از فشار امریکا تا فغان پاکستان

گزارشگر:شنبه 1 میزان 1396 - ۳۱ سنبله ۱۳۹۶

اخیراً پاکستان خط و نشان‌هایی را برای دولتِ افغانستان کشیده است. یکی از این خط و نشان‌ها این است که نباید هیچ نوع رابطۀ عمیـقی با هندوستان داشته باشد. دولت پاکستان به‌صراحت گفته است که کمک‌های نظامی و امنیتیِ هند برای افغانستان اصلاً قابل قبولِ پاکستان نیست و آن کشور نمی‌تواند بیشتر از این در برابر منافع پاکستان قرار گیرد.
این هشدارهای دولتِ پاکستان در حالی به عنوان امر به معروف برای دولت‌های هند و افغانستان که دوستانِ هم اند، صادر می‌شود که دونالد ترامپ به تازه‌گی استراتژی نظامی امنیتی‌اش در امور افغانستان را معطوف به هند ترتیب و اعلام کرده است. بر اساس راهبرد امریکایی‌ها در امور افغانستان و جنوب آسیا، هند نقش بارز و نزدیکی در تعاملاتِ نظامی امنیتی خواهد داشت و قرار است که به زودی این کشور مقداری جنگ‌افزار را نیز به دولت افغانستان کمک کند.
همچنان بر اساس راهبرد نظامی آقای ترامپ، کشور پاکستان می‌تواند زیر فشارهای بیشتری قرار بگیرد، به شکلی که یک اجماع بر سرِ آن نیز ایجاد شود. البته پاکستانی‌ها توان تغییر موضع‌گیری‌های امریکایی‌ها را در برابرِ خودشان دارند و ممکن است پاکستان هیچ‌گاه مورد قهر امریکا قرار نگیرد. اما آن‌چه اکنون هویداست، این است که لابی‌گری‌های کشور هند و نیز وضعیت امنیتی منطقه، نگاه امریکایی‌ها را در برابر پاکستان تا حدی تغییر داده و پاکستان از این وضع به‌شدت نگران شده است.
نشان دادن واکنشی به این شدت در برابر هندوستان و کمک‌های آن کشور برای افغانستان، در واقع یک رویاروییِ واضح در برابر راهبرد تازه اعلام‌شدۀ امریکایی‌هاست و مادامی که وضعیت به نفع پاکستان تغییر نکند، آن کشور به موضع‌گیری‌های مشابه‌اش ادامه خواهد داد.
شکی نیست که افغانستان سال‌هاست به میدان رقابتِ قدرت‌های جهـانی و منطقه‌یی تبدیل شده؛ اما رقابت پاکستان و هندوستان بیش از دیگران این کشور را به میدانِ فوتبال تبدیل کرده و ما به‌سانِ توپ در پیش پایِ این دو رقیب سرگردان شده‌ایم. اکنون مردم افغانستان درک کرده‌اند که بیشترین زیان‌ها را از جانب پاکستان می‌بینند و در همین ستون بارها نوشته شده است که پاکستان دارای یک راهبرد تغییرناپذیر و عمق استراتژیک در برابر افغانستان است که به این زودی‌ها هم تغییرپذیر نیست. مسلماً تا زمانی که این‌ کشور فشارهایی واقعیِ جهانی و منطقه‌یی را بر شانه‌هایِ خود احساس نکند، افغانستان همچنان قربانی منافعِ پاکستان خواهد بود.
مردم افغانستان از هند به عنوان یک دوستِ استراتژیک می‌خواهند که میدان را برای پاکستانی‌ها که عزم دارد این کشور را ببلعند، رها نسازد. پاکستان دشمنِ مشترکِ افغانستان و هندوستان است و هر دو کشور، دوستی و روابط مبتنی به خیر با یکدیگر دارند و نمی‌توانند زیر تأثیر هشدارهای پاکستان، به همکاری‌های رو به گسترش‌شان پایان دهند. حالا این دولت افغانستان است که باید هشدارهای اخیرِ پاکستان را به عنوان ارزشِ دوستیِ هند و افغانستان و نیز اهمیت راهبرد نظامی امریکا در این خصوص درک کند.
مردم افغانستان از امریکایی‌ها می‌خواهند که فشارهای لازم را بر دولت پاکستان اعمال کنند تا آن کشور در نهایت، در سیاست خارجی و عمقِ استراتژیکِ خود تا آن‌جا تغییر و انعطاف‌ وارد کند که بازی با تروریسم در افغانستان و منطقه و جهان به بایگانیِ تاریخ سپرده شود. بدون شک اتفاق و همداستانی هند و امریکا در مسالۀ افغانستان و جنوب آسیا می‌تواند گلیمِ تروریسم را از افغانستان و تمام شبه‌قاره برچیند و زمینۀ محوِ عملیات‌های تروریستی در سراسر جهانِ غرب را فراهم آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.