وزیر صحت عامه: بیماری‌های روانی را جدی گرفته‌ایم

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۸ قوس ۱۳۹۱

بیش از بیست درصد کودکان در سراسر دنیا، از بیماری روانی رنج می‌برند و از هر چهار خانواده در جهان، یک خانواده دارای یک عضوِ بیمار روانی و یا عصبی می‌باشد.
داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامۀ کشور در مراسم افتتاح تعمیر جدید شفاخانۀ صحت روانی کابل که روز گذشته برگزار شده بود، با اظهار این مطلب گفت، شماری از کودکان، زنان و مردان نه تنها در افغانستان، بل در سراسر دنیا از مشکلات و بیماری روانی رنج می‌برند و  براساس آمار سازمان صحی جهان، این رقم تا ۲۰ سال آینده افزایش خواهد یافت.
داکتر دلیل افزود، متأسفانه در جهان هنوزهم سرمایه‌گذاری در بخش صحت روانی بسیار کم است و برای درمان هر فرد دو دالر در سال در نظر گرفته شده که با این حساب، برای کشورهای فقیری مانند افغانستان، برای هر فرد کمتر از دو سنت اختصاص داده شده است.
وزیر صحت عامه در این مراسم گفت، ولی وزارت صحت عامۀ افغانستان با توجه به اهمیت مسأله، تنها کشوری در حوزۀ شرق مدیترانه است که صحت روانی را یک اولویت دانسته و به آن توجه جدی دارد.
بانو دلیل تاکید کرد، شفاخانۀ صحت روانی کابل با امکانات خوبی که در اختیار دارد، توانایی درمان بیماری‌های مغلق و شدیدِ روانی را دارد.
در همین حال، داکتر تیمورشاه مصمم رییس شفاخانۀ صحت روانی کابل در این مراسم گفت، چون بیمارهای روانی که شامل اضطراب، افسرده‌گی و صدمات روانی می‌شود، در میان همۀ اقشار جامعه وجود دارد، بنابراین ما برای ارایۀ خدمات بهتر، شفاخانه‌های صحت روانی را در سایر ولایات کشور نیز گسترش داده‌ایم.
او همچنان گفت، شفاخانۀ صحت روانی در کابل دارای دو مرکز بوده و در ولایات هرات، قندهار و ننگرهار نیز فعالیت‌های خود را جهت ارایۀ خدمات آغاز کرده است.
وی افزود، ما برای آگاهی‌دهی و آموزش مردم در خصوص بیماری‌های روانی برنامه‌هایی را روی دست داریم و تصمیم داریم تا برنامۀ آگاهی‌دهی در این زمینه را از مکاتب آغاز کنیم.
مصمم تاکید کرد، چون زنان، کودکان، معلولان و معیوبان بیشتر از سایر افراد جامعه آسیب پذیرتر هستند، بنابراین ما می‌خواهیم در قدم نخست، آگاهی‌دهی در مورد بیمارهای روانی را از این طبقه آغاز کنیم.
به گفتۀ رییس شفاخانه صحت روانی کابل، بیش از ۱۳ درصد بیمارهای جهان را اختلالات روانی تشکیل می‌دهد و در سال ۲۰۳۰ این رقم افزایش خواهد یافت؛ بنابراین این ارقام برای ما یک هشدار است تا اینکه آماده‌گی‌های لازم را داشته باشیم.
تعمیر جدید شفاخانه صحت روانی کابل به کمک جامعۀ اروپا (ام ای سی) به ارزش ۳۵۰ هزار دالر امریکایی اعمار گردیده است.
شفاخانۀ صحت روانی کابل به اضافۀ معتادان، افرادی را که دارای بیماری و یا مشکلات روانی هستند، نیز تداوی و درمان می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.