مسوولان در نهادهای انتخاباتی: برگزاری انتخابات غیرممکن شده است

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 18 سرطان 1396 - ۱۷ سرطان ۱۳۹۶

مشکلات امنیتی، نبود بودجه، بحث عدم اعتماد مردم نسبت به روند انتخابات، مشکلات سیاسی و برخی چالش‌های دیگر ما را نسبت برگزاری انتخابات بی‌باور ساخته است.
شماری از مسوولان نهادهای انتخاباتی به این باوراند که وضعیت امنیتی، مشکلات بودجه اعتماد مردم نسبت به روند برگزاری انتخابات چالش‌هایی اند mandegar-3که بدون شک مانع برای برگزاری انتخابات بوده و تا زمانیکه این مشکلات حل نشود، برگزاری انتخابات غیرممکن خواهد بود.
به گفته آنان که تاریخ برگزاری انتخابات در تضاد با قانون اساسی قرار دارد، زیرا مطابق قانون اساسی باید شورای ملی کاراش را در اول سرطان آغاز کند؛ اما کمیسیون انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات را ۱۶ سرطان اعلام کرده که با این حساب کار پارلمان باتوجه به بررسی تقلبات و شکایات باید اول میزان آغاز شود.
اما مسولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند: تاریخ برگزاری انتخابات از لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد، در صورتی خلاف قانون بود که بعد از دوره ختم پارلمان این تاریخ اعلام می‌شد، در حالی‌که اکنون کار پارلمان دوسال قبل پایان یافته است.
واما یوسف رشید رییس اجرایی فیفا می‌گوید: تاریخ برگزاری انتخابات مطابق به قانون اساسی باید قبل از ماه سرطان/تیر می‌بود؛ بنابراین برگزاری انتخابات در این تاریخ مشکلات زیادی را به بار می‌آورد.
به گفته او: اولاً که اگر پارلمان کارش را در اول میزان آغاز کند، روی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیرگذار خواهد بود و مساله مهم دیگر اینکه از لحاظ موسمی چالش‌های زیادی دارد، چون کمپاین در فصل سرما صورت می‌گیرد؛ کاندیدان و نیروهای امنیتی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.
او تاکید کرد: مساله امنیت یک چالش بزرگ است، با وجود اینکه نیروهای امنیتی برای تامین امنیت انتخابات وعده سپردند، افزایش ناامنی و فعالیت تروریستان انتخابات را بدون شک با چالش مواجه خواهد کرد.
وی افزود: چالش‌های سیاسی هنوز به قوت خود باقی است و خود یک مانع یا مشکل در برابر برگزاری انتخابات است، هنوز طرح کوچک ساختن حوزه‌های انتخاباتی نهایی شده و تا هنوز حکومت در مورد اینکه برگزاری انتخابات با استفاده از تکنالوژی باشد، پاسخی یا نظری ارایه نکرده است.
رشید می‌گوید: مشکل دیگر بودجه است، هزینه انتخابات تقریباً ۱۰۰ میلیون دالر تخمین زده شده که تنها ۳۰ میلیون آن را حکومت وعده داده است؛ اما ۷۰ میلیون متباقی که قرار است از سوی دونرهای خارجی پرداخت شود، نهایی نشده است.
رییس اجرایی فیفا افزود: بحث اعتماد سازی یک بحث بسیار مهم است، اولین اقدام کمیسیون باید اعتمادسازیی میان مردم باشد؛ زیرا بدون اعتماد، مردم به پای صندوق‌های رای نخواهند رفت.
وی همچنان گفت: با توجه به مشکلات که مطرح شد برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین شده، مشکل و ناممکن به نظر می‌رسد، مگر اینکه تمامی این مشکلات را کمیسیون بتواند تا زمان برگزاری انتخابات حل کند.
بااین حال نعیم ایواب‌زاده رییس تیفا به روزنامه ماندگار می‌گوید: با توجه به مشکلات امنیتی، نبود بودجه، بحث اعتماد مردم نسبت به این روند، مشکلات سیاسی و ….. ما را نسبت برگزاری انتخابات بی‌باور می‌سازد.
به گفته ایواب‌زاده: یکی از چالش‌ها استفاده از تکنالوژی یا وضعیت فنی است، تکنالوژی تنها برای شمارش آرا استفاده می‌شود نه برای رای دادن و حتا برای شمارش آرا هم استفاده از تکنالوژی با مشکلاتی مواجه است.
او تاکید کرد: باتوجه به وضعیت امنیتی، مشکلات بودجه اعتماد مردم نسبت به روند برگزاری انتخابات چالش‌های اند که به قوت خود باقی اند و بدون شک مانع برای برگزاری انتخابات اند و تا زمانیکه این مشکلات حل نشود، برگزاری انتخابات غیرممکن خواهد بود.
اما مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند: انتخابات بدون شک در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد و برگزاری انتخابات همان‌طور که قبلاً اعلام شده است، توسط تکنالوژی( بایمتریک) انجام خواهد شد.
عبدالبدیع صیاد سحنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید: تاریخ برگزاری انتخابات از لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد، در صورتی خلاف قانون بود که بعد از دوره ختم پارلمان این تاریخ اعلام می‌شد، در حالی‌که اکنون کار پارلمان دوسال قبل پایان یافته است.
صیاد در مورد بودجه انتخابات گفت: در خصوص بودجه هیچ مشکلی وجود ندارد و دونرهای خارجی وعده سپردند که برای برگزاری انتخابات کمک خواهند کرد.
او می‌گوید: مسایل امنیتی و سایر موارد دیگر نیز در نظر گرفته شده و تمامی جوانب برای انتخابات سنجیده شده و برای برگزاری انتخابات در تاریخ ۱۶ سرطان/ تیر سال آینده هیچ مشکلی وجود ندارد و انشاالله در تاریخ تعیین شده انتخابات برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.