«خلبان‌های امریکایی آمادۀ سرکوب طالبان می‌شوند»

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 5 سنبله 1396 - ۰۴ سنبله ۱۳۹۶

خبرگزاری رویترز، نگاشته که خلبان‌های نظامی‌ امریکا در افغانستان برای افزایش حملات و سرکوب مخالفان مسلح آماده‌گی بیشتر می‌گیرند.
رویترز از قول دانیل لینزی، خلبان طیاره جنگی اف ۱۶ امریکایی، در بگرام که به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است، می‌نویسد که جنگ در برابر طالبان mandegar-3نسبت به داعش، پرچالش‌تر است، زیرا طالبان با مردم مناطق و محل‌های مخفی شدن در افغانستان، آشنایی بیشتر دارند.
به نوشته خبرگزاری رویترز، در قرارگاه نظامی بگرام، خلبان‌های نظامی امریکا، خود را برای یک جنگ در برابر طالبان آماده می‌سازند که شاید در سه سال گذشته به این پیمانۀ جدی نبوده‌است.
خبرگزاری اضافه کرده که قوت‌های هوایی امریکا، در افغانستان از آغاز سال‌جاری میلادی تا حال ۲۲۴۴ حملۀ هوایی را انجام داده‌اند، در حالی که در تمام سال گذشته این تعداد به ۱۰۷۴ حمله می‌رسد. این رقم دو‌برابر افزایش حملات هوایی امریکا را پس از به‌قدرت رسیدن رییس جمهور ترامپ نشان می‌دهد.
به نوشتۀ این خبرگزاری، قوت‌های ناتو به‌رهبری امریکا، در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، عملیات محاربه‌یی خود را در افغانستان پایان داند و روی مبارزه در برابر گروه موسوم به داعش و مشوره‌دهی به نظامیان افغانستان تمرکز کردند.
رویترز افزوده که یک تعداد تحلیلگران به این باور‌اند که برای گسترش عملیات هوایی در افغانستان، نظامیان امریکایی به مشاوران، با تجربه و ماهر در امور تخنیکی و وسایل بیشتر نیاز خواهند داشت.
کاپیتان ویلیم سالیون، سخنگوی قوت‌های امریکایی در کابل به خبرگزاری رویترز گفته است که درحال حاضر، نظامیان امریکایی صرف در سه مورد می‌توانند حملات هوایی را انجام دهند. این نظامیان برای دفاع از خود، عملیات خاص بر ضد گروه‌های مشخص تروریستی و برای پیشرفت استراتژیک نظامیان افغانستان اجازه حمله هوایی دارند.
سخنگوی قوت‌های امریکایی، در کابل واضح نساخته است که این محدودیت‌ها بر عملیات هوایی نظامیان امریکا در افغانستان چه‌وقت رفع خواهد‌شد.
این در حالی است که رییس جهمور ترامپ پس از اعلام استراتژی جدید برای افغانستان و جنوب آسیا، گفته که برای نظامیان امریکایی در افغانستان، صلاحیت‌های بیشتر در بخش مبارزه با تروریسم می‌دهد. در این استراتژی روی مبارزۀ جدی در برابر گروه‌های تروریستی در افغانستان تأکید شده است.
در همین حال، پس از اعلام راهبرد تازۀ واشنگتن در مورد افغانستان، برخی مقام‌های امریکایی از حضور بیش از ۵۰ سال این کشور در افغانستان خبر داده و هشدار می‌دهند که افغانستان به میدان رقابت‌ امریکا و کشورهای منطقه از جمله روسیه و چین مبدل خواهد شد.
ویلکرسن، رییس دفتر، کالین پاول، وزیرخارجۀ پیشین امریکا، در جایی دیگری گفته که به دلیل موقعیت ژیوپلیتیک افغانستان، ممکن است ایالات متحدۀ امریکا، بیش از ۵۰ سال دیگر در این کشور باقی بماند.
به گفتۀ او، افغانستان تنها کشوری است که واشنگتن می‌تواند، اقدامات ویژۀ را در برابر کشورهای روسیه و چین روی دست بگیرد.
رییس دفتر وزیر خارجه پیشین امریکا، تأکید کرده است که واشنگتن می‌تواند با استفاده از قدرت نظامی خود در افغانستان، هرگونه اقدامات چین، از جمله بازسازی جاده ابریشم را، تحت مراقبت داشته باشد.
ویلکرسن افزوده است که یک بازی جدید میان کشورهای روسیه، چین و چند کشور دیگرآغاز شده و این کشورها تلاش دارند تا بر آسیایی مرکزی دست‌رسی داشته باشند.
این درحالی است که ریس جمهور امریکا هفته گذشته با اعلام استراتژی جدید واشنگتن در مورد افغانستان گفته بود که این استراتژی بستگی به زمان ندارد بلکه بر اساس شرایط موجود تنظیم شده است.
هرچند این راهبرد استقبال گرم رهبران حکومت وحدت ملی را در پی داشت، اما آگاهان سیاسی می‌گویند که استراتژی تازۀ امریکا باعث شدت جنگ در کشور می‌گردد.
پس از شانزده سال حضور نظامی ناتو به رهبری امریکا در افغانستان، این کشور، بیش از ۷۰۰ ملیارد دالر در افغانستان هزینۀ بازی و جنگ کرده است. در حالی ۲۰۰۰تن نظامیانش کشته و بیش از ۲۰۰۰۰ تن دیگر مجروح شده‌اند. اما در حال حاضر، طالبان بر ۶۰ درصد خاک افغانستان خضور دارند و برخی از ولسوالی‌ها همه‌روزه میان طالبان و نظامیان افغانستان دست به دست می‌شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.