طالبان همچنان کنترل مناطقی را در جنوب افغانستان در اختیار دارد

گزارشگر:9 سرطان 1393 - ۰۸ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3در حالی که ارتش و پولیس افغانستان تلاش می‌کنند ثابت کنند می‌توانند بدون کمک ناتو، شورشیان را شکست دهند، افراد محلی روز یکشنبه اعلام کردند طالبان در درگیری ۱۰ روزه با نیروهای افغان، جای پای خود را در جنوب افغانستان محکم کرده‌ است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از قندهار، تهاجم هماهنگ ۸۰۰ جنگجوی طالبان به قرارگاه‌های نظامی و پاسگاه‌های پولیس نوزدهم ماه جون آغاز شد و نیروهای افغان برای بازپس گیری بخش‌هایی از منطقه سنگین در ولایت هلمند، وارد عمل شدند.
به رغم ادعاهای دولت افغانستان در این خصوص که طالبان در یک رشته ضدحملات متحمل شکست شده است ولی هاشم الکوزی، یک ریش‌سفید محلی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد شورشیان با موفقیت از دو بخش مهم منطقه دفاع کرده‌اند.
الکوزی پس از فرار به لشکرگاه مرکز هلمند اعلام کرد: «دولت، نیروهای کمکی بیشتری به سنگین فرستاده است ولی طالبان همچنان کنترل دو بخش بارکزی و بوستانزی را در دست دارد».
وی افزود: «حامد کرزی رییس جمهور (افغانستان) وعده داده است برای ما کمک بفرستد ولی این کافی نیست، مردم ما به غذا و سرپناه نیاز دارند».
سنگین که یک منطقه از لحاظ راهبردی مهم است و در کانون تجارت سودآور تریاک افغانستان واقع شده، برای سال‌ها صحنه درگیری‌ شدید بین طالبان و نیروهای ناتو تحت فرماندهی امریکا بوده است.
با توجه به اینکه ماموریت رزمی ناتو امسال پایان می‌یابد، تهاجم طالبان به عنوان آزمونی برای نیروهای دولتی افغانستان به حساب می‌آید که توسط ناتو آموزش دیده‌اند و هم اکنون مسئول فرونشاندن فعالیت شورشیان قلمداد می‌شوند.
نیروهای انگلیسی به مدت چهار سال درگیر نبردهای خونباری در سنگین بودند که نتیجه چندانی نداشت تا اینکه تفنگداران دریایی آمریکا اواخر سال ۲۰۱۰ جایگزین آنها شدند و در نهایت ماه گذشته از این منطقه خارج شدند.
عمر زواک، سخنگوی والی هلمند در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «درگیری در برخی بخش‌های سنگین همچنان ادامه دارد. نیروهای کمکی بیشتری برای برچیدن مقاومت برخی گروه‌ها، اعزام شده است».
«فصل درگیری» تابستان امسال، آخرین برای نیروهای رزمی تحت رهبری آمریکا مستقر در افغانستان خواهد بود.
جنگ ۱۳ ساله در افغانستان جان سه هزار و ۵۰۰ نظامی خارجی را گرفته و نتوانسته است طالبان را شکست دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.