عثمانی: بند بخش‌آباد فراه زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد

- ۱۶ اسد ۱۳۹۶

mandegar-3علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب در سفرش به ولایت هرات، از افزایش تهدیدهای امنیتی در بند بخش‌آباد فراه، ابراز نگرانی کرده است.
آقای عثمانی به خبرگزاری افق گفته است: “منطقه‌یی که بند بخش‌آباد در آن اعمار می‌شود، از جملۀ خطرناک‌ترین مناطق افغانستان است”.
در همین حال، ناصر مهری، سخنگوی والی فراه گفته است: “ایران از سال‌ها بد‌ین‌سو در امور داخلی فراه مداخله می‌کند و این کشور نمی‌خواهد که بند بخش‌آباد به بهره‌بردار برسد”.
جمیله امینی، رییس شورای ولایتی فراه نیز پیشتر گفته بود، ایران هیچ گاهی دست از مداخله در این ولایت بر نمی‌دارد، به‌ خاطری که ایجاد بند بخش‌آباد را برای خود خطر تلقی می‌کند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بارها محمد عارف شاه جهان، والی فراه ایران را به حمایت مالی و تسلیحاتی طالبان متهم کرده و مدعی شده است که این کشور مانع جدی در راستای ساخت بند بخش‌آباد می‌باشد.
با تکمیل بند بخش‌آباد، ۱۰۴ هزار هکتار زمین آبیاری و هم‌چنان ۲۷ میگاوات برق تولید خواهد شد. بند بخش‌آباد ۸۱ متر ارتفاع دارد که حدود ۱۳۶۰ میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره خواهد شد.
حکومت در نظر دارد تا یک بند آب‌گردان را نیز به ارتفاع ۳۳ متر در ولسوالی بالابلوک فراه ایجاد کند. ساخت بند بخش‌آباد چهار و نیم میلیون دالر امریکایی هزینه دارد که از بودجۀ حکومت پرداخته می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.