گفت‌وگوهای چهارجانبۀ صلح از سر گرفته می‌شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 14 سنبله 1396 - ۱۳ سنبله ۱۳۹۶

حکومت پاکستان اعلام کرده است که این کشور در گفت‌وگوهای چندجانبۀ صلح با طالبان همکاری می‌کند.
وزارت امور خارجۀ پاکستان با نشر بیانیه‌یی به نقل از خواجه محمد آصف، وزیر خارجۀ این کشور نگاشته است که کشورش می‎خواهد شاهد برقراری صلح mandegar-3و ثبات در افغانستان باشد.
در بیانیۀ وزارت خارجۀ پاکستان آمده است: “پاکستان به ایفای نقش خود در جهت صلح افغانستان ادامه خواهد داد. پاکستان بخشی از راهکارهای مختلف دوجانبه، سه‌جانبه، چهارجانبه و چندجانبۀ صلح افغانستان است و معتقد است که این راهکارها باید با حداکثر ظرفیت خود برای صلح افغانستان به پیش برود”.
این بیانیه‌ درحالی منتشر می‌شود که یک روز پیش محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در سخنرانیِ بعد از نماز عید قربان در کابل پاکستان را مخاطب قرار داده گفت: “ما آماده‎گی مذاکرات همه‌جانبۀ سیاسی را داریم. صلح با پاکستان در اجندای ملی ما است، باید به همه ثابت شده باشد که کسی این کشور را به زور مجبور ساخته نمی‌تواند، اما ما در چوکات منطق و استدلال برای تأمین امنیت منطقه هر اقدامی کرده می‌توانیم”.
همزمان با این، ارگ در واکنش به بیانیۀ وزارت خارچۀ پاکستان گفته است، اگر پاکستان به حمایتش از گروه‌های تروریستی ادامه دهد و با افغانستان صلح نکند، در کنار این‌که روابط دو کشور بیشتر از پیش خراب خواهد شد، فشار‌های جهانی نیز بر اسلام‌آباد افزایش خواهد یافت.
نجیب آزاد، معاون سخنگوی ارگ به رسانه‌ها گفته است: اگر پاکستان با دولت افغانستان صلح نکند و اگر پاکستان به حمایت گروه‌های تروریستی ادامه دهد، نه‌تنها که روابط‌‌اش با افغانستان خراب خواهد شد، بلکه با فشار‌های بیشتر جهانی نیز روبه‌رو خواهد گردید که در استراتژی جدید امریکا پیش‌بینی شده است.
هم‌چنان، اسماعیل قاسم‌یار، مشاور روابط بین‌الملل در شورای عالی صلح گفته است، اگر پاکستان به مذاکرات سیاسی آماده شود، این مذاکرات میان دولت‌ها صورت خواهد گرفت.
آقای قاسم‌یار افزوده است: “یعنی این مذاکرات صلح بین دو حکومت خواهد بود که تنها حکومت افغانستان مذاکره را پیش می‌برند، اما اگر گروه‌های مخالف مسلح دولت یا طالبان و یا گروه‌های که با ما در حال جنگ است، حاضر به مذاکره با ما می‌شوند، آن وقت رهبری این پروسه را شورای عالی صلح به عهده خواهد داشت”.
مشاور شورای عالی صلح تأکید دارد که پاکستان اثرگذاری و نظارت دقیق بالای گروه‌های تروریستی دارد و از این جهت، می‌تواند نقش مؤثری در گفت‌وگو‌های صلح افغانستان با طالبان بازی کند.
پرسش اساسیِ که همواره از سوی آکاهان سیاسی مطرح شده، این است که آیا اظهارات تازۀ حکومت پاکستان تکرار وعده‎های گذشته است یا این‌که اسلام‌آباد واقعاً در پی اعلام استراتژی جدید ایالات متحده موقفش را در قبال جنگ و صلح افغانستان تغییر داده است؟
افغانستان بارها پاکستان را به دادن پناهگاهِ امن به شورشیان و حمایت از آنان متهم کرده است، اما اسلام‌آباد همواره با رد این اتهامات گفته است که خودش قربانی مبارزه با تروریسم بوده و ادعا کرده که دشمنانش در خاک افغانستان پناه گزیده اند.
از سویی هم، اخیراً دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا با انتقاد از بازی دوگانه پاکستان در امر مبارزه با تروریسم اعلام کرد که واشنگتن دیگر تحمل پناهگاه امن هراس‌افگنان در خاک اسلام‌آباد را ندارد.
هم‌چنان، وزارت خارجۀ امریکا از تعلیق کمک مالی ۲۵۵ میلیون دالری این کشور به پاکستان خبر داده است. وزارت خارجۀ امریکا اعلام کرده است: “واشنگتن پرداخت ۲۵۵ میلیون دالر کمک‌ مالی نظامی به اسلام‌آباد را تا زمانی تعلیق خواهد کرد که پاکستان برضد گروه‌های هراس‌افگن درخاک‌اش اقدام لازم را انجام دهد و واشنگتن شاهد رسیده‌گی دولت این کشور به نگرانی‌های امریکا باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.