وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی: هیچ میکانیزمی برای جلوگیری از تبلیغات مخالفان مسلح از طریق رسانه‌های اجتماعی وجود ندارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 29 سنبله 1396 - ۲۸ سنبله ۱۳۹۶

مسوولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گویند که هیچ میکانیزمی برای کنترول رسانه‌های اجتماعی و ایجاد دیوارهای امنیتی از حملات سایبری وجود ندارد.
نجیب ننگیال، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار، می‌گوید: دولت افغانستان تا هنوز میکانیزمی برای کنترول رسانه‌های اجتماعی ندارد، اما یک کمیسیون متشکل از نهادهای امنیتی و وزارت مخابرات برای بررسی‌ کاربرانی که به‌ ضد منافع ملی کار می‌‌کنند، ایجاد شده است.
اما، نهادهای حمایت از رسانه‌های‌ آزاد، می‌گویند که فلسفۀ وجودی این کمیسون‌ها در خلای قانونی قرار دارد و اعضای این کمیسیون‌ها می‌توانند ابزار دست برخی افراد قرار شوند تا فعالیت مخالفان سیاسی‌شان را از طریق آنان محدود کنند.
هم‌چنان‌، مسوولان این نهادها تأکید می‌کنند که گروه‌های تروریستی به‌ویژه طالبان از از رسانه‌های اجتماعی استفادۀ بهینه‌ کرده‌اند و از طریق این رسانه‌ها جایگاه‌ خود را تثبیت نموده‌اند.
آنان می‌گویند که در کشورهای بیرونی برای مصونیت کاربران رسانه‌های اجتماعی، آگاهی کاربران بلند برده می‌شود و دیوارهای ایمنی Security wall)) با مقاومت ساحته می‌شود تا از حملات سایبری جلوگیری شود.mandegar-3
این نهادها خاطرنشان می‌کنند که آن کشورهای برای کنترول رسانه‌های اجتماعی قانون وضع کرده‌اند.
اما، نجیب ننگیال، می‌گوید که بیش از ۸۰ درصد افغانستان تحت پوشش شبکه‌های مخابراتی قرار دارد و ایجاد کاربر در رسانه‌های اجتماعی برای هر فرد میسر است.
به گفتۀ او، بیش از ۲۰ میلیون سیمکارت برای مردم توسط شرکت‌های مخابراتی خصوصی و دولتی توزیع شده است که هشت میلیون آن راجستر نیست.
سخنگوی وزارت مخابرات، می‌گوید که گروه‌های دهشت افگن از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغات و پخش افکار استفاده می‌کنند که برای حکومت و مردم نگران کننده است.
او گفت که وزارت مخابرات برای جلوگیری از حملات سایبری و ایجاد امنیت سایبری در تلاش امضای قرارداد با مسوولان کمپنی فیسبوک است تا از این طریق بتواند رسانه‌های اجتماعی را در افغانستان کنترول کند.
آقای ننگیال تأکید کرد که در حال حاضر، یک کمیسیون برای بررسی‌ کاربران رسانه‌های اجتماعی ایجاد شده، این کمیسیون که متشکل از مسوولان نهادهای امنیتی، شورای امنیت و وزارت مخابرات است، پس از بررسی، ‌کاربرانی که فعالیت‌های‌شان در مخالفت با منافع ملی باشد را مسدود می‌کند.
این در حالی است که به اساس آمارهای وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، بیش از چهار میلیون تن در افغانستان از خدمات انترنتی استفاده می‌کنند.
با این حال، برخی از نهادهای حمایت از رسانه‌های آزاد، می‌گویند که افغانستان برای کنترول رسانه‌های اجتماعی قانون ندارد و هر کمیسیونی که برای کنترول رسانه‌های اجتماعی ایجاد شود، در خلای قانونی قرار دارد.
عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نهاد نی حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد در افغانستان می‌گوید که برای جلوگیری از حملات سایبری و پخش و نشر موضوعات به‌ضد منافع ملی نیاز به ایجاد امنیت سایبری (digital security ) است که دولت افغانستان فاقد چنین یک میکانیزم است.
آقای خلوتگر افزود که کشورهای بیرونی و حد اقل آسیایی، برای مصونیت کاربران رسانه‌های اجتماعی و نهادهای امنیتی دیوار‌های ایمنی با کیفیت بالا را ایجاد می‌کنند. هر قدر دیوارهای امنیتی کاربران نهادهای مهم و سایر کاربران مستحکم باشد، حملات سایبری کاهش می‌یابد.
به گفتۀ او، کاربران وقتی مورد حملات سایبری قرار می‌گیرند که دیوار ایمنی(security wall ) ندارند یا وارد گزینه‌های اشتباهی می‌شوند. به‌خاطر جلوگیری از چنین حملات و به‌خاطر مصونیت کاربران، در کشورهای بیرونی دیوارهای ایمنی قوی ایجاد می‌کنند و یا هم آگاهی کاربران را بالا می‌برند.
رییس اجرایی نهاد نی‌ بابیان این‌که قانونی در مورد بسته کردن و کنترول کردن رسانه‌‌های اجتماعی به‌ویژه فیسبوک در افغنستان وجود ندارد، تصریح کرد که پس از سال ۲۰۱۴ برخی از نهادهای داخلی و بین‌المللی به‌صورت «جسته وگریخته» در این مورد کار کردند؛ اما حکومت در ابتدا اهمیت این موضوع را درک نکرده بود و نمی‌دانست، این مسأله را جدی نگرفت. این کار سبب شد تا شماری از کاربران مورد حملات سایبری قرار گیرند و برخی‌ها ترور شخصیت‌ شوند.
او گفت: فعالیت گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی، از چند سال به این‌طرف از طریق‌ رسانه‌های اجتماعی جریان دارد، این کار برای تبلیغات گروه‌های تروریستی طالبان و سایر گروه‌ها موثر تمام شده است.
او گفت: استفاده از رسانه‌های اجتماعی حضور گروه طالبان را در اذهان عامه حک کرده است و آنچه‌که می‌خواستند در میان مردم جایگاه‌شان را تثبیت کرد.
به باور آقای خلوتگر، گروه طالبان تارنماها و صحفه‌های اجتماعی را ایجاد کردند، اخبار مرتبط به فعالیت‌‌شان از این تارنماها انتشار می‌یافت که رسانه‌های جمعی از آن به عنوان منبع استفاده می‌کردند. این کار سبب نشر مطالب به نفع گروه‌ طالبان شد.
آقای خلوتگر، تأکید کرد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط گروه‌های هراس‌افگن صدمۀ بزرگ به افغانستان وارد کرده است. کاربران گروه‌های مخالف دولت از این طریق در میان مردم وحشت را ایجاد کرده و سربازگیری می‌کنند.
رییس اجرایی نهاد نی‌ هم‌چنان ادامه داد که نبود قانون و دیوار امنیتی دست کاربران دولتی به‌ویژه نهادهای امنیتی را نیز باز نگهداشته است، افراد این نهادها با استفاده از فرصت به‌نام مستعار حساب ایجاد می‌کنند و کاربران مخالف سیاسی و افرادی که مطابق میل‌شان نیست را حک می‌کنند.
او گفت که بانوانی که برای جلوگیری از افشای هویت‌شان از کاربران به‌نام‌های مستعار استفاده می‌کنند. این کار زمینه‌ را برای برخی مردها نیز فراهم کرده که از کاربرانی به‌نام بانوان استفاده کنند که سبب افزایش بحران بی‌اعتمادی در میان سایر کاربران فیسبوک شده است.
آقای خلوتگر با اشاره به کمیسیون تشکیل شده از طرف نهادهای امنیتی که وزارت مخابرات نیز عضو آن است، می‌گوید که هر کمیسیونی که ایجاد می‌شود باید جایگاه قانونی آن تعریف شود و نماینده‌های نهادهای حمایت از رسانه‌ها و نهادهای مدنی در آن عضویت داشته باشند.
آقای خلوتگر با بیان ‌این‌که ایجاد چنین کمیسیون اگر از یک طرف برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی که مخالف منافع ملی هستند را بسته‌کند، از طرف هم دست خودشان باز می‌شود تا فعالیت مخالفان سیاسی خود را محدود کنند.
این در حالی است که چهار شرکت مخابراتی خصوصی و دو شرکت مخابراتی دولتی و چند شرکت خدمات انترنتی برای برای شهروندان عرضۀ خدمات می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.