دیدگاه فرماندهان امریکایی از جنگ افغانستان در سال ۲۰۱۲: طالبان شکست خورده‌اند

- ۲۵ قوس ۱۳۹۱

فرماندهان امریکایی در خصوص مبارزات نظامی در جریان سال ۲۰۱۲ در افغانستان، ارزیابی‌ها مثبت و خوشبینانه ارایه می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این ارزیابی‌ها می‌تواند باعث آزادی عمل باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا به منظور دستور دور جدیدی از خروج سربازان از افغانستان در تابستان آینده شود.
این در حالی است که اوباما با تقاضاهای مطرح شده از سوی دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری خواهان برای پایان دادن به جنگ افغانستان با سرعت بیشتری روبروست و ارتش امریکا چندان تمایلی به خروج خیلی سریع از افغانستان ندارد.
وزیر دفاع امریکا درخصوص سرعت مشخص خروج سربازان از افغانستان برای سال ۲۰۱۳ دستوری ارایه نکرده است اما در جریان سفر اخیر پانه‌تا به افغانستان، فرماندهان امریکایی عنوان داشتند که امور بهتر از آن چیزی که عموما توسط مردم گمان برده شده، به پیش می‌رود.
جنرال رابرت آبرامز، یکی از فرماندهان امریکایی به عنوان مثال به پیشرفت حیرت‌انگیز در منطقۀ ژیری در ولایت قندهار که زمانی طالبان در آن نفوذ داشت، اشاره کرد.
وی گفت: نیروهای افغان اکنون بر این منطقه تسلط دارند.
آبرامز، فرمانده ارشد ایتلاف نظامی در جنوب افغانستان است.
آبرامز گفت که پیش بینی حضور کمتری از نیروهای ایتلاف را تا تابستان آینده می‌کند اما پیش بینی و یا توصیه خاصی در خصوص چگونگی کاهش سربازان امریکایی ارایه نداد.
وی گفت که نیروهای افغان به حدی عملکردشان خوب بوده که باید بتوانند در سال ۲۰۱۳ با نیروی رزمی کمتری از سوی ایتلاف نظامی موضع خود را حفظ کنند.
انتظار نمی‌رود که تصمیمی درخصوص خروج سربازان امریکایی در سال ۲۰۱۳ تا پس از دیدار حامد کرزی، رییس‌جمهور افغانستان با باراک اوباما در واشنگتن در اوایل ماه جنوری آینده اعلام شود.
فرماندهان امریکایی طالبان را فرسوده و در حال شکست توصیف کردند هر چند که آن را کاملا شکست خورده ندانستند.
جنرال لری نیکولسن، معاون رییس ستاد عملیات‌های ایتلاف بین‌المللی افغانستان گفت که طالبان تمایل داشتند در سال ۲۰۱۲ رشته‌یی از ترورهای سطح بالا را انجام داده و مواضعی را که در سال ۲۰۱۱ از دست دادند دوباره به دست آورند.
به گفته نیکولسن طالبان در انجام هر یک از این ماموریت‌ها شکست خورده‌اند.
وی همچنین گفت که اکنون در ولایت هلمند به عنوان مقر سابق نیروهای طالبان تفنگداران دریایی امریکا به سبب آنکه کار کمی برای انجام دادن دارند از بابت بی‌حوصلگی اظهار شکایت می‌کنند.
وی خواهان کاهش بیشتر سربازان امریکایی در سال ۲۰۱۳ نشد اما تایید کرد که اگر هلمند الگویی برای افغانستان باشد می‌تواند نشان دهد نیروهای ایتلاف بدون قربانی کردن امنیت و دادن امیدهای جدید به طالبان قادر به کنار رفتن و واگذاری نقش رهبری به نیروهای افغان هستند.
کریستوفر بویل، رییس ستاد عملیات‌های متعلق به حوزه رابرت آبرامز گفت: طالبان اکنون با مشکلات مالی و دیگر مشکلات روبرو استند.
وی خاطرنشان ساخت: ما هر چه بیشتر شاهد در هم شکستگی حلقه‌های رهبری طالبان هستیم و گروه‌ها با یکدیگر برای به دست آوردن منابع و مواضع با یکدیگر می‌جنگند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.