رییس اجرایی حکومت وحدت ملی: سیا از برنامه‌های امنیتی و توسعه‌یی افغانستان حمایت کرد

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 17 اسد 1396 - ۱۶ اسد ۱۳۹۶

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی از سفر پنهانی رییس سازمان استخباراتی امریکا به افغانستان خبر داد.
داکترعبدالله عبدالله که روز گذشته در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، گفت: مایک پامپیئو، رییس سازمان سیا در روزهای گذشته به کابل آمده mandegar-3بود و با او و اشرف غنی در مورد وضعیت امنیتی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.
آقای عبدالله افزود که رییس سازمان استخبارات امریکا (CIA) از برنامه‌های امنیتی و توسعه‌یی افغانستان حمایت کرده است.
رییس اجرایی حکومت هم‌چنان به سفر هیأت وزارت امور خارجۀ امریکا به کابل اشاره کرد و گفت که بر سرانجام تعهدات دو جانبۀ افغانستان و امریکا در راهبرد استراتژیک و توافق‌نامۀ امنیتی میان دو کشور بحث‌هایی انجام شده است.
آقای عبدالله تأکید کرد که او و رییس حکومت وحدت ملی بر سر میکانیسم تطبیقی راهبرد استراتژیک و توافق‌نامۀ امنیتی با هیأت‌های امریکایی به توافق ابتدایی رسیده اند.
او هم‌چنین یادآور شد که در این دیدارها برسر تغییرات در برخی موارد راهبرد استراتژیک و امنیتی با امریکا نیز گفت‌وگوهای انجام شده است.
رییس اجرایی در مورد این‌که رییس استخبارات امریکا چه زمانی به کابل آمده بود، چیزی نگفت، اما آلیس ویلز، سرپرست معینیت آسیای جنوبی و مرکزی وزارت خارجۀ امریکا در رأس یک هیأت امریکایی، روز گذشته وارد کابل شد.
این در حالی است که دولت دونالد ترامپ هنوز استراتژی‌اش را در مورد افغانستان اعلام نکرده و این مسأله به یک بحث بزرگ در افغانستان و امریکا تبدیل شده است.
شماری از سناتوران امریکایی بارها تأکید براعلام هرچه زودتر استراتژی دونالد ترامپ کرده اند.
سناتوران امریکایی و برخی مقام‌های نظامی دیگر آن کشور گفته اند که دولت دونالد ترامپ باید در استراتیژی جدید خود در قبال افغانستان، پاکستان را زیر فشار بیشتر قرار دهد تا دست از حمایت تروریسم در افغانستان بردارد.
بررسی مشکلات پنج ولایت در جلسهٔ شورای وزیران
داکتر عبدالله، جلسهٔ شورای وزیران را به بررسی و رسیده‌گی به مشکلات ولایت‌های بادغیس، غور، بامیان، نورستان و کنر اختصاص داد.
در جلسهٔ شورای وزیران در مورد سرک حلقوی بادغیس – هرات، تامین امنیت شاهراه بامیان – کابل و قیرریزی سرک داخل شهر فیروزکوه و مشکل برق آن ولایت بررسی گردید.
داکترعبدالله دراین نشست گفت: برای بررسی مشکلات مردم با شماری از وزیران به برخی از ولایات سفر خواهیم کرد، زیرا مشکلات مردم زیاد است و این مشکلات سبب ایجاد فاصله میان مردم و حکومت شده؛ بنابراین سفر وزرا به ولایات و انجام کار عملی ضروری است.
او در عین حال از وزیرانی که به ولایت‌ها سفر و وعده خدمت به مردم می‌دهند و عملی نمی‌کنند انتقاد کرده و گفت باید وزیران وعده‌های عملی به شهروندان افغانستان بدهند تا اعتماد بین دولت و مردم بوجود آیند.
داکترعبدالله گفت: روی مشکل‌های امنیتی موجود در شماری از ولایت‌ها، در شورای امنیت ملی بحث‌ خواهد کرد، زیرل ولایت‎های نورستان و کنر در حال حاضر زیر تهدید امنیتی قرار دارند.
آقای عبدالله تاکید کرد: ولایت بغلان و کندز مشکل امنیتی دارد و ولایت نورستان و کنر به شدت زیر تهدید امنیتی قرار دارد و اگر حمایت مردم از نیروهای امنیتی وجود نداشته باشد، مشکلات امنیتی این دو ولایت بیشتر خواهد شد.
داکترعبدالله در رابطه به حادثه‌های اخیر که توسط گروه داعش در برابر غیرنظامیان در ولایت‌های هرات و سرپل صورت گرفته، واکنش نشان‌داده و گفت: این گروه به جنایت‌های دست‌زده‌است که حتا مردم و دولت نمی‎توانند تصور کنند.
او افزود که گروه داعش با انجام این‌ گونه جنایت‌ها در اماکن مذهبی به دنبال دامن زدن به تفرقه‌های مذهبی است، اما افزود که شهروندان کشور یک ملت و یک مردم و در برابر یک‌دیگر شان متحد می‌باشند.
رییس اجرایی کشور تاکید کرد: گروه داعش در حمله‌های اخیر شان در ولایت‌های هرات و میرزااولنگ ولسوالی سرپل دست به جنایت‌های زده‌است که قابل تصور مردم و دولت افغانستان نمی‌باشند.
طالبان در سه روزِ گذشته با حمله بر منطقۀ میرزااولنگِ ولایت سرپل ۱۵۰ خانواده را به اسارت گرفته اند و به گفته مقام‌های محلی، تا هنوز بیش از ۵۰ غیر نظامی را کشته اند.
والی سرپل ضمن انتقاد شدید از حکومت مرکزی گفته است که با وجود درخواست‌های مکررِ آنان، مقام‌های حکومت مرکزی تا کنون برای پاسخگویی به منظور نجات اسیران منطقۀ میرزاولنگ سرپل از نزد طالبان توجه نکرده اند.
حادثۀ سرپل با واکنش‌های زیادی منابع دولتی و غیر دولتی درکشور مواجه شده است.
گفتنی‌ست که در جریان هفتۀ گذشته و جاری گروه داعش ‌ده‌ها غیر نظامی را در ولایت‌های هرات و سرپل با استفاده از حمله‌های انتحاری و شلیک گلوله، به قتل رسانیده‌‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.