وزیر انرژی و آب: استفاده از آب‌های زیرزمینی به مرحلۀ خطرناکی رسیده است

گزارشگر:سه شنبه 4 میزان 1396 - ۰۳ میزان ۱۳۹۶

وزارت انرژی و آب اعلام کرد که استفاده از آب‌های زیر زمینی کابل به مرحله بحرانی رسیده و اگر روند استفاده از آن به همین وضع ادامه پیدا کند اثرات منفی زیست‌محیطی را در پی‌خواهد داشت.
mandegar-3علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب در نشست «بررسی وضعیت کمی و کیفی آب آشامیدنی و معیشتی شهر کابل» گفت که بحران در استفاده از آبهای زیر زمینی کابل از هم اکنون شروع شده و روزانه شاهد پایین آمدن سطح آبهای زیر زمینی و خراب شدن کیفیت آبهای زیر زمینی کابل هستیم.
او گفت که با ادامه این روند بحران در ۵ سال بعد جدی‌تر خواهد شد و بیم آن می‌رود که در صورت ادامه این وضع اثرات زیست‌محیطی مخربی در پی داشته باشد.
وزیر انرژی و آب تاکید کرد که اگر ساکنان پایتخت بیشتر از ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر زیرزمینی را در این شهر استفاده کنند، ظرف آب زیرزمینی از بین رفته و زمین نشست خواهد کرد و این جلو نفوذ آب را به زیر زمین خواهد گرفت.
در این صورت به گفته او میزان آب‌های زیرزمینی در کابل کاهش یافته و اثرات بد زیست‌محیطی در این شهر دیده خواهد شد.
او هشدار داد که باید استفاده از آب‌های زیرزمینی کمتر شود تا شهروندان کابل با بحران زیست‌محیطی مواجه نشوند.
آقای عثمانی افزود در آبهایی که شهروندان کابل استفاده می‌کنند مواد شیمیایی آرسنیک و فلزات سنگین غیر قابل تصفیه دیده می‌شود که برای سلامتی افراد مضر است.
او گفت که اکنون بیلانس مصرف آب در شهر کابل منفی است.
به طور مثال سالانه سالانه ۲۹ میلیون مترمکعب آب در کابل به دلیل بارندگی‌ها ذخیره می‌شود ولی ۳۲ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.
به گفته آقای عثمانی دولت افغانستان برنامه دارد که با ساخت دو بند(سد) در اطراف کابل آب مصرفی را برای شهروندان تامین کند.
به گفته او ساخت بند شاه و عروس، بند شاه توت(للندر) و برنامه تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی شهر کابل که مطالعات فنی آن توسط شرکت «لندن مایل» شروع شده، از جمله این برنامه‌های دولت برای تامین آب آشامیدنی در شهر کابل است.
کار ساخت بند شاه و عروس از چند سال قبل آغاز و تاکنون تکمیل نشده است.
او گفت که قرار است ساخت بند شاه توت را نیز کشور هند به عهده بگیرد و هزینه مالی آنرا تامین کند.
در سال‌های گذشته اداره محیط زیست بارها نسبت به آلودگی آب پایتخت هشدار داد. این اداره می‌گوید در برخی مناطق کابل آلودگی آب به‌اندازه‌ای زیاد است که قابل نوشیدن نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.