محمد اشرف غنی: انحـصارطلب نیستـم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 21 سرطان 1396 - ۲۰ سرطان ۱۳۹۶

محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی دیروز سه شنبه( ۲۰ سرطان) در یک نشست خبری که در مورد نتایج سفر خود به کشورهای آسیایی میانه صحبت می‌کرد، گفت: هیچ نوع انحصار قدرت در ارگ وجود ندارد و هیج راه‌کاری بدون هماهنگی و مشوره صورت نمی‌گیرد.
mandegar-3آقای غنی به شکل روشن در مورد ایتلاف جنرال عبدالرشید دوستم، محمد محقق، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه و عطا محمد نور والی بلخ گفت: افرادی که اصلاحات می‌خواهند، “داگز دامیدان” طرح خود را ارایه کنند.
محمد اشرف غنی با انتقاد شدید از منتقدان خود گفت که کسانی‌که مرا به چیغ زدن متهم می‌کنند، امید است که پس بیایند که کی چیغ می‌زند! و مردم قضاوت کنند کی دسپلین ندارد. آیا دسپلین دولتی این است که اعضای شورای امنیت ملی افغانستان به رسانه‌ها برایند؟
او گفت اگر من چیغ می‌زدم باید تا به حال هر حرکت مدنی را توهین می‌کردم و ضرورت بحث ما با پشتی‌بانی اعضای شورای ملی این است که یک کود اخلاقی وجود داشته باشد.
آقای غنی، با اشاره به منتقدان خود گفت: افرادی که امروز انتقاد دارند در گذشته عضو شورای امنیت بوده‌اند و تمام فیصله‌ها در شورای امنیت صورت می‌گیرد.
اخیرا محمد محقق، معاون دوم رییس اجرایی گفته‌است که رییس حکومت وحدت ملی افغانستان در جریان جلساتی که برگزار می‌شود، چیغ می‌زند.
آقای محقق گفته که ریاست اجرایی و معاونین‌اش در حکومت وحدت ملی به اندازه مشاوره‌های مفتکی رییس حکومت وحدت ملی صلاحیت ندارند.
او که اخیراَ با جنرال دوستم و سران جمعیت اسلامی ائتلاف تازه‌یی را تحت عنوان” ائتلاف برای نجات افغانستان” تشکیل داد‌‌ه‌اند.
هم‌چنان، محمد اشرف غنی در مورد این‌که وزیر امور خارجه از استعفای رییس حکومت وحدت ملی سخن به میان آورده، گفت: در قانون اساسی به من صلاحیت داده شده وزیران را عزل کنم و هرباری که آدم پیش‌نهاد عملی نداشته باشد، این را به یک وضعیت شخصی بدل نکند.
پیش از این سخنانی به رسانه‌ها درز کرده بود که وقتی اشرف غنی از صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه خواسته تا استعفا دهد، صلاح الدین ربانی در برابر غنی گفته که خودت استعفا کن.
آقای غنی در پاسخ به پرسشی در مورد عطا محمد نور والی بلخ گفت که استاد عطا سیاست‌مدار مطرح افغانستان است و امید است به حیث یک سیاست‌مدار مطرح، مسوولانه عمل کند.
محمد اشرف غنی، با اشاره به موضوع ژنرال دوستم گفت: پروندۀ معاون اول مسألۀ عدلی و قضایی است و ادعا بین دو شخص وجود دارد.
او گفت که آقای دوستم به اجازۀ دادستان کل افغانستان سفر کرده، چون قانون افغانستان روشن است کسی که مورد تردید قرار می‌گیرد، اما مریضی اساسی داشته باشد می‌تواند سفر کند.
ژنرال دوستم معاون اول محمد اشرف غنی، اندک پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، متهم به بد رفتاری جنسی با محمد ایشچی، والی سابق جوزجان شد. با آن‌که جنرال عبدالرشید دوستم هنوز از اتهام اذیت جنسی احمد ایشچی برائت حاصل نکرده، طی سفری به کشور ترکیه رفته‌است.
محمد اشرف غنی در ادامۀ سخنانش گفت که در صحبت‌های سه جانبۀ پاکستان- تاجکستان و افغانستان تأکید شد که پاکستان بدون ثبات در افغانستان به ثبات و آرامی پایدار دست نمی‌یابد.
او گفت که پاکستان به عنوان کشور همسایه افغانستان باید به این نتیجه رسیده باشد که یک دولت قوی به ارادۀ ملی، به اساس قانون اساسی و روابط منطقه‌یی ایجاد شده می‌تواند.
به گفتۀ او، در بحث سه جانبه‌یی که میان با پاکستان، تاجکستان و افغانستان صورت گرفت به این نتیجه رسیده‌اند که اسلام آباد- دوشنبه – کابل می‌توانند در قالب بازار آزاد، یک خط ترانزیت منطقه‌یی داشته باشند.
آقای غنی خاطر نشان کرد که ما تلاش می‌کنیم تا افغانستان به شکل بنیادی به کشور هندوستان مسیر ترانزیتی پیدا کند .
نشست سه جانبه افغانستان – پاکستان و تا جکستان در ۱۵ سرطان سال جاری در تاجکستان برگزار شده، روی روابط سه جانبۀ اقتصادی و تجاری، ضرورت تسریع در روند ساخت خط انتقال برق کاسا ۱۰۰۰، مبارزه با تروریسم و افراطی گری، قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته بحث و تبادل نظر کردند.
آقای غنی در سخنان امروزش از صلح با پاکستان یاد کرد و گفت که فابریکه مداخله در امور افغانستان باید بسته شود.
وی افزود که رهبران هر دو کشور تاکنون در مورد صلح میان پاکستان و افغانستان به توافق نرسیده است، اما برخی موضوعات عمده مورد توجه آنان قرار دارد.
آقای غنی تاکید کرد که اکنون افغانستان تحت فشارهای اقتصادی نیست و فرصت‌های زیادی مبنی بر همکاری پاکستان با افغانستان وجود دارد.
مدیریت آب‌ها
رییس حکومت وحت ملی، گفت آب افغانستان آبروی این کشور است و آن را مدیریت خواهند کرد.
آقای غنی افزود: طرح مذاکرات همه جانبه را با ایران برای ایجاد دوستی دوامدار ایجاد کردیم، قدم اول کمیته‌ها برداشته شده، این دوام پیدا می‌کند.
او بیان داشت که ۱۸ میلیارد مترمکعب آب افغانستان سرمایه ملی است و آب افغانستان زمینۀ همکاری‌های بین‌المللی را مساعد می‌سازد نه تضاد بین‌المللی که باعث نگرانی شود.
استراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان
آقای غنی تاکید کرد که استراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان مثبت است.
وی افزود که تعهد کمک ۸۶۰ میلیون دالری حکومت امریکا به قوای‌هوایی افغانستان، آموزش پیلوت‌های نظامی افغانستانی، تجهیز قوای هوایی افغانستان با هواپیماهای امریکایی تا سال ۲۰۲۰ و تمدید صلاحیت‌های جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و مأموریت حمایت قاطع در افغانستان، نشان‌دهندۀ استراتیژی نهایت مثبت امریکا در قبال افغانستان است.
قرار است تا چند روز آینده، استراتیژی جدید حکومت دونالد ترمپ در مورد افغانستان اعلام شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.