عربستان طالبان را از بهر دریافت کمک از قطر به عنوان گروه تروریستی شناخت

گزارشگر:چهار شنبه 18 اسد 1396 - ۱۷ اسد ۱۳۹۶

mandegar-3ماندگار: مقام‌ها در عربستان سعودی می‌گویند، گروه طالبان از سوی کشور قطر از راه ایران تمویل و تجهیز می‌شوند و موقف رسمی ریاض این است که این گروه، یک گروه تروریستی در افغانستان می‌باشند.
مشاری بی مزعل الحربی، سرپرست سفارت عربستان در کابل می‌گوید، ریاض گروه طالبان را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسند و این موقف رسمی دولتش می‌باشد.
آقای الحربی در صحبت با یک رسانۀ خارجی، از قطر به عنوانی کشور یاد کرده‌است که زمینۀ معامله و تمویل گروه طالبان را با سایر کشورهای جهان فراهم کرده‌است.
سرپرست سفارت عربستان در کابل تاکید می‌کند که قطر با استفاده از نام دفتر سیاسی طالبان در آن کشور، بیش‌تر به این گروه حمایت مالی می‌کند.
او می‌گوید، گروه طالبان در افغانستان درحال حاضر از سوی دولت قطر حمایت می‌شوند و کمک‌های آن از راه دولت تروریست‌پرور به افغانستان انتقال می‌یابند.
در این حال، شورای عالی صلح افغانستان موقف علنی عربستان سعودی در برابر طالبان را یک تغییر می‌داند و می‌گوید که ازین موقف استقبال می‌کنند.
این شورا به دنبال سخنان اخیر مقام‌های عربستان سعودی در رابطه به طالبان این اظهارات را ابراز کرد.
عزیرالله دین محمد معاون این شورا در صحبت با رسانه‌ها گفته است، هرچند روابط رسمی عربستان سعودی با طالبان مدت‌ها پیش قطع شده، اما این موقف عربستان برای حکومت افغانستان قابل ستایش است.
او می‌گوید که حکومت افغانستان چندین بار از عربستان خواسته است که برای ختم جنگ در افغانستان نقش‌اش را ادا کند.
به گفتۀ معاون شورای عالی صلح: “این یک موقف علنی و یک تغییر است و این اقدام مورد پذیرش حکومت افغانستان است، اما اظهاراتی که در مورد دفتر قطر صورت گرفته، این‌گونه فکر می‌شود که روابط قطر و عربستان خراب شده و شاید این موقف به آن ارتباط داشته باشد.”
این درحالی‌ست که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان می‌گوید که عربستان سعودی یک کشور شاهی است و نقش خود را باید در تحولات فعلی افغانستان بازی کند.
سخنگوی گروه طالبان ادعا می‌کند که افغانستان توسط نیروهای خارجی اشغال شده‌است و عربستان در مشکلات موجود این کشور، نقش خود را ایفا کند.
او هم‌چنان می‌گوید که دفتر سیاسی طالبان در قطر به‌خاطر تلاش‌های صلح و مذاکرات برای یافتن راه‌حل باز شده‌است.
گفتنی‌ست که قطر تا به حال در مورد ادعای سرپرست سفارت عربستان سعودی در کابل اظهار نظر نکرده‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.