برنامۀ ارزیابی و تعیین مجدد مراکز رأی‌دهی آغاز شد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 17 اسد 1396 - ۱۶ اسد ۱۳۹۶

مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات از استخدام هزار کارمند به منظور ارزیابی و تعیین مجدد مراکز رأی‌دهی خبر دادند.
امام‌محمد وریماچ، رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که این برنامه توسط ھزار کارمند آموزش‌دیدۀ mandegar-3موقت نخست در مراکز ولایات و سپس در ولسوالی‌ھا تطبیق می‌شود.
به گفتۀ رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات، عدم متوازن بودن مراکز رأی‌دهی با توجه به نفوس محل و دور و نزدیک بودن آنان، قرار گرفتن بعضی مراکز در ملکیت‌های شخصی و بحث‌هایی در مورد دروغین بودن شماری از مراکز، از جمله مهمترین این انتقادات بوده است.
آقای وریماچ با اشاره به ابن‌که به دلیل انتقادهایی که از مراکز رأی‌دهی وجود داشت، ارزیابی این مراکز امری ضروری بود، گفت: بررسی این مراکز ۴۵ روز را در برخواهد گرفت.
قرار است این روند با همکاری مقامات محلی، فعالان مدنی و شوراهای علما در سراسر افغانستان، نخست در شهرها و بعداً در ولسوالی‌ها صورت گیرد. کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید همه مراکز رأی‌دهی در مکتب‌ها، مراکز بهداشتی و سایر تأسیسات عمومی ایجاد خواهد شد.
رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات بیان داشت که پس از ختم روند ارزیابی مراکز رأی‌دهی، روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان را با استفاده از تکنالوژی جدید آغاز خواهند کرد.
آغاز روند بررسی مراکز رأی‌دهی در حالی صورت می‌گیرد که هنوز تصمیم نهایی حکومت در مورد حوزه‌های انتخاباتی در کشور مشخص نشده است. اما آقای وریماچ می‌گوید: “چهار ماه پیش طرح خود را به ریاست‌جمهوری سپرده‌ایم و منتظر تصمیم حکومت در این زمینه هستیم”.
تغییر حوزه‌های انتخاباتی و طرح‌های پیشنهاد شده در این عرصه، بحث‌های زیادی در افغانستان به دنبال داشت. رأی‌زنی‌ها برای تعیین حوزه‌های انتخاباتی ابتدا در پی بروز بحران انتخاباتی در ولایت غزنی در سال ۱۳۸۹ آغاز شد، انتخاباتی که همه ۱۱ کرسی این ولایت را در اختیار نامزدهای هزاره قرار داد و انتقاد نامزدهای پشتون را برانگیخت.
با تشکیل کمیسیون ویژۀ اصلاح انتخاباتی در سال ۱۳۹۴ رأی‌زنی‌ها در این خصوص بیشتر شد و سپس این بحث در کابینه مطرح شد و اشرف غنی، رییس‌جمهوری با امضای قانون جدید انتخابات، اختیار تصمیم‌گیری در این مورد را به کمیسیون مستقل انتخابات واگذار کرد.
کوچک شدن حوزه‌های انتخاباتی، تک‌کرسی شدن آن‌ها و عدم تغییر حوزه‌های فعلی از جمله طرح‌هایی بود که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات ترتیب شد.
اکنون براساس قانون انتخابات ۱۳۸۳، هر ولایتی در افغانستان یک حوزۀ‌ انتخابی پارلمانی در نظر گرفته شده که هر یک از این حوزه‌ها (ولایت‌ها) بر حسب جمعیت دارای ۲ تا ۳۳ کرسی در مجلس است.
در واقع، از ۲۵۰ کرسی مجلس، ۲۴۰ کرسی آن بین این ولایت‌ها تقسیم شده و ۱۰ کرسی دیگر به کوچی‌ها اختصاص داده شده است.
قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی افغانستان به تاریخ ۱۶ سرطانِ سال ۱۳۹۷ برگزار شود. رهنمود امنیتی این انتخابات به تازه‌گی میان مسوولان امنیتی و مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی به امضأ رسید.
در عین حال، روند ارزیابی و متوازن‌سازی مراکز رأی‌دهی در هرات آغاز شد.
معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات کشور از آغاز روند ارزیابی و متوازن‌سازی مراکز رأی‌دهی در ولایت هرات همزمان با سراسر کشور خبر داد.
وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات نیز می‌گوید که قرار است در این دوره دسترسی مردم به مراکز رأی‌دهی آسان‌تر شود.
معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات افزود که طی یک ماه، همۀ مکان‌های رأی‌دهی از سوی کارمندان موقت به طور الکترونیکی ارزیابی و گزارش آن به مرکز فرستاده خواهد شد.
همزمان بااین، محمد داوود صدیق‌زاد، رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در هرات نیز گفت که اداره‌اش ۵۸ کارمند را در ۲۹ تیم برای بررسی این مراکز استخدام کرده است.
بربنیاد گفته‌های آقای صدیق‌زاد، آموزش این کارمندان روز گذشته به پایان رسیده و آنان با رهبری کمیسیون کارشان را از فردا} امروز} برای تثبیت مراکز رأی‌دهی آغاز خواهند کرد.
محمدآصف رحیمی، والی هرات هم از آماده‌گی برای بررسی و ارزیابی مراکز رأی‌دهی اطمینان داد و گفت که این ولایت آماده‌گی کامل را از لحاظ امنیتی برای برگزاری انتخابات دارد.
گفتنی است که کمیسیون مستقل انتخابات ماه گذشته، یک هزار کارمند موقت را به خاطر بررسی و تثبیت مراکز رأی‌دهی در تمام ولایات کشور استخدام کرده و از فردا کارشان را آغاز می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.