رییس شورای عالی صلح: مردم در برابر شورای عالی صلح دید منفی دارند

گزارشگر:سه شنبه 20 سرطان 1396 - ۱۹ سرطان ۱۳۹۶

محمد کریم خلیلی، رییس جدید شورای عالی صلح در نخستین جلسۀ شورای عالی صلح که دیروز دوشنبه، ۱۹ سرطان برگزار شد، اعتراف کرد که مردم در برابر این شورا و کارکردهای آن به دید منفی نگاه می‌کنند و باید این دید عوض شود.
mandegar-3کریم خلیلی در این نشست که در تالار جلسات شورای عالی صلح برگزار گردید، گفت: “هفت سال است که شورای عالی صلح بعد از تشکیل لویه جرگه مشورتی صلح به وجود آمده و کار خود را آغاز کرد، در طول هفت سال در این شورا نکات خوب و ضعف نیز وجود داشته و مجموعه عمومی این شورا باید نکات ضعف را کنار بگذارند”.
او با اشاره به این که باید تمام تصمیم‌گیری‌ها و همه مسایل مربوط به شورای عالی صلح توسط مجمع عمومی این شورا صورت بگیرد، گفت که مجمع عمومی شورای عالی صلح را به صورت ساسی تعیین خواهند کرد.
به باور خلیلی، مجمع عمومی شورای عالی صلح باید فعال باشد تا ضعف‌هایی که در گذشته داشته اند، برطرف گردد و نکات قوت نیز تقویت یابد.
رییس شورای عالی صلح خاطرنشان کرد: “در گوشه گوشه کشور جنگ جریان دارد و مردم به دید منفی به سوی شورای عالی صلح نگاه می کنند، آنان انتظار آوردن صلح را از ما دارند و مردم افغانستان مستحق یک زنده‌گی آرام هستند”.
آقای خلیلی می‌گوید: فعلاً جنگ در تمام ولایات افغانسان گسترش یافته، در شرق، غرب، شمال و جنوب و این جنگ مردم را هر لحظه اذیت می‌کند، بر این اساس شورای عالی صلح باید به این جنگ یک نقطه پایان پیدا کند.
او بیان کرد: “شورای عالی صلح باید با رویکرد جدید وارد میدان شود، ما به صلح به دید تسلیمی نمی‌بینیم، رویکرد ما تسلیم شدن طالبان نیست، بلکه احترام دو طرف باید رعایت شود”.
به باور رییس شورای عالی صلح، “طالبان مخالفان بزرگ اند و دیگر حلقات کوچک هستند، باید با طالبان صلح شود”.
به گفتۀ آقای خلیلی: شورای عالی صلح به صورت مشترک با احزاب سیاسی، فعالان مدنی، اقوام و حلقات مختلف برای رسیدن به صلح کار خواهد کرد و آن ها نیز باید از شورای عالی صلح حمایت کنند.
از سویی دیگر، خلیلی تصریح کرد: جنگ افغانستان یک جنگ داخلی نیست؛ بلکه جنگی است که از بیرون بالای ما تحمیل شده، بر این اساس، صلح و ختم این جنگ‌ها نیز به حمایت حکومت و جامعه جهانی نیاز دارد.
او در اخیر صحبت‌هایش گفت: “در هر ولایت که ضرورت به رفتن باشد، ما آماده هستیم تا برویم و صلح را در پیش بگیریم، جایی که صحبت ما باعث صلح با مخالفان می شود، می‌روم و ترسی ندارم”.
او اشاره کرد که شورای عالی صلح در برنامۀ جدید خود، نخست عوامل جنگ را در ولایات مشخص می‌کند و بعد برای تأمین صلح اقدام خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.