ترکمنستان و افغانستان ۸ سند همکاری امضا کردند/ غنــــی: روابط کابل- عشق‌آباد منحصر به فرد است

گزارشگر:سه شنبه 13 سرطان 1396 - ۱۲ سرطان ۱۳۹۶

پس از پایان مذاکرات سران و هیأت همراه رؤسای جمهور ترکمنستان و افغانستان در عشق‌آباد، ۸ سند همکاری توسط مقامات ۲ کشور به امضا رسید.
موافقت‌نامه همکاری‌های سیاسی – دیپلماتیک بین وزارتخانه‌های امور خارجه ۲ کشور برای سال‌های ۲۰۱۸ الی ۲۰۱۹، همکاری در زمینهٔ صنعت mandegar-3قالی(فرش)، حمل‌ونقل جاده‌یی و مرزی، همکاری ریلی در مناطق مرزی ۲ کشور، همکاری در زمینهٔ انتقال برق ترکمنستان به ولایت جوزجان و بادغیس، همکاری بین دانشگاه مختومقلی و دانشگاه جوزجان و نیز بیانیه روسای جمهور از جمله اسنادی هستند که طی مراسم رسمی در محل کاخ ریاست جمهوری ترکمنستان توسط مقامات عالی‌رتبه دولت و سران دو کشور به امضا رسید.
قربان قلی بردی‌محمداف و محمد اشرف غنی روسای جمهور ترکمنستان و افغانستان پس از پایان مراسم امضاء اسناد مذکور، در اجلاس مطبوعاتی مشترک حضور یافته و نتایج ملاقات و دست آوردهای سفر رییس‌جمهور افغانستان به عشق‌آباد را تشریح کردند.
رییس‌جمهور ترکمنستان در این اجلاس مطبوعاتی ترکمنستان و افغانستان… که در آن خبرنگاران خارجی و محلی نیز حضور داشتند، سفر اشرف‌غنی به عشق‌آباد را نتیجه‌بخش و سازنده توصیف کرد و گفت: در این ملاقات طیف وسیعی از روند فعلی و دورنمای روابط و همکاری‌های همه‌جانبه بین عشق‌آباد و کابل موردبحث و تبادل‌نظر قرارگرفت که گسترش تعاملات اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل‌ونقل و نیز همکاری‌های فرهنگی، ورزشی و انسانی از مهم‌ترین موضوعات محوری آن بود.
وی تصریح کرد: افزایش حجم انتقال برق ترکمنستان به افغانستان، اجرای طرح‌های زیربنای مشترک ازجمله خطوط راه‌آهن، فیبر نوری، جاده و خطوط انتقال برق به افغانستان و کشورهای منطقه، چگونگی تحقق خط لوله «تاپی»، گسترش همکاری‌های آکادمیکیو تربیت نیروهای متخصص و نیز سایر طرح‌هایی که افغانستان را بیشتر در فرایند اقتصادی و تجاری کمک می‌کند در مذاکرات امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رییس جمهور ترکمنستان ادامه داد: برقراری صلح و ثبات در منطقه از دیگر موضوعات اساسی این مذاکرات بود که به نتایج بسیار نویدبخش و مثبت دست‌ پیدا کردیم.
بردی‌محمداف با اشاره به اینکه جنگ هرگز راه‌حل مناسب برای رفع اختلافات نبوده بلکه پیامد شوم نیز در پی داشته تأکید کرد: ترکمنستان خواهان آن است که مسائل و اختلافات از طریق ابزار سیاسی و دیپلماتیک حل‌وفصل شوند و همکاری سازمان ملل در این زمینه نیز یک ضرورت مهم می‌باشد
وی اظهار داشت: یادآور می‌شوم که در نوامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۷) در عشق‌آباد هفتمین اجلاس منطقه‌ای همکاری‌های اقتصادی افغانستان نیز با حضور ده‌ها کشور دنیا و مقامات دولت کابل برگزار خواهد شد.
رییس‌جمهور افغانستان نیز با اظهار خرسندی از دست آوردهای مذاکرات با همتای ترکمنی خود در عشق‌آباد،گفت: ترکمنستان و افغانستان اثبات کردند که می‌توانند با تعامل و همکاری منسجم توأم با اعتماد، چالش‌ها را به فرصت‌ها تبدیل کنند و مناسبات فعال و موفقیت‌آمیزی را داشته باشند.
غنی با اشاره به اینکه روابط بین کابل و عشق‌آباد منحصر بفرد است، افزود: در دو سال و نیم اخیر دولت‌های ۲ کشور برنامه‌های بلندمدت مراودات اقتصادی، تجاری، تعاملات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای را تدوین و پیاده کرده‌اند که طرح‌های احداث خطوط راه‌آهن، جاده، خطوط انتقال برق و نیز آغاز عملیات اجرای خط لوله گاز «تاپی» و .. گواه بر این گفته‌ها می‌باشند.
وی با اشاره به اینکه افغانستان و ترکمنستان در چهارراه و تقاطع آسیا قرار دارند، گفت: عشق‌آباد با اصل بی‌طرفی مثبت موفق شده است که روابط و همکاری بسیار خوب و موفقیت‌آمیز را با کشورهای همسایه از جمله با کابل برقرار کنند که این امر باعث شده است که دولت ۲ کشور همکاری فعال درزمینهٔ ایجاد کریدورهای منطقه‌ای حمل‌ونقل، انرژی، ایجاد اشتغال، فقرزدایی، ایجاد رفاه اجتماعی داشته باشند.
گفتنی است اکلیل حکیمی وزیر مالیه، عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، عبدالسلام رحیمی رئیس عمومی اداره امور، محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور زیربناها، محمد شاکر کارگر نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور کشورهای آسیای مرکزی و شاه‌ زمان پیوندی مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور روابط مردمی در سفر یک‌روزه به ترکمنستان رییس جمهور کشور را همراهی کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.