هشدار یک مقام امریکایی: اگر با فساد مبارزه نشود کمک‌هـا قطع می‌شـود

- ۱۴ دلو ۱۳۹۱

امریکا می‌گوید که اگر کمک‌های مالی ما به پروژه‌هایی‌که در نظر گرفته شده، به مصرف نرسد و مقام‌ها در حکومت افغانستان هم نتوانند جلو فساد را بگیرند، ایالات متحدۀ امریکا آمادۀ قطع کمک‌های توسعه‌‍یی خود به افغانستان است.
الکس‌تیر آمر امور افغانستان و پاکستان در ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا به نشریۀ ترست‌لا (Trustlaw ) چاپ انگلستان گفته است، رهبران افغان در معامله به چالش‌های انکشافی باید کاملاً متعهد باشند، نه بخاطر اینکه ما می‌گوییم جلو فساد را بگیرید، یا ما می‌گوییم از این منابع در راه درست استفاده شود، بلکه به خاطر آن که آنها نیز باور دارند که این راه و طریقه موفقیت است.
الکس تیر که با یک گروپی از تحلیلگران در مرکز امریکن پراگرس راجع به انتقال اقتصادی بعد از ۲۰۱۴ میلادی صحبت می‌کرد گفت: در عین زمان، ایالات متحده امریکا راجع به توقعات خود هم باید روشن باشد. به این معنی که اگر مقام‌های افغان به درستی اجراآت نکنند و یا به وعده‌های شان در مورد جلوگیری از فساد اقدام به عمل نیاورند، ایالات متحده امریکا هم کمک‌های خود را کم یا قطع خواهد کرد.
به نوشته نشریه، افغانستان در سال مالی ۲۰۱۲ میلادی، ۱٫۸ ملیارد دالر از اداره انکشاف بین‌المللی امریکا یا (USAID ) به دست آورده است. این رقم تقریباً نصفی از تمام کمک‌های خارجی است که برای امور بازسازی  افغانستان داده شده است.
کمک‍‌های بازسازی و امور بشری ایالات متحده امریکا برای افغانستان نسبت به هر کشور منفرد دیگر در جهان بیشتر بوده، به شمول دریافت کننده‌گان پلان مارشال بعد از جنگ جهانی دوم.
هر چند از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف، برخی موفقیت‌ها در سکتور صحت عامه و معارف به دست آمده است، اما فساد و رشوه‌ستانی هنوز به طور معمول ادامه دارد. چنانچه یک مفتش سابق امریکایی گفته است، ۱۵ فیصد کمک‌های انکشافی به علت فساد در افغانستان ضایع شده و از بین رفته است.
یک مثال تکان دهنده آن سرقت ۹۳۵ ملیون دالر در کابل بانک است.
کلارک لوخارت آمر اجراییوی موسسه ( State Effectiveness ) یا موثریت دولتی و سابق مشاور دفتر ملل متحد در کابل می‌گوید: او در انتقال اقتصادی افغانستان چالش‌هایی را پیش‌بینی می‌نماید.
او می‌گوید: «پول و کمک‌ها به حیث یک پاداش دیده می‌شود و زمانی‌که شما تلاش می‌کنید این پاداش را سرقت کنید و از بین ببرید، این واقعاً بسیار بسیار سخت و دشوار است.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.