وزیر خارجۀ فرانسه: برای دست‌یافتن به صلح مذاکره نه، جدل کنید

- ۲۸ قوس ۱۳۹۱

وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته از برگزاری نشست قریب‌الوقوع مقامات دولت افغانستان، طالبان، اپوزیسیون سیاسی در نزدیکی پاریس خبر داد.
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با رادیو بین‌المللی فرانسه در اظهاراتی با اشاره به خروج آخرین گروه نیروهای رزمی فرانسه از افغانستان اعلام کرد: «حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان، برای برگزاری نشست میان دولت افغانستان و طالبان چراغ سبز نشان داده است.»
وی افزود: «مقاماتی از دولت افغانستان، طالبان و دیگر گروه‌های فعال افغانی ظرف هفته جاری در محلی در نزدیکی پاریس تشکیل جلسه می‌دهند تا درباره آینده کشورشان با توجه به خروج نظامیان ناتو از این کشور در سال ۲۰۱۴، بحث و تبادل نظر کنند.»
وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد: «مدت ۳ سال است که مذاکرات مخفیانه میان گروه‌های مختلف افغانی برگزار می‌شود. اگر شما خواستار صلح هستید، [این صلح] معمولاً در میان مردمی است که با یکدیگر موافق نیستند و با یکدیگر گفت‌وگو نیز نمی‌کنند. بنابراین باید منتظر بحث و جدل باشید، نه مذاکره.»
بر اساس این گزارش، نشست پیش رو در پاریس اولین نشستی خواهد بود که مقامات عالی شورای صلح افغانستان، چهره‌های صاحب نام ناتو و طالبان به طور مشترک در آن حضور پیدا می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.