رویدادهای هراس افگنی در پایتخت، به مجلس سنا فراخوانده شده بودند، تأکید کرد که حکومت سقوط نخواهد کرد، اما تبلیغات نادرست کشور را به سوی بحران خواهد برد.
وی بیان داشت: «ستون پنجم و ستون ششم نیست، ستون سیاسی است! رقابت‌های سیاسی است، هر کسی یک کسی را متهم بسازد، یک کسی را بگویند که یک کسی در ارگ است ستون پنجم است».
اما جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی سیاسی می‌گوید: متاسفانه ستون پنجم وجود دارد و حکومت نباید از وجود ستون پنجم در درون نظام انکار کند.
به گفته این آگاه نظامی سیاسی: شبکه‌های استخباراتی کشورهای بیرونی در زیر سایه پرچم افغانستان فعالیت دارند و برعلیه منافع ما کار می‌کنند و به همین دلیل است که در استخبارات افغانستان مدیریت‌های برای شناسایی آنان وجود دارد.
او می‌گوید: امروز بحث ستون پنجم و شبکه‌های استخباراتی بیرونی کسانی را نشان می‌گیرند که در نهادهای امنیتی قرار دارند و یا بحث ستون پنجم مربوط به کسانی و یا مدیران و رهبرانی می‌شود که تحت تاثیر روابط کشورهای خارجی و زیر پرچم کشورهای بیگانه و برای برآوردن شدن اهداف استراژیک کشورهای بیگانه کار می‌کنند.
وی تاکید کرد: کسانی‌که در چنین موقعیت قرار داشته باشند؛ هیچگاه مساله بحث ستون پنجم را نمی‌پذیرند و می‌گویند که این مساله سیاسی است نه ستون پنجم.
کوهستانی افزود: چند پیش همه شاهد بودیم که معاون مجلس نماینده‌گان از حمایت برخی از مقامات حکومتی از گروه داعش پرده برداشت و ادعا کرد که داعش توسط برخی از مقامات حکومتی حمایت و تجهیز می‌شوند.
این آگاها نظامی سیاسی گفت: بارها ما شاهد بودیم که از حمایت برخی از مقامات حکومتی از طالبان خبرهای نشر شده و از تجهیز و حمایت طالبان و نفوذ آنان در درون نیروهای امنیتی یادآوری شد که تمامی این موارد نشان‌گر وجود ستون پنجم در درون نظام است.
او اضافه کرد: بارها از حمایت والیان از طالبان خبرهای نشر شده و مردم شاهد بودند که طالبان توسط افرادی درون حکومتی حمایت شده و افرادی انتحاری به راحتی توانسته اند به داخل نیروهای امنیتی نفوذ کرده و حملات انتحاری را انجام دهند که تمام این موارد نشان‌دهنده‌ی وجود ستون پنجم در هم‌آهنگی برای منافع کشورهای خارجی و همسایه بوده است.
اما جنرال عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی سیاسی به این باور است که ستون پنجم در افغانستان درست تعریف نشده است، نام تخریب‌کاران را ستون پنجم گذاشته اند.
او می‌گوید: «بدون شک در درون حکومت تخریب‌کارانی وجود دارد که دشمن را کمک و حمایت می‌کند و ارتباطاتی با شبکه‌های بیرونی دارند و از سوی آنان حمایت می‌شوند؛ اما این مورد به معنای ستون پنجم نیست».
به گفته جنرال امرخیل: تخریب‌کاران در درون نظام وجود دارد نه ستون پنجم، این تخریب‌کاران هستند که هراس‌افکنان را راه می‌دهند که حملات تخریب‌کاران را انجام دهند.
او می‌گوید: سیاست به معنای تخریب و جنگ نیست؛ اما در افغانستان سیاست به معنای تخریب و جنگ تعریف شده و هرکسی‌که بخواهد حریف را بزند؛ او را تخریب می‌کند و او را ستون پنجم می‌خواند.
این آگاه نظامی سیاسی تاکید دارد که مشکل در درون حکومت است و حکومت نمی‌تواند دشمن را شناسایی کند و مقامات حکومتی هم برای تخریب همدیگر از نقطه ضعف یکدیگر استفاده می‌کنند.
این در حالی است که رییس عمومی امنیت ملی چند پیش در مجلس نماینده‌گان اعتراف کرده بود، در درون نظام ستون پنجم وجود دارد که دشمن را برای رسیدن به اهداف شان حمایت و همکاری می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.