حمله افراد حکمتیار به نمازگزاران در تخار

- ۲۱ اسد ۱۳۹۶

بعد از وارد شدن حکمتیار از پاکستان به افغانستان و پیوستنش به ورند صلح، اعضای این حزب به صورت مسلحانه دست به اقداماتی زده اند و تا بحال چندین حمله مسلحانه را بر مخالفانشان انجام داده اند. ولایت تخار از جمله مناطقی است که در چند ماه گذشته چندین حمله توسط هواداران حکمتیار بر مخالفانشان صورت گرفته است و تلفاتی را در پی داشته است.
پش تر هم در شرق کابل، در جنگ میان دوفرمانده پیشین آقای حکمتیار، قوماندان قلم از فرماندهان مشهور آقای حکمتیار کشته شد و همچنان برادر زرداد فریادی، فرمانده پیشین و نزدیک به آقای حکمتیار که در بریتانیا زندانی بود و اکنون آزاد شده است، در این انتقام گیری کشته شده است.
ترور مولوی نذراللهmandegar-3
چهار شنبه شب گذشته، یک عالم دین، پس از اعتراض در برابر یک فرمانده حزب اسلامی، توسط این حزب ترور شده است.
بر بنیاد گزارش‌ها، مولوی نذرالله، به اتهام شرکت در راهپیمایی‌های دادخواهانه در برابر یک فرمانده محلی در تخار ترور شده است این فرمانده محلی بشیر قانت نام دارد. مولوی نذرالله از علمای معروف تخار، ساعت ۸ شب پس از ادای نماز خفتن در روستای زرگرانِ ولسوالی چاه‌آب، در حالی که به سوی خانه‌اش می‌رفت، به قتل رسید.
افضل شامل، عضو مجلس سنا به رسانه‌ها گفته است که این رویداد پس از آن رخ داد که مولوی نذرالله در یک راهپیمایی دادخواهانه در برابر بشیر قانت، یک فرمانده مسلح غیرمسوولِ وابسته به حزب اسلامی شرکت کرده بود.
آقای شامل می‌گوید، حسین جندی، از افراد وفادار به بشیر قانت، فرمانده مسلح غیرمسوول وابسته به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار سه روز پیش در حضور باشنده‌گان محل به مولوی نذرالله هشدار داده بود که او را به خاطر «مانور علیه آنان و شرکت در راهپیمایی» می‌کشند.
به گفتۀ باشنده‌گان ولسوالی چاه‌آب، مولوی نذرالله در سخنرانی روز گذشته‌اش(چهارشنبه)، جهاد در برابر بشیر قانت و افراد مسلح غیرمسوول او را ضروری خوانده بود.
خلیل اسیر، سخنگوی فرماندهی پولیس تخار تأیید می‌کند که مولوی نذرالله رهبری معترضان روز چهارشنبه شنبه در ولسوالی چاه‌آب را به دوش داشت. ده‌ها تن از باشنده‌گان ولسوالی چاه‌آب تخار به جاده‌هایِ این ولسوالی آمدند و علیه بشیر قانت شعار سر دادند.
خواستیم دیدگاه بشیر قانت را نیز در مورد ترور مولوی نذرالله و ادعاهای افضل شامل داشته باشیم؛ اما با تماس‌های پی‌هم موفق نشدیم.
اما در آخرین مورد، سخنگوی والی تخار در شمال افغانستان تایید کرده است که افراد مسلح یکی از فرماندهان وابسته به حزب اسلامی حکمتیار با حمله به مسجدی، دست‌کم ۳ نمازگزار را کشته و ۱۱ نفر را زخمی کرده‌اند. سخنگوی حزب اسلامی گفته که مسئولیت ‘مسائل شخصی’ این فرمانده بر عهده حزب نیست.
بر بنیاد گزارش بی بی سی، سنت‌الله تیمور، سخنوی ولایت تخار گفت نمازگزاران روز جمعه (۲۰ اسد/مرداد) در مسجد مرکز ولسوالی (شهرستان) “چاه آب” در حال ادای نماز جمعه بودند که افراد وابسته بشیر قانت با کلاشنیکف و آر‌پی‌جی به سوی مسجد شلیک کردند.
آقای تیمور افزود که هدف افراد مسلح وابسته به فرمانده بشیر قانت این بوده که مردم به امامت مولوی محفوظ اکبری در این مسجد نماز نخوانند، چرا که این مولوی گاه گاهی از این فرمانده انتقاد می‌کرده است.
mandegar-3مولوی اکبری به بی‌بی‌سی گفت که هدف افراد مسلح خود او بوده و دو روز پیش آقای قانت تهدید کرده بود که دیگر در این مسجد امامت نکند.
آقای اکبری افزود که او این موضوع را با مسئولان محلی در میان گذاشت و امروز زمانی که ۱۵ نفر از افراد فرمانده بشیر قانت به مسجد حمله کردند، فرمانده پلیس، مدیر اداره امنیت و ۳۰ نفر از ماموران امنیتی در آن جا حضور داشتند.
این روحانی محلی همچنین گفت وقتی که افراد مسلح بشیر قانت مسجد را به گلوله کلاشنیکف و آرپی‌جی بستند، مسئولان و ماموران امنیتی از محل فرار کردند.
واکنش حزب اسلامی
حامد عزیزی، سخنگوی حزب اسلامی حکمتیار، در صحبتی با بی‌بی‌سی تایید کرد که بشیر قانت “از فرماندهان پرنفوذ” این حزب در تخار است.
او افزود که اگر گروه‌های دیگر “سعی در بدنام کردم” آقای قانت داشته باشند، حزب اسلامی “از او قویا حمایت می‌کند”، اما مسائل شخصی این فرمانده خود را بر عهده نمی‌گیرد.
آقای عزیزی گفت که در این مورد مشخص، که روز جمعه در مسجد چاه آب اتفاق افتاده، اگرچه خبرهایی شنیده، اما در حال حاضر نمی‌تواند اظهار نظر کند.
‘نیروهای حزب اسلامی تاهنوز خلع سلاح نشده’
سخنگوی والی تخار می‌گوید که مهار نیرو تحت فرمان این فرمانده حزب اسلامی، که چند ماه پیش به روند صلح پیوسته و هنوز خلع سلاح نشده، از توان حکومت محلی تخار بیرون است.
به گفته او، پیش از این هم افراد وابسته به بشیر قانت در چند مورد درگیری و رویدادهای امنیتی دخیل بوده‌اند که در نتیجه آن “ده‌ها” نفر کشته شده‌اند.
آقای تیمور افزود که در مورد هیئتی از جانب ریاست جمهوری به تخار آمد و از فرمانده قانت تعهد گرفت که دیگر امنیت منطقه را مختل نکند، اما با قوع رویداد روز جمعه دیده می‌شود که او به تعهد خود پابند نیست.
خطر نفرات مسلح حکمتیار
اما برخی از کارشناسان در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار گفته اند که اگر جلو نفرات مسلح حکمتیار گرفته نشود، ممکن است فاجعه‌های و حشتناک دیگری هم در این کشور رخ بدهد. این منتقدان انتقاد می‌کنند که حکومت وحدت ملی، تا بحال از فرمانده بشیر قانت حمایت کرده و در چندین مورد قتل و کشتاری که او سامان داده است، هیچ بازخواستی از او صورت نگرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.