امریکا به پاکستان: از تولید امونیم‌نایتریت جلوگیری کنید

- ۲۴ قوس ۱۳۹۱

مقام‌های امریکایی از پاکستان خواسته اند برای مبارزه با تولید کودی که از آن برای ساخت بمب استفاده می‌شود، تلاش بیشتری کند، زیرا به گفتۀ آن‌ها، از این نوع بمب‌ها در حملات خونین زیادی برضد نیروهای غربی در افغانستان، استفاده می‌شود.
سناتور باب کاسی در نشست سنای امریکا خاطر نشان کرد رحمان مالک وزیر داخلۀ پاکستان در سفرش به امریکا متعهد شد طرحی را برای مبارزه با ساخت این بمب‌ها به اجرا گذارد.
وی خطاب به پاکستان گفت وقت آن رسیده است که این طرح‌ها به طور کامل به اجرا گذاشته شوند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنرال باربرو در توضیح گفت بیش از هفتاد درصد بمب‌های کنار جاده‌یی بر ضد نیروهای غربی در افغانستان، با استفاده از کود حاوی امونیوم نایتریت و کلسیم ساخته می‌شود در صورتی که کابل تولید این محصول انفجاری را ممنوع کرده است.
این جنرال امریکایی شرکت پاکستانی فاطیما گروپ را که تولید این نیترات را مدیریت می‌کند به کم‌کاری در مذاکرات با واشنگتن در باره این موضوع متهم کرد.
وی تاکید کرد حوادث مرتبط با این گونه بمب‌ها در منطقه افزایش یافته است و از موج ورود این محصولات شیمیایی به مرزهای افغانستان کاسته نشده است.
به گفته جنرال باربرو، در سال گذشته دو هزار و سیصدو نود و پنج نفر بر اثر انفجار این نوع بمب‌ در پاکستان کشته شدند و پاکستان خود را برای مبارزه با این بمبها بسیار مشتاق نشان می‌دهد.
وی افزود، امریکا درخواست کرده است این نیترات که به رنگ شیر است و از مرز براحتی عبور داده می شود، در کارخانه رنگی شود تا مأموران گمرک بتوانند هنگام قاچاق آن را تشخیص دهند.
باربرو خاطر نشان کرد نیترات آمونیوم در کشورهای دیگری هم تولید می‌شود، اما تقریباً همه نیترات آمونیومی که در افغانستان وجود دارد از کشور همسایه، پاکستان وارد می‌شود.
به گفتۀ وزارت خارجه امریکا، این کشور از سال دوهزار و نه تاکنون یکصدو سیزده میلیون دالر به پاکستان داده است تا صرف مبارزه با ساخت این نوع بمب‌ها کند و قرار است یکصدو سی و پنج میلیون دالر دیگر هم امسال بپردازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.