در همایش یادبود از سالروز شهادت شهید صلح مطرح شد: حکومت فعلی انحصارگرا، متمرکز و عامل بحران است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 25 میزان 1396 - ۲۴ میزان ۱۳۹۶

از ششمین سالروز شهادت شهید صلح، پروفیسور برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهور پیشین و از رهبران جهاد و مقاومت مردم افغانستان دیروز در ولایت بدخشان یادبود شد.
در همایشی که به همین مناسبت برگزار گردیده بود، در آن، شمار زیادی از فرماندهان پیشینِ جهادی، مسوولان حکومتی، اعضای پارلمان و هزاران تن از شهروندان اشتراک کرده بودند.
سخنرانانِ این همایش حکومت وحدت ملی را انحصارگرا و متمرکز خواندند و هم‌چنان خواهان اصلاحات بنیادین در کمیسیون مستقل انتخابات شدند.
صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه و فرزند ارشد استاد ربانی در این همایش هدف هراس‌افگنان را تخریب کاری و آنان را «دشمن دین، مردم و افغانستان» خواند. آقای ربانی گفت: «چنگ در بدخشان یک پروژه است و هیچ نسبت عقیدتی میان باشنده‌گان بدخشان و صاحبان این پروزۀ خانمان سوز وجود ندارد».
آقای ربانی خطاب به باشنده‌گان بدخشان گفت که رهبران گروه‌های تروریستی فقط از شما به عنوان «چوب سوخت» به خاطر «هدف‌های شوم‌شان» استفاده می‌کنند.
وزیر خارجه در مورد انتخابات آیندۀ پارلمانی و ریاست‌جمهوری گفت که هنوز پرسش‌هایی در مورد نوعیت نظام انتخاباتی بی‌پاسخ باقی مانده است. او گفت: «بودجۀ کمیسیون‌های مستقل انتخاباتی‌، حوزه‌های انتخاباتی mandegar-3و ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در هالۀ ابهام قرار دارد و این بیان‌گر آن است که مسوولان انتخاباتی نمی‌توانند انتخابات را در زمان معین‌اش برگزار کند».
به گفتۀ رهبر جمعیت اسلامی افغانستان، هرقدری که برگزاری انتخابات به تعویق بیافتد، مردم‌سالاری در افغانستان صدمه می‌بیند. آقای ربانی برگزاری انتخابات شفاف را «برگشتاندن اعتماد از دست رفتۀ مردم به حکومت، خواند» و گفت که حزب جمعیت اسلامی «منسجم‌تر و گسترده‌تر» از پیش در انتخابات پیشرو اشتراک خواهد کرد.
او هم‌چنان اظهار داشت که اگر کسانی فکر می‌کند تصمیم‌گیری در مورد تشخیص نوع نظام به دست آنان است، اشتباه کرده اند.
آقای صلاح‌الدین بیان داشت: «مردم نه‌تنها در بدخشان به مشکلات مواجه اند بلکه در ولایات دیگری با مشکلات زیاد دست وپنجه نرم می‌کنند و دولت باید برنامه‌های روی دست بگیرد برای رشد، توسعه، اقتصاد و رفاه مردم در سطح کشور و برای مردم حق داده شود تا برای تصمیم آینده‌شان درست انتخاب و برای اصلاح نظام مطابق قانون دنبال کنند».
او با اشاره به این‌که اگر به اصلاحات بنیادی در حکومت برنامه‌یی روی دست گرفته نشود، کشور در حالت بحرانی قرار خواهد گرفت، تأکید کرد: برگزار نشدن انتخابات پارلمانی در وقت و زمان معین آن، نشان دهندۀ ناتوانی حکومت‌داران بوده است.
هم‌زمان بااین، بسم‌الله محمدی، یکی از فرماندهان جهاد و مقاومت و وزیر پیشین دفاع ملی در این همایش از شهید ربانی به عنوان دانشمندِ دعوت‌گر یاد کرد و گفت که پروفیسور ربانی تمام زنده‌گی‌اش را در راه خدا و خدمت به مسلمانان وقف کرد، تا جایی که خونش در راهِ صلح و آرامش مسلمان ریخت.
آقای محمدی با اشاره به این‌که استاد ربانی تأثیرگذارترین شخصت در طول پنجاه سال تاریخ افغانستان بود و هر زاویۀ شخیت او ابعاد گوناگون و عبرت‌برانگیزی دارد، افزود: «یکی از ویژه‌گی‌های استاد ربانی این بود که هیچ‌گاهی تصمیم‌های سیاسی و بزرگِ کشوری را به تنهایی و بدون مشورت با بزرگان و نخبه‌گانِ سیاسی سایر جریان‌های و اقوام کشور نمی‌گرفت».
وزیر پیشین دفاع ملی در قسمتی از سخنانش حکومت وحدت ملی را انحصاری خوانده و بیان داشت که حکومت فعلی در نتیجۀ یک تفاهم و توافق به وجود آمده، اما مواد و مفادِ اصلی این تفاهم‌نامه تاکنون از سوی سران این حکومت عملی نشده اند.
بسم‌الله محمدی اظهار داشت که بر بنیاد این تفاهم‌نامه، باید لویه جرگه قانون اساسی برگزار و در آن، نوع نظام باید تغییر می‌کرد. او گفت که حکومت وحدت ملی انحصارگرا و متمرکز و عامل بحران در کشور است و در این حکومت، هر روز فاصله بین مردم و حکومت بیشتر می‌شود.
وزیر دفاع پیش به کمیسیون انتخابات اشاره کرد و گفت که این کمیسیون انتخابات سال ۱۳۹۳ را مهندسی کردند و حال نیز دارند انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آینده را مهندسی کنند.
او خواهان برگزاری انتخاباتِ به موقع شد و بیان داشت که هر کسی که قومی را بر قوم دیگر ترجیح می‌دهد و یا منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهد، خاین ملی است.
به گفتۀ آقای محمدی: گروه طالبان و القاعده همان گروه‌هایی هستند که سال‌های پیش مجاهدان در برابر آنان جنگیدند و از شرارتِ و خطر آنان به جهانیان هُشدار دادند، اما در آن‌زمان از سوی جامعۀ جهانی جدی گرفته نشد و امروز هم مردم افغانستان از این ناحیه قربانی می‌دهیم.
آقای محمدی به این باور است که اختیار طالبان به دست خودشان نیست و سازمان استخبارات پاکستان به آنان دستور می‌دهد. او پیشنهاد می‌کند که حکومت باید با این گروه بجنگد و جز این، چاره‌یی ندارد.
سخنرانان دیگر این همایش ضمن بیان کارنامه و ویژه‌گی‌های شخصیتی شهید ربانی، پیرامون وضعیت جاری سیاسی و اجتماعی افغانستان صحبت کردند.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌گردد که در یک سالِ اخیر، حزب جمعیت اسلامی افغانستان از منتقدان حکومت به شمار می‌رود و مسألۀ تغییر نظام بر اساس توافق‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی، یکی از خواسته‌های این حزب است. این حزب هم‌چنان از کارکرد حکومت نیز انتقاد کرده و سران حکومت را به کم کاری و بی‌توجهی به تعهدات شان متهم کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.