کمیتۀ مصونیت خبرنگاران با انتقاد از برخی رسانه‌ها: افغانستان، عراق نیست

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهارشنبه 4 اسد 1396 - ۰۳ اسد ۱۳۹۶

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران ضمن انتقاد از نحوۀ خبررسانی برخی رسانه‌ها می‌گوید که در شش ماه گذشته ۳۶ درصد خشونت در برابر خبرنگاران افزایش یافته است.
مسوولان این نهاد دیروز سه شنبه ( ۳ اسد) در یک نشست خبری بیان داشتند که خشونت در برابر خبرنگاران در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۷ نسبت به ۶ ماه mandegar-3اول سال گذشته ۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
آنان باور دارند که دولت در ارایه معلومات و آمار حملات تروریستی برای خبرنگاران صادقانه عمل نمی‌کند.
مسوولان این نهاد حمایت از خبرنگاران هم‌چنان، تأکید می‌کنند که در ولایات دور دست مخالفان مسلح دولت فشارهای جدی را بالای کارمندان رسانه‌یی و خبرنگاران وارد می‌کنند.
نجیب الله شریفی رییس کمیته مصونیت خبرنگاران گفت: مطابق ارزیابی‌یی که صورت گرفته در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ به تعداد ۱۰ خبرنگار در حملات مستقیم و یا در جریان عملیات گروه طالبان و داعش کشته شده‌اند.
او گفت که مخالفت ایدیولوژیکی طالبان با رسانه‌ها و خبرنگاران نیز باعث برخورد خشونت آمیز از سوی این گروه‌ها در برابر خبرنگاران می‌شود که درمناطق ناامن و تحت تصرف این گروه‌ محدودیت‌هایی برکار خبرنگاران و رسانه‌ها وضع می‌گردد.
او گفت که طالبان مانع نشر خبرهای صلح، برنامه‌های تفریحی و نیز صدای زنان در رسانه‌ها می‌گردند.
رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران گفت که بربنیاد ارزیابی‌های این گزارش، از نگاه کمی و آماری مانند گذشته در شش ماه گذشته، بیشترین خشونت علیه خبرنگاران از سوی کسانی صورت گرفته است که به حکومت ارتباط داشته‌اند.
او گفت که بربنیاد ارزیابی این گزارش از ۷۳ مورد خشونت که در کمیته مصوونیت خبرنگاران به ثبت رسیده عامل ۴۶ درصد آن افراد حکومتی بوده‌اند.
او گفت که بیشترین آمار خشونت علیه خبرنگاران، در کابل و ولایات‌ شمال شرق کابل و کمترین آن در ولایت‌های جنوب شرقی کابل صورت گرفته است.
موارد خشونت با خبرنگاران که در کمیته مصوونیت خبرنگاران به ثبت رسیده است، ۱۰ کشته، ۱۲ زخمی، ۱۹ مورد لت و کوب، ۱۸ مورد توهین، ۵ مورد بازداشت و ۶ مورد برخورد تهدید آمیز می‌باشد.
رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران گفت: باوجودی‌که قانون دسترسی به اطلاعات نافذ است، اما حکومت در دادن اطلاعات به‌خصوص در ارایه‌یی آمار تلفات رویدادهای تروریستی صادقانه عمل نمی‌کند.
آقای شریفی تصریح کرد که این مسأله باعث سردرگمی در کار اطلاع رسانی خبرنگاران شده و زمینۀ سو استفاده و تبلیغات طالبان و گروه‌های مخالف دولت را فراهم می‌کند.
او همچنان گفت که نبود مرکز واحد آمار در دولت باعث گردیده است که تفاوت برجستۀ در آماری که از سوی دولت و نهادهای غیر دولتی ارایه می‌شود بوجود آید. آقای شریفی در پیوند به تقسیم‌بندی جغرافیایی- مذهبی شماری از رسانه‌ها گفت که افغانستان، عراق نیست که بتوان جغرافیای قومی-مذهبی ترسیم کرد. پیشتر شماری از رسانه‌ها تیتر زده بودند که «حملۀ انتحاری بر منطقۀ شیعه‌نشین کابل» این تیتر انتقاداتی را به همراه داشته است.
این در حالی است که برخی دیگر از نهادهای حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان از افزایش خشونت در برابر خبرنگاران ابراز نگرانی کرده‌اند.
دفتر نی یا حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد در افغانستان پیش از این با نشر اعلامیه‌یی از بر خورد نا مناسب پولیس در برابر خبرنگاران در حادثۀ روز دو شنبه خبر داده است.
نهاد نی گفته که وقتی برخی از خبرنگاران تلاش می‌کردند تا از ساحۀ مورد آماج قرار گرفتۀ حملۀ انتحاری موتر بمب قرار گرفته بود، تصویر برداری کنند، از طرف منسوبان پولیس مورد اهانت قرار گرفته اند.
افزایش خشونت در برابر خبرنگاران در سال اخیر در افغانستان از طرف برخی مسوولان دولتی، مافیا و گروه‌های تروریستی داعش و طالبان افزایش یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.