در مســیر پیروزی

گزارشگر:حامد علمی - ۲۴ قوس ۱۳۹۱

بخش هفتادوسوم  
 ترور مولوی جمیل‌الرحمن
روز جمعه ۳۰ آگست سال ۱۹۹۱، عده‌یی از بلندپایه‌گان گروه جماعت‌الدعوت، برای بحث و گفت‌وگو در شهرک مرزی باجور در اقامتگاه مولوی جمیل‌الرحمن گرد آمده بودند و قرار بود تا بعد از ادای نماز، روی بسا از مسایل تبادل نظر صورت گیرد. در میان ده‌ها مجاهد و مقام اداری گروه جماعت‌الدعوت، چند تن عرب نیز دیده می‌شد که یکی از آن‌ها عبدالله رومی نام داشت. عبدالله رومی، تبعه مصر و یکی از کارمندان موسسه فرهنگی عربی به‌نام مکتب خدمات در پشاور بود. نام‌برده در مکتب خدمات در نشریه عربی به نام الجهاد کار می‌کرد و به مسلک روزنامه‌نگاری آشنایی داشت. شاهدان عینی می‌گویند که عبدالله رومی نزدیک مولوی جمیل‌الرحمن شده و چنان وانمود کرد که می‌خواهد با وی سر گوشی کند و چون عبدالله رومی با گروه جماعت‌الدعوت روابط نزدیک داشت، بنابران محافظین بدون پی بردن به مقصد او را اجازه دادند تا نزدیک رهبرشان شود. عبدالله رومی با یک حرکت سریع تفنگچه‌اش را کشید و مولوی جمیل‌الرحمن را هدف قرار داد و به قتل رسانید.
خبر کشته شدن مولوی جمیل‌الرحمن انتشار یافت و در مرحله اول از ذکر نام قاتل خودداری گردید و گفته شد که قاتل دست به خودکشی زده است. حاجی روح‌الله برادرزاده مولوی جمیل‌الرحمن، ساعتی بعد از کشته شدن او، اعلامیه‌یی را از شهرک باجور به نشر رسانید و عمل قاتل را یک حمله انتحاری توصیف نمود. (۳۸)
نگارنده با استناد به اعلامیه گروه جماعت‌الدعوت و اظهارات پولیتیکل ایجینت باجور ایجنسی پاکستان، گزارشی را تهیه کرده به نشر سپردم.
«مولوی جمیل‌الرحمن رهبر گروه جماعت الدعوت که به  سلفی‌ها مشهور اند، امروز ساعت ۱۲:۴۵ به وقت پاکستان در شهرک مرزی باجور توسط یک جوان عرب که تا حال هویتش معلوم نیست، کشته شد.
حاجی روح‌الله، برادرزاده مولوی جمیل‌الرحمن می‌گوید: وی هنگامی ترور گردید که با عده‌یی از مجاهدین و اشخاص دیگر که برای دیدن وی آمده بودند، صحبت می‌کرد. ناگهان شخصی پدیدار گشت و با تفنگچه دست‌داشته‌اش وی را هدف سه گلوله قرار داد. وقتی محافظین جمیل‌الرحمن خواستند وی را دستگیر کنند، قاتل تفنگچه‌اش را به پیشانی‌اش گذاشته، خودکشی نمود.
حاجی روح‌الله افزود که در طول یک‌ماه، این دومین عضو خانواده ایشان است که کشته می‌شود. ده روز قبل، حاجی صدیق‌الله برادرزاده مولوی جمیل‌الرحمن، در یک برخورد مسلحانه در ناحیه ناوه‌پاس نقطه مرزی افغانستان و پاکستان، توسط عده‌یی از افراد مجاهدنما دستگیر و اعدام گردید.
عظمت خان پولیتیکل، ایجنت باجور ایجینسی نیز خبر کشته شدن جمیل‌الرحمن را تایید کرده می‌گوید که در ارتباط با قتل وی، چهار عرب را که اتباع عربستان سعودی، عراق، یمن و مصر اند، دستگیر نموده‌اند که گفته می‌شود آن‌ها با قاتل جمیل‌الرحمن ارتباط داشته‌اند. اما پولیتیکل ایجینت اضافه نمود تا وقتی که تحقیقات در مورد قاتل و چهار نفر دیگر انجام نگیرد، هیچ‌گونه پیش‌بینی نمی‌توان کرد که قاتل جمیل‌الرحمن کیست و چه کسی یا گروهی او را موظف ساخته بود.» (۳۹)
آژانس خبررسانی افغان که با حزب اسلامی انجنیر گلبدین حکمتیار ارتباط نزدیک داشت، خبر کشته شدن مولوی جمیل‌الرحمن را انتشار داد؛ ولی اضافه نمود که قاتل بعد از کشتن مولوی جمیل‌الرحمن قصد فرار داشت، اما توسط محافظین وی به قتل رسید. (۴۰)
این آژانس در خبر دیگر از عبدالله رومی، قاتل جمیل‌الرحمن، نام برده و عمل او را به مفاد شخص یا گروهی خواند که نمی‌خواهد در کنر آرامش استقرار یابد. (۴۱)

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.