مرکز مطالعات افغانستان و آسیا فعال شد

گزارشگر:مجیدی/ یک شنبه 11 سرطان 1396 - ۱۰ سرطان ۱۳۹۶

mandegar-3مرکز مطالعات افغانستان و آسیا با هدف سهم‌گیری در رشد دانش علوم انسانی از طریق مدیریت، توسعه و انتشار فعالیت‌های پژوهشی معیاری آغاز به فعالیت کرد.
داکتر سیدمحمد عالمی، استاد دانشگاه و یکی از پایه‌گذاران این مرکز در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت: “با وجود شمار زیاد دانش‌آموخته‌گان و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی به‌ویژه در حوزۀ علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، کم‌بود نهادهای مدیریتی که سهیم در توسعۀ تحقیقات و پژوهش‌های آکادمیک باشند، این انگیزه را ایجاد کرد تا با تأسیس این مرکز، سهم خود را در معیاری ساختن و استفاده بهینه از فعالیت‌های علمی ایفا کنیم”.
او با اشاره به شعار مرکز مطالعات افغانستان و آسیا (CAAS) عنوان داشت: در کشور ما به فعالیت‌های پژوهشی اهمیت چندانی داده نشده است و افزون بر این‌که از نظر مالی توجه خاصی به این عرصه نگردیده، عدم مدیریت و نظارت مناسب بر امور پژوهشی نیز سبب شده است تا ما با ضعف مفرط در این زمینه روبه‌رو باشیم.
به باور آقای عالمی، در جهان امروز توسعه و پیشرفت کشورها بر پایه علم و دانش استوار است و بدون انجام تحقیقات و تولید دانش به‌ویژه در کشوری مانند افغانستان که سال‌ها نابه‌سامانی را پشت سر گذاشته است، دسترسی به آن ناممکن است.
آقای عالمی هم‌چنان دلیل تمرکز «کاس» بر مطالعات آسیا را اهمیت ژئوپولتیکی منطقه و ارتباط تاریخی و امنیتی این حوزۀ جغرافیایی با تحولات افغانستان دانسته و گفت: به باور بسیاری از صاحب‌نظران نقطه تمرکز رقابت‌های بین‌المللی، در آسیا و به طور مشخص در منطقه جنوب و میانه آسیا است که در بردارنده جمهوری‌های آسیایی از عراق تا افغانستان است. اهمیت این منطقه به قدری است که برخی از صاحب‌نظران امریکایی از آن به عنوان «قلب خاورمیانه» یاد می‌کنند.
او می‌گوید: برای ما نیز که کشورمان در این نقطه تمرکز جغرافیایی قرار دارد، نمی‌تواند بدون اهمیت بماند.
آقای عالمی در پیوند به راهبرد «کاس» گفت: تصمیم بر آن است، تا آنجا که امکانات به ما اجازه می‌دهد، با استفاده از ظرفیت‌های موجود در میان دانش‌آموخته‌گان و استادان رشته‌های علوم انسانی به‌ویژه علوم سیاسی و روابط بین‎الملل، در تقویت بنیه علمی دانشجویان کوشیده و با پرکردن خلاهایی که در آموزش شیوه تحقیق و پژوهش به چشم می‌خورد، به رشد بنیه علمی دانشجویان و ایجاد روحیه تحقیق و پژوهش در آنان بکوشیم.
او جهت دادن مطالعات و پژوهش‌های محققان به سمت آسیا و بررسی روابط افغانستان و کشورهای آسیایی را از سیاست‌های این مرکز اعلام کرده و گفت: امیدواریم تا از این طریق بتوانیم در محیط بسیار یپچیده تحولات بین‌المللی در این حوزه جغرافیایی، مطالعات و تحقیقات را مدیریت کنیم و راه‌کارها و نسخه‌های جدید علمی را که ضرورت دستگاه سیاست خارجی کشورمان است، ارایه کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.